| کد خبر: 166433 |

آخوندی:

◄ امضا فروشی در نظام مهندسی بیداد می‌کند

مشکل اول مهندسی در ایران تعارض منافع است و کسی به جنگ این قضیه نرفته است.

تین نیوز

مشکل اول مهندسی در ایران تعارض منافع است و کسی به جنگ این قضیه نرفته است. عباس آخوندی وزیر راه و شهرسازی در گردهمایی «مهندسی و بازمهندسی آن» در دانشکده فنی دانشگاه تهران بابیان این مطلب گفت: مفهوم تعارض منافع در ایران یک مفهوم پذیرفته‌شده است و برای آن قبحی قائل نیستند. کار با نیت خیر انجام می‌شود ولی کاملاً غیراخلاقی است.

آخوندی  با ذکر مثالی در این خصوص گفت: فرض کنید یک نفر از من درخواست کند که به‌طور رایگان طراحی یک ساختمان را به‌عنوان مهندس ناظر به عهده بگیرم. اگر این کار را انجام دهم صداوسیما از من به‌عنوان وزیر نمونه تجلیل می‌کند اما وقتی به عمق ماجرا نگاه کنیم می‌بینیم این کار کاملاً غیراخلاقی است زیرا اگر در فرآیند طراحی خطایی از من سر بزند تمام کسانی که باید مرا مورد مواخذه قرار دهند زیردست من هستند.

آخوندی بابیان اینکه از دل تعارض منافع بنگاه بزرگ بیرون نمی‌آید، گفت: درحال‌حاضر دو بازار در بحث مهندسی داریم؛ یکی نظام فنی و اجرایی کشور و دیگری سازمان نظام‌مهندسی ساختمان. اولاً این موضوع که در یک کشور دو بازار وجود دارد یک گرفتاری است. ما تنها کشوری هستیم که در بحث مهندسی دو بازار داریم که این‌یک مبنای بسیار انحرافی است.

او تأکید کرد: نظام‌مهندسی تبدیل به محل توزیع کوپن شده است بدون اینکه بدانیم نظام تعهدات چگونه است و چه کسی به چه کسی باید پاسخگو باشد. می‌گویند که ما رابطه مالک و مهندس را قطع می‌کنیم. مگر چنین امکانی وجود دارد؟ مالک حق دارد بداند چه کسی قرار است به او خدمات بدهد. نظام‌مهندسی می‌خواهد نظام کوپن را داشته باشد بنابراین تمام سعی خود را بر قطع رابطه مالک و مهندس به کار می‌گیرد.

وزیر راه و شهرسازی ادامه داد: بعضاً در یک نظارت اسم 300 مهندس قرار دارد. معلوم است که در این فرآیند امضا فروشی دارد فریاد می‌کشد.

آخوندی تأکید کرد: نظام‌مهندسی به توزیع کوپن تبدیل‌شده و نظام فنی اجرایی نسبت به تخلفاتش پاسخگو نیست و تعهدی ارائه نمی‌دهد. نظام فنی اجرایی مبتنی بر یکسری تجویزهای مختلف است. وقتی به اجزا نگاه می‌کنیم می‌بینیم تمام اجزا در هر مرحله کار خود را به‌خوبی انجام می‌دهند؛ اما هیچ‌کس مسئول عملکرد نهایی نیست.

او ادامه داد: البته تعارض منافع فقط منحصر به بخش مهندسی نیست این موضوع ریشه فساد در بسیاری از سطوح است. تا زمانی که تعارض منافع وجود دارد امکان فساد هم وجود دارد.

وزیر راه و شهرسازی خاطرنشان کرد: همان مدل فنی اجرایی را در نظام‌مهندسی اجرا کردند. گفتند اگر ناظر از طرف مالک باشد حافظ منافع عمومی نیست. اگر از طرف شهرداری باشد ناظر ضرر می‌کند بنابراین تضاد را به بدترین شکل ممکن اجرا کردند که آن‌هم قطع کردن رابطه مالک و ناظر بود. مالک باید پول را بدهد و کاری نداشته باشد. انتخاب با سازمان نظام‌مهندسی است که مسئول توزیع کوپن است لذا هیچ‌کس به هیچ‌کس پاسخگو نیست.

آخوندی بابیان اینکه این معادله ساده باید حل شود، توضیح داد: ما در ایران فرق بین بازرس و ناظر را هنوز نمی‌دانیم. قطعاً شهرداری باید بازرس قرص و محکمی داشته باشد و ناظر و بازرس دو فرد جداگانه باشند که باهم منافع مشترک نداشته باشند.

او در بخش دیگری از صحبت‌های خود به انتقاد از نگاه سوسیالیستی پرداخت و گفت: به دلیل اینکه اقتصاد ایران نفت‌پایه است معمولاً مهندسان دولت پرپول را دوست دارند و می‌گویند اگر 70 درصد پول به بخش‌های دولتی و 30 درصد آن به بخش‌خصوصی برسد ایدئال است. آخر کار این آب مدام کم می‌شود و ارزش‌افزوده‌ای به وجود نمی‌آید.

وزیر راه و شهرسازی در پاسخ به این سؤال که لایحه جامع نظام‌مهندسی در چه شرایطی قرار دارد، گفت: این لایحه را آماده کرده‌ایم و به دولت دادیم که در حال بررسی است. البته لایحه جامع نظام‌مهندسی را من در سال 1384 به سازمان برنامه‌وبودجه دولت وقت دادم سپس دولت بعدی لایحه را پس گرفت تا اینکه اخیراً مجدداً آن را به دولت فرستادیم.

آخوندی درباره اصلاحاتی که اخیراً در نظام‌مهندسی صورت داده، گفت: هیچ مماشاتی نداریم و حتماً مقررات را اجرا می‌کنیم. با قاطعیت هم اجرا می‌کنیم. البته معنای این صحبت این نیست که فردا عملیات انقلابی صورت دهیم بلکه به‌تدریج موارد بازنگری‌شده را پیش می‌بریم.

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.

  • ناشناس 1 0

    باسلام چرا وزير محترم راه و شهرسازي دائما به جامعه مهندسي توهين ميكند ، كدام پرونده داراي 300 ناظر است ، چرا ايشان برخورد نكرده و نميكند ؟

  • ناشناس 0 0

    متاسفانه گاهی افراد صالحی در راس نظام مهندسی قرارندارد

  • ناشناس 0 0

    یک واقعیت است دلیلش هم پرونده ها مثلا در تبریز بصورت کانالیزه بدست افراد خاص میرسد وروابط دراکثر ارگانها وسازمان هاحرف اول را می زند