| کد خبر: 166139 |

سردار حمیدی پیش‌بینی کرد:

◄ اوج‌گیری تلفات جاده‌ای در سال‌های آتی با رشد تیراژ خودروهای ناایمن

36 درصد از دلایل جان باختگی به ناایمن بودن خودرو بازمی گردد.با این روند در سالهای آینده به بیش از 46 درصد خواهد رسید چون تعداد خودروهای ضعیف در حال افزایش است.

تین نیوز

سردار حمیدی رئیس پلیس‌راه راهور ناجا گفت: اکنون 68 درصد حوادث و تصادفات جاده ای را سواری‌ها یعنی همان طبقه‌ی که با خودروی معمولی سفر می‌کنند به خود اختصاص داده‌اند و 36 درصد از دلایل جان‌باختن قربانیان سوانح جاده‌ای به ناایمن بودن خودروی داخلی باز می‌گردد.

به  گزارش خبرنگار تین‌نیوز نشست تخصصی تحلیل تصادفات نوروز 97 امروز و در حالی در مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی برگزار شد که نیمی از سالن خالی و سخنرانان تنها برای جمعیت 20 نفره به تحلیل وضعیت پرداختند.موضوعی که مورد اعتراض تک‌تک سخنرانان این همایش قرار گرفت.

سردار حمیدی رئیس پلیس‌راه راهور ناجا در ابتدای سخنرانی خود گفت: اگر در برهه‌ای توانستیم آمار تلفات جاده‌ای را از 28 هزار به رقم 16 هزار کشته در سال برسانیم اکنون این کار بسیارسخت شده است. چرا که اکنون با افزایش تردد، افزایش جمعیت و افزایش سفر مواجه هستیم موضوعاتی که به ما ثابت می‌کند از این بعد به اقدامات جزئی‌تری برای  کاهش تلفات نیازمندیم.

وی ادامه داد: ما از سال 92 تا پایان نوروز 96 با روند کاهش تلفات جاده‌ای مواجه هستیم که این سؤال را پیش می آورد که چه دلیلی عامل این موفقیت بوده است؟ آن‌هم در شرایطی که متغیرهای دیگر مثل خودرو و سفر افزایش داشته است.

به گفته سردار حمیدی، نصب سامانه‌های هوشمند در جاده‌های کشور و دوربین‌ها توانست از شدت تصادفات در این سال‌ها بکاهد. این درحالی‌ است که درست در اوایل سال 93 افزایش تعرفه‌های جریمه رانندگان و هم‌زمانی آن با نصب دوربین‌های کنترل سرعت در جاده‌های کشور توانست جلوی روند افزایش تصادفات جاده‌ای را بگیرد.

وی به تجزیه‌وتحلیل تصادفات در نوروز 97 پرداخت و گفت: نرخ ترددهای جاده‌ای در طول طرح نوروزی سال 97 به میزان 15 درصد نسبت به سال قبل رشد داشته است . ضمن اینکه به استناد آمار شرکت ملی پخش  فرآورده‌ای نفتی در تعطیلات  نوروز 97 به‌طور متوسط روزانه 100 میلیون لیتر بنزین مصرف‌شده است که بیانگر پیمایش یک میلیارد کیلومتر مسافت در هر روز بوده است. هم‌چنین برابر اعلام سازمان گردشگری و میراث فرهنگی میزان سفرهای نوروزی20  درصد افزایش داشته است.

به گفته سردار حمیدی در سال گذشته  یک میلیون و 600 هزار خودرو و یک میلیون و 450 هزار راننده تازه‌کار به چرخه ترافیک پیوسته‌اند.

وی ادامه داد: با وضغیت فعلی که شرایط خودروهای داخلی ارتقا نمی‌یابد و بودجه‌ای هم برای ارتقای وضعیت راه‌ها نداریم پیش‌بینی می‌شود که در سالهای آینده با افزایش آمار تصادفات مواجه باشیم.

نیازمند قانون بازدارنده برای کاهش تصادفات هستیم

او گفت: تصادفات ما به مرحله ای رسیده است که باید با عدد و رقم برنامه‌ریزی کنیم  و دیگر با سخنرانی، دستور و همایش کارها پیش نمی رود. نیازمند قانون بازدارنده برای کاهش تصادفات هستیم.

سردار حمیدی با توضیح اینکه 49 هزار دستگاه خودرو در ایام نوروز به دلیل تخلفات توقیف شد در خصوص دلیل تصادفات جاده‌ای، گفت: 36 درصد از دلایل جان باختگی  به ناایمن بودن خودرو بازمیگردد.

او به انتقاد از تصمیم اخیر دولت در افزایش تعرفه خودروهای وارداتی پرداخت و ادامه داد: وقتی دولت که مکلف به کاهش تصادفات است می‌آید و تعرفه خودرو را افزایش می‌دهد اولین اتفاقی که می‌افتد این است که قشر متوسط با این وضع درآمد دیگر نمی‌تواند به سمت خرید خودروی ایمن برود و به سراغ خودروهایی می‌روند  که در داخل و با کمترین ضریب ایمنی تولید می‌شوند. با این روند در سال‌های آینده  از 36 درصد به بیش از 46 درصد خواهیم رسید چون تعداد خودروهای ضعیف در حال افزایش است.

وی ادامه داد: به بهانه اشتغال و حمایت از تولید داخلی نمی‌شود امنیت کل جامعه را به خطر انداخت و به نظر ما کسی باید بیاید  و جلوی این وضع را بگیرد. ضمن اینکه لازم است مراکز تحقیقاتی ورود پیدا کنند.

او هم‌چنین گفت که خودروسازان در  40 درصد از تصادفات نقش دارند و ادامه داد: اکنون 68 درصد حوادث را سواری‌ها یعنی همان طبقه‌‌ای که با خودروی معمولی سفر می‌کنند به خود اختصاص داده‌اند و 36 درصد از دلایل جان‌باختن به ایمنی و ناامن بودن خودروی داخلی برمی‌گردد.

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.