| کد خبر: 167199 |

تعدیل آرام نرخ دلار در 50 روز

50 روز از آغاز نظام ارزی شناور مدیریت شده می گذرد و در این مدت نرخ دلار به آرامی راه تعدیل را در پیش گرفته و نزدیک به سه دهم درصد افزایش قیمت داشته است.

تین نیوز

 50 روز از آغاز نظام ارزی شناور مدیریت شده می گذرد و در این مدت نرخ دلار به آرامی راه تعدیل را در پیش گرفته و نزدیک به سه دهم درصد افزایش قیمت داشته است.

به گزارش تین‌نیوز، سیاست یکسان سازی نرخ ارز در حالی شامگاه بیستم فروردین با اعلام نرخ 42 هزار ریال کلید خورد که بسیاری از فعالان اقتصادی آن را نه یکسان سازی ارز و فاصله گرفتن از نظام چند نرخی باقیمانده از دوران تحریم بلکه نرخی دستوری ارزیابی می کردند که سبب می شود اجرای سیاست جدید دولت پایداری و موفقیت لازم را نداشته باشد.

با این همه، ولی اله سیف رئیس کل بانک مرکزی پشت تریبون مجلس به مردم اعلام کرد که این نرخ ثابت نخواهد بود و متناسب با شرایط اقتصادی کشور تعدیل خواهد شد.

در هفته های گذشته بویژه در روزها و هفته های نخستین اجرای سیاست های جدید ارزی، در بازار سیاه، دلالان نرخ های بالای 60 هزار ریال را برای هر دلار به متقاضیان پیشنهاد می دادند؛ همین امر سبب شده بود برخی فعالان اقتصادی بویژه تجاری که قرار است از این پس ارز حاصل از صادرات خود را در سامانه نیما در معرض فروش واردکنندگان قرار دهند، این نرخ را عادلانه و کارشناسی شده ندانند.

اما دولتمردان بویژه مسئولان بانک مرکزی این نرخ را حاصل محاسبات دقیقی می دانستند که بر مبنای واقعیت های اقتصادی ایران تنظیم شده است؛ به تازگی سعید لیلاز اقتصاددان در گفت و گو با یکی از خبرگزاری ها درباره دلیل تعیین این نرخ برای دلار گفته است: بانک مرکزی در جلسه ای با معاون اول رئیس جمهوری توضیح داد که 4200 تومان، رقمی است که صندوق بین‌المللی پول استخراج کرده و بانک مرکزی نیز همزمان به همین عدد رسیده است.

نرخ دلار 42 هزار ریالی تا 42 روز پس از اجرای نظام جدید ارزی، مبنای نرخ برابری ارزهای عمده در بانک مرکزی بود و در نهایت در آخرین روز اردیبهشت، روند تعدیل آن با افزایش 50 ریالی آغاز شد و از آن زمان تاکنون در روزهای کاری، نرخ دلار به صورت مستمر و آرام تعدیل شده است.

براساس نرخ هایی که امروز (سه شنبه) بانک مرکزی اعلام کرده، قیمت دلار با رشد 10 ریالی به 42 هزار و 135 ریال رسیده است تا در مجموع 50 روز اخیر، سه دهم درصد تعدیل شود.

به گزارش ایرنا، با این حال رئیس کل بانک مرکزی وعده داده که میزان تعدیل نرخ ارز با توجه به شرایط اقتصادی کشور و پایداری درآمدهای ارزی در یک سال آتی بیش از 6 درصد نخواهد بود.

در نرخ گذاری امروز بانک مرکزی، ارزش برابری هر یورو بار دیگر کاهش یافت و با 326 ریال افت قیمت به 49 هزار و سه ریال رسید؛ هر پوند انگلیس امروز با 15ریال افزایش، 56 هزار و 129 ریال قیمت گذاری شد.

 

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.