| کد خبر: 166234 |

قاضی‌پور:

◄ خودروسازان 90هزار خودرو احتکار کرده‌اند

دو خودروساز بزرگ کشور درمجموع 90 هزار خودرو در انبارهای خود احتکار کرده‌اند. سایپا حدود 60 هزار و ایران‌خودرو 30 هزار خودرو احتکار کرده است.

تین نیوز

دو خودروساز بزرگ کشور درمجموع 90 هزار خودرو در انبارهای خود احتکار کرده‌اند.

نادر قاضی‌پور، عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس با اعلام این خبر گفت: سایپا حدود 60 هزار  و ایران‌خودرو 30 هزار خودرو احتکار کرده است.

قاضی‌پور گفت: خودروسازان در آذرماه سال 96 با دلار 3 هزار و 200 تومانی خودروهای جدید تولید کردند، اما هیچ‌کدام از این خودروها را پیش‌فروش نکرده و یا به‌روز  و به‌صورت نقدی نفروختند.

عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس افزود: خودروهای داخلی به‌صورت میانگین  10 تا 30 میلیون و برخی  از این خودروها هم  40 میلیون تومان افزایش قیمت داشتند که این موضوع گران‌فروشی، نارضایتی‌های اجتماعی ایجاد کرده است.

او ادامه داد: سازمان تعزیرات و بازرسی کجا هستند که خودروسازان، خودروها را احتکار می‌کنند؟ آیا سازمان حمایت از مصرف‌کننده مدافع احتکارگران شده است؟ خودروسازان منتظر هستند، خودروهای خود را باقیمت دلار روزبه مردم بفروشند.

قاضی‌پور بابیان اینکه درحال‌حاضر دو نوع قطعه‌سازی در کشور وجود دارد، افزود: خودروسازان از برخی قطعه‌سازان با کراهت قطعه را خریداری می‌کنند و پس از 2 الی 3 سال مطالبات آن‌ها را با تأخیر پرداخت می‌کنند تا این قطعه‌سازان حذف شوند و با تعدادی از قطعه‌سازان تبانی کرده و مطالبات آن‌ها را به‌موقع پرداخت می‌کنند و این قطعه‌سازان 10 درصد قطعه‌ها را در داخل تولید کرده و 90 درصد را از خارج کشور وارد کرده یعنی دلار را از کشور خارج می‌کنند.

عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس با اشاره به همکاری خودروسازان داخلی با سیتروئن و پژو، ادامه داد: حدود یک سال است که پژو 2008 در کشور تولید می‌شود و مقررشده بود که 30 درصد تولیدات صادر شود، تاکنون این خودرو به کدام مقصد صادرشده است؟

به گزارش خانه ملت، او با بیان اینکه قرار بود در سال نخست 30 درصد تولیدات خودروهای جدید داخلی و در سال پنجم تمام تولید در داخل کشور انجام شود و هیچ قطعه‌ای وارد نشود، اظهار داشت: وزیر صنعت باید به اقدامات سایپا و ایران‌خودرو رسیدگی کند و خودرو باید ارزان و باکیفیت تولید شود، چراکه درحال‌حاضر خودروسازان می‌توانند 30 درصد قیمت خودرو را کاهش دهند و قطعه را به‌جای چند دست چرخاندن مستقیم از قطعه‌ساز بخرند.

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.