| کد خبر: 166039 |

◄ تاثیر متقابل جریانات رسوبی دریا و نگهداری بنادر

با توجه به هزینه‌های سنگین نگهداری و لایروبی بنادر و کانال‌های ورودی و اثرات محیط‌زیستی آنها، می‌طلبد تا در جانمایی و مکان‌یابی بنادر با تعیین محل احداث بندر نسبت به عوارض ساحلی موجود نظیر دماغه‌های صخره‌ای، مصب‌ها و انحناهای خط ساحلی، نزدیکی رودخانه‌ها و پلوم‌های رسوبی و... دقت و اهتمام لازم به‌عمل آید.

تین نیوز

یک کارشناس حمل‌ونقل گفت: با توجه به اینکه اکثر بنادر کشور با پدیده‌های رسوبی دست‌وپنجه نرم می‌کنند، راهکارهای لازم در جهت کاهش آن‌ها از مقوله‌های مهم نگهداری و بهره‌برداری در بنادر کشور است.

به گزارش تین‌نیوز، رضا مرادی این مطلب را در گروه تلگرامی «جامعه بندری و دریایی» و در جمع کارشناسان این حوزه نوشت و افزود: پدیده رسوب و جریانات کرانه‌ای در دریاها یکی از پیچیده‌ترین و ناشناخته‌ترین موضوعات مهندسی در دریا است.

وی تاکید کرد: خصوصیات رسوب‌شناختی بستر دریاها نشان می‌دهد که اندازه این رسوبات به‌صورت ماسه‌ای و یا کمتر از 0.1 میلی‌متر  ریزدانه که عمدتا از جنس سیلت، رس و لای و به چسبنده و غیر چسبنده تفکیک می‌شوند است که در اثر تجزیه شیمیایی و بیولوژیکی ترکیبات غیر آلی به‌دست می‌آیند.

این کارشناس گفت: با توجه به هزینه‌های سنگین نگهداری و لایروبی بنادر و کانال‌های ورودی و اثرات محیط‌زیستی آنها، لازم است تا در جانمایی و مکان‌یابی بنادر با تعیین محل احداث بندر نسبت به عوارض ساحلی موجود نظیر دماغه‌های صخره‌ای، مصب‌ها و انحناهای خط ساحلی، نزدیکی رودخانه‌ها و پلوم‌های رسوبی و... دقت و اهتمام لازم به‌عمل آید  تا کاهش هزینه‌های نگهداری را در آینده در پی داشته باشد.

به گزارش تین‌نیوز، وی خاطرنشان کرد: با توجه به این‌که اکثر بنادر کشور با پدیده‌های رسوبی دست و پنجه نرم می‌کنند راه‌های شناخت این  رسوبات (علل و عوامل پدید آورنده آنها) و راهکارهای لازم در جهت کاهش آنها از مقوله‌های مهم نگهداری و بهره‌برداری در بنادر کشور است.

مرادی گفت: به‌غیر از مسائل طببعی پدید آورنده رسوبات دریایی، شکل موج شکن‌ها (گذردهی بودن بازوهای موج شکن در عبور  رسوبات)، میزان اطاله آنها در عمق دریا (عبور از ناحیه فعال رسوبی)، نوع سازه باز (شمع و عرشه با عبور دهی رسوب)، دستک رسوب‌گیر، قرارگیری جغرافیایی جهت دهانه موج شکن‌ها و... مجموعه عواملی هستند که در طراحی‌ها می‌توانند اثرات کاهشی درمیزان ورود جریانات رسوبی به بندر باشند. 

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.