| کد خبر: 166890 |

◄ کارت سوخت از رده خارج شد؟

برخی جایگاه‌های سوخت نوسازی شده در قالب طرح برندینگ با نازل‌های بدون ورودی کارت سوخت تجهیز شده‌اند.

تین نیوز

برخی جایگاه‌های سوخت نوسازی شده در قالب طرح برندینگ با نازل‌های بدون ورودی کارت سوخت تجهیز شده‌اند.

به گزارش تین‌نیوز، باوجود لغو الزام استفاده از کارت سوخت از سال 95، اما به دلیل پابرجا بودن سامانه سوخت‌رسانی که روی دستگاه نازل جایگاه‌های سوخت وجود داشت، میزان قاچاق خُرد بنزین و گازوئیل تا حدی کمتر و قابل‌کنترل‌تر بود. ضمن اینکه همچنان آمار دقیقی از میزان مصرف توسط این سامانه در اختیار سیاست‌گذاران و برنامه ریزان قرار می‌گرفت.

 مجلس شورای اسلامی در روزهای پایانی اردیبهشت‌ماه سال گذشته طی مصوبه‌ای استفاده از کارت سوخت در زمان سوخت‌گیری را مجدداً الزامی اعلام کرد. به‌این‌ترتیب طبق طرح جدیدی که بر اساس اصلاح ماده ۱ قانون توسعه حمل‌ونقل عمومی و مدیریت مصرف سوخت در مجلس شورای اسلامی مطرح شد، استفاده از کارت سوخت برای استفاده از بنزین و گازوئیل الزامی شد و مصوبه جدید با قانون قبلی (که کارت سوخت تنها یک اولویت در دریافت سوخت در بخش حمل‌ونقل ، صنعت و کشاورزی بود) جایگزین شد.

 هم‌زمان با اجرای طرح برندینگ، انتظار می‌رفت که در جایگاه‌هایی که توسط برندهای مجوز گرفته،  بازسازی‌شده یا می‌شوند نیز نازل‌های سوخت به ورودی کارت سوخت مجهز باشند که متأسفانه چنین نشده است.

این در حالی است که جایگاه‌های تازه بازسازی‌شده باوجود دارا بودن استانداردهای حداکثری اجرای طرح کهاب(جمع‌آوری بخارات بنزین) از نازل‌هایی استفاده می‌کنند که تنها پایانه فروش متصل را دارا است و از ورودی برای کارت سوخت خبری نیست.

کارت سوختی که به گفته ناصر سجادی، مجری طرح استفاده از کارت هوشمند در سال ۸۶، رقمی معادل ۷۰ میلیارد تومان هزینه در برداشت. حال با اجرای طرحی نو به نظر می‌رسد جایگاه داران بدون توجه به قانون به تجهیز جایگاه‌ها پرداخته‌اند و عملاً کارت سوخت را از چرخه سوخت‌رسانی حذف کرده‌اند.

به گزارش مهر، این در حالی است که با توجه به رشد قیمت دلار و درنتیجه بالا رفتن نرخ بنزین در فوب خلیج‌فارس، پیش‌بینی می‌شود بازار قاچاق بنزین و گازوییل داغ‌تر شود و اعمال مکانیزم های کنترل مصرف، به‌ویژه کارت سوخت، بیش از گذشته ضروری خواهد بود. 

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.