| کد خبر: 166829 |

◄ صف طولانی برای ارز 4200 تومانی و چالش واردات قطعات خودرو

برخی از قطعه‌سازان تاکید دارند که در صورت طولانی شدن صف دریافت ارز نمی‌توانند قطعات مورد نیاز خطوط تولیدی را به موقع به خودروساز برسانند که همین امر کاهش تولید را دربرخواهد داشت.

تین نیوز

با تغییر نرخ ارز و خروج آمریکا از برجام سرنوشت بسیاری از شرکت‌های خارجی که پس از برجام برای ورود به ایران اعلام امادگی کرده بودند در هاله‌ای از ابهام فرو رفت و در این بین صنعت خودرو و قطعه بیشترین تاثیر را از اتفاقات اخیر پذیرفت.

به گزارش خبرنگار تین‌نیوز، صنعت قطعه‌سازی به دلیل نیاز به واردات مواد اولیه و واردات برخی قطعات یدکی خودروهای وارداتی این روزها چندان حال و روز خوشی ندارد و افزایش قیمت در آن تا به 40 درصد گزارش شده است. اما ماجرا به اینجا ختم نشده وارد کنندگان برای وارد کردن قطعات با مشکل تامین منابع مالی و ارزی مواجه هستند.

برخی از قطعه‌سازان تاکید دارند که در صورت طولانی شدن صف دریافت ارز نمی‌توانند قطعات مورد نیاز خطوط تولیدی را به موقع به خودروساز برسانند که همین امر کاهش تولید را در برخواهد داشت.

روند دریافت ارز توسط قطعه‌سازان را با موانع و مشکلات عدیده‌ای همراه است و در حال حاضر صف طولانی برای ارز 4200 تومانی در بانک مرکزی شکل گرفته که اولویتی برای تخصیص آن در نظر گرفته نشده که همین امر بسیاری از واحدهای تولیدی را با مشکلاتی همراه کرده است. دریافت‌کنندگان ارز کالاهای لوکس و مواد اولیه در یک ردیف قرار دارند که همین امر تولید قطعات مورد نیاز خطوط تولید خودروسازان را با مانع روبه‌رو می‌کند.

به گفته برخی قطعه‌سازان در حال حاضر آنها از سفارشات قبلی خود برای تولید قطعات بهره می‌برند حال آن‌که با روند طولانی تخصیص ارز و تشریفات گمرکی خلائی در تولید قطعه در کشور ایجاد خواهد شد که ممکن است روند تولید خودرو را تحت‌الشعاع خود قرار دهد.

اما این موضوع با آنچه که در آمارهای گمرک طی سال گذشته و فروردین سال جاری آمده است در تناقض است، زیرا  در تاریخ یاد شده ورود قطعات خودرو به کشور در سرلیست کالاهای وارداتی قرار داشته است و این به آن معنی است که بیشترین محصول وارداتی به کشور را واردات قطعه تشکیل داده است.

در این زمینه چندی پیش محمدرضا نجفی‌منش، رئیس انجمن صنایع همگن در گفت‌وگو با این شبکه خبری، اعلام کرده بود که مطابق وعده رئیس‌جمهوری، تخصیص ارز تک‌نرخی 4200 تومانی وارد فاز اجرایی شده است و همه قطعه‌سازان می‌توانند نسبت به ثبت سفارش اقدام و پس از آن برای دریافت ارز به بانک مراجعه کنند.

این فعال قطعه‌سازی همچنین اعلام کرده بود که تاکنون 2 بار موفق به گشایش حواله با ارز تک‌نرخی از کشورهای هند و ایتالیا برای واردات مواد اولیه شده است. هرچند اظهارات وی با واکنش برخی دیگر از قطعه‌سازانی که موفق به دریافت ارز نشده بودند مواجه شد، اما آنچه مشخص است فرآیند طولانی دریافت ارز هم‌اکنون مورد اعتراض بسیاری از فعالان این حوزه قرار گرفته است.

اما رضا رضائی عضو انحمن قطعه‌سازان نیز در خصوص این مشکل گفت: پیش‌تر قطعه‌سازان به اعتبار سابقه همکاری خود با شرکت‌های خارجی اقدام به ثبت سفارش مواد اولیه خود بدون انتقال ارز می‌کردند و هم‌زمان با ترخیص کالا در گمرک نسبت به تسویه باقی مبلغ به صورت حواله بدون آن که متحمل هزینه‌ای اضافی شوند، اقدام می‌کردند.

وی افزود: به فراخور این همکاری قطعه سازان در زمینه واردات اجناس و مواد اولیه خود در مجموع حدود 800 میلیون دلار به همکاران خارجی خود بدهکار هستند که بلاتکلیفی در زمینه اختصاص ارز و روشن نشدن فرمول های جدید تخصیص روند همکاری قطعه سازان با شرکای خارجی آن ها را دچار خدشه کرده است.

رضایی با بیان این که «پس از محدودیت عرضه ارز از سوی صرافی ها و اعلام این که همه صنعت‌گران قادر به استفاده از ارز 4200 تومانی هستند قطعه‌سازان نیز به عنوان صنایع استراتژیک درخواست خود را برای استفاده از این ارزها ارائه کردند»، ابراز داشت: هرچند که در حال حاضر بخش عمده ای از تولیدات از سوی قطعه سازان داخلی سازی شده اما با این حال نیاز به ارز در این صنعت همچنان وجود دارد اما با مراجعه به بانک ها شاهد بودیم که خدمات و سرویس آنگونه که اعلام می شود، نبوده است.

وی با اشاره به ادامه مشکلات قطعه‌سازان برای واردات قطعه و تخصیص ازر 4200 تومانی، اظهار کرد: تاکنون از 20 مورد تقاضا برای دریافت ارز با قیمت دولتی، تخصیص چند مورد محدود آن هم با تحمیل هزینه‌های 5 درصدی محقق شده و در مجموع اوضاع آن چنان که باید سیستمی و طی زمانبندی ضوابط و مقررات قابل برنامه ریزی باشد، نیست و هنوز روان نشده است.

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.