| کد خبر: 166304 |

◄ تامین مالی، چالش بزرگ رشد زیرساخت ریلی است

دسترسی که امروزه پیمانکاران داخلی به ماشین‌های ساخت خطوط ریلی- علاوه بر تجهیزات و ادوات ریلی- دارند، در تاریخ بی‌سابقه بوده اما این تخصیص بودجه به بخش ریلی است که می‌تواند تولیدکننده داخلی را به تأمین تجهیزات خطوط پرسرعت ترغیب کند.

تین نیوز

ایران از جمله کشورهایی است که در موقعیت جغرافیایی بسیار مناسبی قرار گرفته و راه‌آهن آن به پنج مرز ورودی که شامل سرخس و اینچه برون در مرز ترکمنستان، جلفا در مرز آذربایجان، رازی در مرز ترکیه و میرجاوه در مرز پاکستان می‌شود و همچنین به مرزهای آبی بنادر، همچون بندرعباس، بندر امام خمینی و خرمشهر در خوزستان و بندر ترکمن و امیرآباد در شمال کشور متصل است. همین قضیه نیز اهمیت اتکا به تولیدات داخلی را در حوزه زیرساخت و روساخت و همچنین تأمین ناوگان ریلی موردنیاز کشور در داخل مرزهای خود و جلوگیری از خروج ارز صدچندان می‌کند.

به گزارش خبرنگار تین‌نیوز، محمد ساطعی کارشناس حمل‌ونقل ریلی در این‌باره گفت: کشور ما در طول سال‌های اخیر و در زمینه تولید ملزومات صنعت ریلی در داخل مرزهای خود، به رشد قابل‌ملاحظه‌ای دست یافته و تولیدات ریلی به‌ویژه در حوزه زیرساخت که مستقیماً با فاکتور سرعت حمل کالا و.مسافر در شبکه ریلی مرتبط‌اند، به سطح کیفی مناسبی در حد استانداردهای جهانی رسیده‌اند.

محمد ساطعی اضافه کرد: صنعت ریلی در حوزه عمرانی و پیمانکاری قدمتی بالای 70 سال دارد و در زمینه زیرساخت، شبه ریلی ما یکی از توانمندترین کشورهای منطقه است. ضمن اینکه شرکت‌های خصوصی و دولتی ما در این زمینه همپای پیمانکاران کره‌ای، چینی و حتی آلمانی می‌توانند حوزه زیرساخت را تأمین کنند. مثال عینی این قضیه در ساخت پل‌های مختلف از قبیل پل‌های بتنی، قوسی، پیش‌تنیده و پس‌تنیده مشهود است که در زمینه زیرساخت شبکه ریلی، ساخت آنها نیاز به استفاده از سطح فناوری بالایی دارد.

ساطعی عدم وجود نقدینگی کافی و عدم تأمین مالی پروژه‌های ریلی را مشکل اصلی در عدم ساخت خطوط پرسرعت عنوان کرد و افزود: امروزه دسترسی پیمانکاران داخلی به ماشین‌های ساخت خطوط ریلی- علاوه بر تجهیزات و ادوات ریلی- در تاریخ بی‌سابقه بوده اما این تخصیص بودجه به بخش ریلی است که می‌تواند تولیدکننده داخلی را به تأمین تجهیزات خطوط پرسرعت ترغیب کند، ضمن اینکه تولیدکننده داخلی دیگر به دلیل عدم پرداخت صورت‌وضعیت‌های مالی خود، دغدغه تأمین هزینه‌های تعمیر و نگهداری را هم نخواهد داشت.

این کارشناس ریلی ادامه داد: این تکنولوژی داخلی در حوزه زیرساخت در زمینه خاک‌ریزی، تولید بالاست و تولید تراورس در حد استاندارد B70 آلمان و استانداردهای اروپا و در زمینه تأمین سوپراستراکچرها (ساختار فوق پیشرفته) از قبیل ساخت و تأمین ریل و سوزن نیز تولیدات داخلی امکان هماوردی با نمونه‌های ساخت خارجی را دارند.

ساطعی توضیح داد: در زمینه تأمین سوزن ما در داخل کشور یک کارخانه داریم که با کارخانه کوژیفر فرانسه دست به تولید مشترک زده است و در حال مونتاژ سوزن است. درواقع صنعتگران ما در اصفهان در حال تولید 50 درصد از نیاز کشور به سوزن هستند که عدم تأمین مالی 50 درصد دیگر هم به دلیل مقرون‌به‌صرفه نبودن سفارش‌ها ارسالی بوده است.

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.