| کد خبر: 166031 |

راه سخت توسعه راه‌آهن

دولت یازدهم و دوازدهم با برنامه‌ریزی کلان و بلندمدت برای توسعه صنعت ریلی در کشور برنامه‌های بلندمدتی را برای کمک به توسعه اقتصادی پیش‌بینی کرده است که به‌نظر می‌رسد تحقق آن در گرو تامین اعتبارات مالی باشد.

تین نیوز

دولت یازدهم و دوازدهم با برنامه‌ریزی کلان و بلندمدت برای توسعه صنعت ریلی در کشور برنامه‌های بلندمدتی را برای کمک به توسعه اقتصادی پیش‌بینی کرده است که به‌نظر می‌رسد تحقق آن در گرو تامین اعتبارات مالی باشد.

به گزارش تین‌نیوز، در ابتدای فعالیت دولت یازدهم و متعاقب آن تحولات ناشی از اجرای برجام بسیاری از کارشناسان داخلی و خارجی نوید شکوفایی کم‌نظیر راه‌آهن ایران را دادند. محسن پورسیدآقایی، مدیرعامل سابق راه‌آهن معتقد بود این سال‌ها دوران طلایی راه‌آهن است چرا که از ابتدای انقلاب تا سال ۹۲ در مجموع ۱۵۰۰ کیلومتر راه‌آهن دوخطه در ایران کشیده شده است و دولت یازدهم بیش از ۲هزار کیلومتر راه‌آهن دوخطه در دست ساخت دارد. تلاش دولت برای توسعه حمل‌ونقل ریلی منجر به تخصیص اعتباری بسیار خوب در این حوزه در سال ۹۲ و ۹۳ شد؛ به‌طوری‌که پورسیدآقایی آن را معادل کل ۱۰ سال قبل از آن دانست.

برنامه‌های دولت تدبیر و امید برای توسعه حمل‌و‌نقل ریلی کار را به تصویب احکام بسیار خوبی برای توسعه حمل‌و‌نقل ریلی در برنامه ششم توسعه کشور کشاند تا آنجا که سعید رسولی، عضو هیات‌مدیره راه‌آهن آن احکام را انقلاب برنامه ششم در صنعت حمل‌و‌نقل ریلی ایران خواند. احکامی که مزیت‌های زیادی برای سرمایه‌گذاران در این صنعت در نظر گرفته است.

ادامه توجه دولت یازدهم و دوازدهم به توسعه حمل‌و‌نقل ریلی توجه بسیاری از شرکت‌های اروپایی را به بازار ریلی ایران جلب کرد و پس از اجرای برجام بسیاری از این شرکت‌ها با سرمایه‌های زیاد و پروژه‌های بزرگ برای اجرا و همکاری راهی ایران شدند؛ به‌طوری‌که نشریه فوربس در گزارشی از بازار حمل‌و‌نقل ریلی در دنیا ایران را به‌عنوان کانون توجه صنعت ریلی جهان معرفی کرد. این نشریه در گزارش خود ضمن بررسی روند سرمایه‌گذاری کشورهای دیگر در صنعت ریلی ایران از رویاهای ایرانی برای این صنعت نیز خبر داد و نوشت: «با رفع اغلب تحریم‌ها، ایران در حال استفاده از تمام پتانسیل‌هایش برای تبدیل شدن به هاب حمل‌ونقل در قلب اوراسیا است و می‌خواهد کشور را به جایگاه سنتی آن به‌عنوان یک حلقه ارتباطی بین شرق و غرب برگرداند.»

به گزارش روزنامه دنیای اقتصاد، فوربس همچنین به مشکلاتی که صنعت ریلی ایران با آن دست و پنجه نرم می‌کند نیز اشاره کرده و آورده است: حمل‌ونقل در ایران با مشکلات عمده‌ای روبه‌رو است: «دهه‌ها تحریم موجب فرسودگی و تعمیر نشدن خطوط ریلی این کشور شده است. برای حل این مشکل، ایران یک درصد از میزان فروش نفت و گاز خود را به توسعه ریلی اختصاص داده و حدود ۲۵ میلیارد دلار برای احیای شبکه ریلی موجود آن و افزودن حدود ۱۰ هزار کیلومتر راه‌آهن جدید تا سال ۲۰۲۵ در نظر گرفته شده است که تقاضای سالانه بین ۸ تا ۱۰ هزار واگن جدید را برای این فرآیند مطرح می‌کند.»

اقدامات دولت یازدهم و دوازدهم در چند سال اخیر در حوزه حمل‌و‌نقل ریلی ایران را به کانون توجه جهان برای سرمایه‌گذاری در این صنعت تبدیل کرد و پای بزرگان این صنعت را از سرتاسر جهان به ایران باز کرد. تا به آنجا که قراردادها و توافق‌نامه‌های متعددی در بخش‌های مختلف با مجموعه‌های بزرگ اروپایی منعقد شد و کار اجرای برخی پروژه‌ها همچون برقی‌کردن خطوط و راه‌اندازی قطار سریع‌السیر نیز آغاز شد. برگزاری نمایشگاه‌های حمل‌و‌نقل ریلی در این سال‌ها و حضور بسیاری از بزرگان این صنعت در کشور زمینه‌های توسعه حمل‌و‌نقل ریلی ایران را بیش از پیش فراهم کرد.

عباس آخوندی، وزیر راه و شهرسازی نیز در آخرین نمایشگاه بین‌المللی حمل‌و‌نقل ریلی در بهار سال ۹۶ گفت: ایران روی سکوی پرش حمل‌و‌نقل ریلی قرار دارد. آخوندی در این نمایشگاه که با حضور بیش از ۱۶۰ شرکت داخلی و ۱۳۰ شرکت خارجی برگزار شد، از رکوردهای به‌ثبت رسیده دولت یازدهم در تاریخ ایران، نام برد و بر ادامه این مسیر در دولت دوازدهم تاکید کرد. حال با مسیری که بازار اقتصادی ایران در سال ۹۷ پیش‌رو دارد، باید دید حمل‌و‌نقل ریلی ایران چگونه سکوی پرش خود را برای اجرای پروژه‌های پیش‌رو ترک می‌کند. در زمان‌حاضر حدود ۱۰۰ پروژه در حال اجرا در راه‌آهن جمهوری اسلامی وجود دارد که از این میان ۲۴ پروژه از اولویت بیشتری برای اجرا برخوردار بوده که نیازمند اعتبارات زیادی است.

 

23+(2)

 

 

 

منبع: روزنامه دنیای اقتصاد

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.

  • ناشناس 0 0

    دولت باید نظارت سنگین روی پروژه ها داشته باشد!
    هر شرکتی که از برنامه عقب هس باید فورا جایگزین شود!
    باید تا پایان امسال کوریدور های راه اهن شرق به غرب و شمال به جنوب تکمیل بشه!