| کد خبر: 166082 |

◄ کسری بودجه دولت، نوسازی حمل‌ونقل ریلی را به تعویق انداخته است

تا سه سال آینده باید 30 هزار واگن باری به ناوگان موجودمان اضافه کنیم در حالی‌که کل ظرفیت تولیدکنندگان داخلی ما با حمایت‌های فراوان، بیش از 1000 تا 1500 واگن در سال نیست. بنابراین با توجه به‌سرعت تولید واگن‌سازهای خارجی طبیعی است که شرکت‌های ریلیِ باری بخشی از این نیاز را به‌وسیله واگن‌سازهای خارجی مرتفع کنند.

تین نیوز

با توجه به مزایای رقابتی صنعت ریلی در مقایسه با سایر شئون حمل‌ونقل، در طول سال‌های اخیر به این بخش توجه ویژه شده است.

به گزارش تین‌نیوز، شرکت راه‌آهن ایران به همین دلیل در حال تاسیس شرکت قطارهای حومه‌ای و شرکت لیزینگ ریلی کرده است. مجتبی تفقدی، معاون مدیرعامل راه آهن در امور ناوگان در این‌باره به خبرنگار ما گفت: برای توسعه بخش ریلی مسافری قطعاً دولت باید همان‌طور که در بخش خودرو با اعطای وام به طریق لیزینگ، مشکل را حل کرده است، کمک کند. چراکه مصوبات لازم برای تصویب این قانون نیز در راه‌آهن وجود دارد اما دولت با کسری بودجه مواجه است.

تفقدی توضیح داد: راه‌آهن قرار است شرکت لیزینگ ریلی تأسیس کند تا به‌صورت بلندمدت به سرمایه‌گذاران بخش ریلی وام دهد و آنها هم بتوانند واگن با کیفیت بخرند. در این شرایط توان شرکت‌های واگن‌ساز هم بالا خواهد رفت. ضمن اینکه همین حالا هم واگن‌سازهای داخلی در بخش مسافری جوابگوی نیازهای فعلی می‌توانند باشند اما در آینده باید توان خود را بالاتر ببرند.

این مقام مسئول اضافه کرد: البته افزایش سرعت حمل‌ونقل ریلی به بخش زیربنا و خطوط ریلی مربوط است و با شرایط فعلی خطوط، قطارها سرعتی بیش از 160 کیلومتر بر ساعت را نمی‌توانند طی کنند که امیدواریم برای ارتقای خطوط، شرایط تأمین مالی هم به‌زودی میسر شود.

او خاطرنشان کرد: در بحث ارتقای ناوگان هم دو بحث وجود دارد یکی تکنولوژی دستیابی به تولید ناوگان سریع‌السیر است که شرکت‌های خارجی معمولاً به انتقال تکنولوژی به داخل کشور ما تمایل دارند و بحث اصلی بحث تأمین مالی است. چراکه بخش داخلی ما توان سرمایه‌گذاری را به‌تنهایی ندارند و تولیدکنندگان ما هم به دلیل عدم تمکن مالی، امکان فروش درازمدت و در حجم انبوه را ندارند. بنابراین دولت باید به کمک بخش ریلی بیاید.

تفقدی اضافه کرد: بحث ظرفیت، مهم‌ترین بحث در حمل‌ونقل ریلی است. آنچه دولت به ما تکلیف کرده این است که ما تا سه سال آینده باید 30 هزار واگن باری به ناوگان موجودمان اضافه کنیم در حالی‌که کل ظرفیت تولیدکنندگان داخلی ما با حمایت‌های فراوان، بیش از 1000 تا 1500 واگن در سال نیست. بنابراین با توجه به‌سرعت تولید واگن‌سازهای خارجی طبیعی است که شرکت‌های ریلیِ باری بخشی از این نیاز را به‌وسیله واگن‌سازهای خارجی مرتفع کنند.

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.