| کد خبر: 165792 |

معاون قضایی دادستان کل کشور:

◄ 60 درصد تصادفات جاده‌ای به دلیل خطای انسانی است

معاون قضایی دادستان کل کشور خبر داد که در بررسی حوادث جاده‌ای به این نتیجه رسیده‌ایم که 60 درصد تصادفات جاده‌ای به دلیل خطای انسانی است

تین نیوز

محمدجواد حشمتی معاون قضایی دادستان کل کشور در گردهمایی روسای ادارات راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای سراسر کشورگفت: علیرغم پیشرفت‌های فنی، تجهیز راه‌ها و همچنین گسترش شبکه راه‌ها، هنوز آمار تصادفات بالا است؛ فرهنگ جامعه ما در رانندگی متناسب با وضعیت راه‌ها پیشرفت نکرده است.

وی افزود: در حالی که هوشمندسازی شبکه راه‌ها و ورود تکنولوژی در عرصه راه را شاهد هستیم، اما به همین نسبت نتوانسته‌ایم فرهنگ درست رانندگی را در بین کاربران جاده ارتقا دهیم.

به گفته حشمتی هنوز 60 درصد تصادفات جاده ای در کشور به دلیل خطای انسانی صورت می‌گیرد و نحوه رانندگی در کشور غلط است.

این مسئول با بیان اینکه بخش دیگری از تلفات به دلیل عدم رعایت قوانین است گفت: متاسفانه مثل سایر کشورهای جهان توجهی به ضوابط و مقررات نداریم.

 وی با اشاره به این که  توجه نکردن به حقوق دیگران و مقررات راهنمایی و رانندگی نکات مهمی است که از سوی کاربران جاده در ایران رعایت نمی‌شود گفت: این در حالی است که عمل به قانون در جهان واجب است و اینکه تلفات انسانی در کشورهای جهان پایین است به دلیل این است که آنها قوانین ومقررات را مقدس و اطاعت از آن را واجب می‌دانند.

حشمتی افزود: همان ماشین آخرین مدل خارج از کشور وقتی وارد ایران می‌شود، بیشترین آمار تلفات را درآن داریم که دلیل آن باز هم به عدم رعایت قانون بر می‌گردد.

معاون قضایی دادستان کل کشور با بیان اینکه برنامه‌ریزی برای کاهش تلفات واجب است، گفت: مشکل ساختاری و قانونی هم وجود دارد. اما مشکل اصلی رفتار در رانندگی است.

وی با تاکید این که براساس بند 2 اصل 56 قانون اساسی امکان ورود دستگاه قضایی برای احقاق حق وجود دارد، گفت: وظیفه ما این است که دراین شرایط ظرفیت جدیدی را به وجود آوریم و مشکلات را حل و فصل کنیم ضمن آنکه لازم است فضای جدیدی با هدف سهولت دسترسی به سایر راه‌ها و کشورها بوجود آید تا اقتصاد و صنعت حمل ونقل جاده ای جان بگیرد.

حشمتی با بیان اینکه اشکال در سیستم حمل‌ونقل جاده‌ای از نقص در راه‌های مواصلاتی تا نقص در وسایل نقلیه وجود دارد گفت: این اشکالات هزینه‌های زیادی را به دولت تحمیل کرده است.

معاون قضایی دادستان کل کشور با توضیح اینکه نقص در امداد و کمک رسانی نیز یکی دیگر از عوامل افزایش تلفات جاده ای است کفت که بسیاری از افراد در محل تصادف به دلیل دیر رسیدن و یا هرگز نرسیدن گروه های امداد و نجات جان خود را از دست می دهند. بر این اساس معتقد هستیم که باید نظارت ها  و بازرسی ها افزایش یابد تا بلکه منجر به کاهش تلفات شود.

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.