| کد خبر: 167202 |

◄ کاهش ترافیک آزادراه قم به تهران امکان‌پذیر است؟

اگرچه برخی کارشناسان حوزه حمل‌ونقل معتقدند دوخطه ‌و برقی کردن محور، محمدیه- ساقه- اراک یکی از عملی‌ترین و موجه‌ترین محورهای ریلی مسافری است که با عملی شدن آن از تقاضای جاده‌ای اراک- قم و آزادراه تهران- قم کاسته خواهد شد اما یک کاربر تین‌نیوز می‌گوید: کاهش ترافیک اتوبان قم به تهران متصور نیست.

تین نیوز

 اگرچه برخی کارشناسان حوزه حمل‌ونقل معتقدند دوخطه ‌و برقی کردن محور، محمدیه- ساقه- اراک یکی از عملی‌ترین و موجه‌ترین محورهای ریلی مسافری است که با عملی شدن آن از تقاضای جاده‌ای اراک- قم و آزادراه تهران- قم کاسته خواهد شد اما یک کاربر تین‌نیوز می‌گوید: کاهش ترافیک آزادراه قم به تهران امکان‌پذیر نیست.

به گزارش تین‌نیوز،  مدیرکل اسبق حمل‌ونقل استان قم در پیامی که به این شبکه خبری ارسال کرد، نوشت: با توجه به افزایش جمعیت و تمرکزگرایی اقتصادی اجتماعی کشور و وابستگی شدید به پایتخت، کاهش ترافیک آزادراه قم به تهران متصور نیست. 

حسن رحمانی افزود: در مدت زمانی که به‌عنوان مدیر کل حمل‌نقل استان قم فعالیت داشتم برای حل این معضل پیشنهاد اتصال متروی تهران به قم و ایجاد ترمینالی وسیع در مجاورت جاده قم به گرمسار به صورت مولتی‌مُد اعم از حمل‌ونقل مسافر با اتوبوس، مینی‌بوس، سواری، متروی تهران- قم، متروی قم، راه‌آهن سراسری بود.

وی خاطرنشان کرد: متاسفانه با تغییرات مدیریتی عجیب و غریب در استان قم و تصویب عجولانه و یک شبه احداث منوریل در دولت دهم، این تفکر به حاشیه رانده شد و اکنون ملاحظه می‌شود که بحران آرام آرام خودش را به‌خوبی نشان می دهد. 

این کاربر تین‌نیوز تاکید کرد: به‌خاطر جایگاه استراتژیک قم، علاوه بر دو لاین و برقی شدن راه‌آهن تهران به قم و اراک و اصفهان و تسریع در تکمیل و بهره‌برداری از قطار سریع‌السیر تهران به قم و اصفهان باید ترمینال مذکور با این هدف که بسیاری از مراجعان به تهران، بدون خودرو و از ترمینال قم به تهران عزیمت کنند، با امکانات لازم ساخته شود.

چندی پیش محمد اسماعیل علیخانی در یک گروه مجازی حمل‌ونقلی و در جمع کارشناسان اقتصاد حمل‌ونقل نوشته بود: دوخطه ‌و برقی کردن محور، محمدیه- ساقه- اراک یکی از عملی‌ترین و موجه‌ترین محورهای ریلی (کم هزینه‌ترین آنها) مسافری است که با عملی شدن آن علاوه بر بار،  تعداد قابل توجهی مسافر به این محور جذب و از تقاضای جاده‌ای اراک- قم و آزادراه تهران- قم کاسته خواهد شد.

وی افزوده بود: اتصال مترو به ایستگاه راه‌آهن تهران، به مطلوبیت سفرهای ریلی منتهی به تهران به میزان قابل ملاحظه افزوده است که تقاضای این محور می‌تواند در  محمدیه و یا در نقطه‌ای بین محمدیه و ساقه به قطار تندرو تهران-قم -اصفهان افزوده شود.

نماینده اسبق ایران در کمیته حمل‌ونقل اسکاپ اظهار کرده بود: در این صورت مسافران عازم نواحی شرقی تهران با قطار تندرو به ایستگاه شرقی تهران و مسافران عازم نواحی غربی تهران با قطار با سرعت بین ۱۶۰ تا۲۰۰ کیلومتر در ساعت( دوخطه موجود) به ایستگاه موجود راهآهن تهران خواهند رفت.

وی یادآور شده بود: توجه داشته باشیم که در محور فعلی تهران - قم و در اتوبان محور از چهار گردنه حسن‌آباد، علی‌آباد، منظریه و نعلبندان عبور می‌کند. با انحراف محور به شرق و موازی آزادراه قم - گرمسار این گردنه‌ها کلا حذف می‌شود، محور ریلی جدید قم -اصفهان تا چرم‌شهر موازی با این محور و از آنجا تا شهید بابایی در نواحی شرقی تهران می‌تواند تعریف شود.

علیخانی تاکید کرده بود: برای کاهش تلفات حمل‌ونقل جاده‌ای چاره‌ای جز انحراف مسافر ( ‌بار هم ) از جاده به ریل نداریم، حالا اگر بار هم بود چه بهتر.

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.