| کد خبر: 166891 |

◄ صرافی‌های مجاز رونق می‌گیرند

با ابلاغیه جدید بانک مرکزی با ورود صرافی‌ها به عملیات نقل و انتقالات بانکی، فضا اندکی بازتر شده و حال و هوای جدیدی صرافی‌ها را در برگرفته است و به نظر می‌رسد فضا برای آن‌ها در حال مساعد شدن است.

تین نیوز

 با ابلاغیه جدید بانک مرکزی با ورود صرافی‌ها به عملیات نقل و انتقالات بانکی، فضا اندکی بازتر شده و حال و هوای جدیدی صرافی‌ها را در برگرفته است و به نظر می‌رسد فضا برای آن‌ها در حال مساعد شدن است.

به گزارش تین‌نیوز، به رسمیت شناختن صرافی‌ها از سوی بانک مرکزی برای عملیات نقل و انتقالات بانکی در کنار سامانه نیما، برای صرافی‌های مجاز میدان گشایی کرد و راه  را بر صرافی‌های غیرمجاز بست.

طی یک ماه و نیم گذشته، صرافی‌ها از هرگونه عملیات نقل و انتقالات ارزی از سوی بانک مرکزی منع شده بودند و تا حدودی، کرکره بسیاری از آن‌ها پایین کشیده شده بود، در این میان البته اوضاع صرافی‌های بانکی اندکی متفاوت بود. آن‌ها همچنان به‌واسطه قدرتی که همواره دولتی‌ها و بانک‌ها در بازار ارز داشتند، یک‌بار دیگر هم‌صنفان خود را گله‌مند کرده بودند و البته شاید بیشتر بانک‌ها بودند که تقصیر این قصه را رقم می‌زدند.

واقعیت این بود که هر گشایش ال‌سی و یا موافقت‌نامه‌ای که برای تخصیص ارز از سوی دولت و با تائید بانک مرکزی به بانک‌ها ارسال می‌شد، آن‌ها در یک بازار انحصاری، آن را روانه صرافی‌های خود می‌کردند و این‌طور بود که مجالی برای کار صرافی‌های غیر بانکی اما مجاز باقی نمی‌ماند. البته یک روی داستان هم، تضامینی بود که بانک‌ها و صرافی‌ها باید از مشتریان دریافت می‌کردند تا در قبال ارزی که از دولت می‌گیرند، متعهد و البته پاسخگو باشند. این‌طور بود که بانک‌ها برای اطمینان از ورود کالاها به کشور و تسویه ارزی با دولت، مجبور بودند که تضامین سفت و سختی را از متقاضیان ارز دریافت کنند.

حمید اکرمی کارشناس مسائل ارزی گفت: تا قبل از بخشنامه روز چهارشنبه بانک مرکزی برای صرافی‌ها، پروسه کاری به این صورت بود که بازرگان باید به بانک مراجعه می‌کرد و بعدازاینکه تضامین بانک را ارائه می‌داد، از طریق سیستم بانکی مبالغ خود را به‌حساب بانک واریز و بانک نیز این پول را از سیستم بانکی به‌حساب شرکت یا بازرگان واریز می‌کرد، ضمن اینکه بانک‌ها نیز بعد از دریافت مبلغ مورد معامله، به خاطر نداشتن تضامین موردنظر از صرافی های شخصی، از واریز وجوه ممانعت می‌کردند.

 اما بعدازاین بخشنامه مقررشده که مشتری بعدازاینکه تضامین موردنظر را ارائه می‌دهد، صرافی مدنظر خود را نیز انتخاب نماید و پس‌ازآن مبلغ ریالی ارز معامله‌شده را به‌حساب صرافی منتخب خود که حساب شرکت تضامنی است واریز نماید و این یعنی همان رویه ای که درگذشته اعمال می‌شده  است.

اکرمی ادامه داد: پس از انجام این مراحل، بازرگان می‌تواند پروسه انتقال ارز را از طریق صرافی خود پیگیری نماید.

به گزارش مهر، او گفت: در این مدل بانک مرکزی به‌راحتی می‌تواند از طریق بانک‌های عامل تبادلات به نرخ روزانه را در سامانه نیما رصد نماید ؛البته در سامانه نیما فقط صرافی‌های مجاز حضور دارند که فهرست آن‌ها در سایت رسمی کانون صرافان وجود دارد و بازرگانان می‌توانند اسامی به‌روز شده صرافان مجاز را از این مرجع قانونی صرافان در کشور دریافت نموده و عملیات ارزی خود را از طریق آن‌ها انجام دهند.

 

 

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.