| کد خبر: 166204 |

◄ بهانه حفظ اشتغال برای درجا زدن کیفیت خودرو

اگر شاغلان صنعت خودرو را افرادی متبحر و توانا درزمینهٔ تولید و مونتاژ خودرو بدانیم، پس این افراد از رباتیک شدن خطوط تولید، می‌توانند به‌سرعت کاری در تعمیرگاه‌ها، کارخانه‌های قطعه‌ساز و ... پیدا کنند و مدت زیادی بیکار نمی‌مانند.

تین نیوز

در تلگرام بیش از 200 هزار نفر مشغول کار و کسب درآمد بودند که با فیلتر این شبکه مجازی، موقعیت شغلی آن‌ها از بین رفت و یا با کاهش درآمد روبرو شد.

به گزارش تین‌نیوز، این در حالی است که یکی از اصلی‌ترین دلایل کیفیت پایین و قیمت بالای خودروهای داخلی عدم استفاده از ربات به‌جای انسان به بهانه تهدید شغل 9 هزار نفر است.

مسئولان ادعا می‌کنند، افرادی که در تلگرام مشغول کسب درآمد بوده‌اند می‌توانند با فیلتر این شبکه به شبکه‌های دیگر برای کسب‌وکار روی بیاورند. این در حالی است که یک فعال اقتصادی در یک شبکه مجازی، تلاش بسیاری می‌کند تا کاربران او را شناخته و در کانال مربوطه عضو شوند.

اگر شاغلان صنعت خودرو را افرادی متبحر و توانا درزمینهٔ تولید و مونتاژ خودرو بدانیم، پس این 9 هزار نفر هم پس از تعدیل می‌توانند به‌سرعت کاری در تعمیرگاه‌ها، کارخانه‌های قطعه‌ساز و ... پیدا کنند و مدت زیادی بیکار نمی‌مانند.

اما موضوع اینجاست که نوسازی خطوط تولید خودرو برای خودروسازان هزینه نسبتاً زیادی دارد و با انجام این کار نه‌تنها کیفیت محصولات بالا می‌رود، بلکه انتظار می‌رود که حداقل دیگر خودروها افزایش قیمتی نداشته باشند یا در شرایط ایده‌آل ارزان‌تر شوند.

پس خودروساز چنین کاری را به ضرر خود می‌بیند. اکنون بزرگ‌ترین دلیل حمایت از صنعت خودرو، اشتغالی است که این صنعت مدعی ایجاد آن است. اگر خودروسازان دست به تعدیل نیرو و رباتیک کردن خطوط تولید بزنند، حمایت‌ها کاهش خواهد یافت و در بازار رقابتی خودروساز نمی‌تواند با هر خدماتی و هر قیمتی دوام بیاورد.

خودروسازان داخلی بعد از جنگ تحمیلی لذت بازار انحصاری و حمایت دولتی را چشیده‌اند و به هر طریق نمی‌خواهند این شرایط عوض شود.

هر اقدامی که در جهت افزایش رقابت در بازار خودرو ایران باشد به‌شدت از طرف خودروسازان محکوم می‌شود. افزایش استانداردها، افزایش کیفیت، افزایش ایمنی، بهبود خدمات پس از فروش و کاهش تعرفه واردات خودرو همیشه با واکنش تند خودروسازان و حامیانشان مواجه شده است.

اشتغال ایجادشده توسط خودروسازان ایرانی در سال‌های گذشته به دلیل افزایش تولید و کاهش کیفیت باعث بروز سوانح رانندگی زیادی شده است که بسیاری از فعالان عرصه تولید و اقتصاد در این سوانح جان خود را ازدست‌داده‌اند و یا معلولیت آن‌ها باعث ازکارافتادگی این افراد ارزشمند شده است.

درصورتی‌که تنها 40 درصد تلفات و معلولیت‌های رانندگی را برعهده خودروسازان داخلی بگذارند، این شرکت‌های تولیدی تابه‌حال چند برابر نیروی شاغل خود، نیروی کار از بازار حذف کرده‌اند.

ادامه روند کنونی برای صنعت خودرو نه‌تنها به نفع بخش تقاضا نیست بلکه در درازمدت موجب نابودی صنعت خودرو ایران نیز خواهد شد. بالاخره یک روز بازار خودرو ایران طعم رقابت را خواهد چشید و آن روز خودروسازان داخلی هیچ حرفی برای گفتن نخواهند داشت.

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.