| کد خبر: 165719 |

◄ سیاست‌های جدید تعرفه‌ای، بنادر ایران را رونق می‌دهد؟

با اعلام سازمان بنادر و دریانوردی از روز گذشته (۱۵ اردیبهشت) تعرفه‌های جدید دریایی در بنادر ایران وارد فاز اجرایی شده‌اند.

تین نیوز

عضو اتاق بازرگانی خراسان رضوی گفت: کاهش هزینه در بنادر ایران منجر به سوق یافتن کالای خارجی به بنادر ایران می‌شود.

ابراهیم عطایی، عضو اتاق بازرگانی خراسان رضوی در گفت‌وگو با خبرنگار تین‌نیوز به تشریح مزایای تصمیم جدید سازمان بنادر در خصوص تعرفه‌های جدید دریایی در بنادر ایران پرداخت.

وی با توضیح اینکه کاهش هزینه در بنادر ایران منجر به سوق یافتن کالای خارجی به بنادر ایران می‌شود، گفت:هر نوع تصمیم‌گیری که منجر به کاهش هزینه‌های صادرکننده و واردکننده کالا در بنادر کشور شود به رونق در بنادر ما کمک خواهد کرد.

وی با بیان اینکه برای ترانزیت دو عامل زمان و قیمت بسیار تأثیرگذار است، گفت: صاحبان کالا معمولاً مسیرهایی را انتخاب می‌کنند که هم کوتاه باشد و هم قیمت نهایی حمل در آن بالا نباشد.

به گفته عطایی بنادر کوچک و کم رونق ما به سیاست‌های تشویقی نیازمند هستند تا کالای خارجی به آن‌ها وارد شود و انتخاب سرمایه‌گذاران و صاحبان کالا باشد.

عطایی این را هم گفت که هنوز مدت زمان توقف بار در بنادر زیاد است و به دلیل بروکراسی حاکم در بنادر کشور مدت‌زمان زیادی بار در بنادر ایران می‌ماند.

این عضو اتاق بازرگانی خراسان رضوی با اشاره به سفیر اخیر خود با وزیر راه  شهرسازی به ترکمنستان به افتتاح بندر ترکمن‌باشی در این کشور اشاره کرد و گفت: متأسفانه برای ترازیت ایران رقبای جدید و جدی وجود دارد و با گسترش این بندر عملاً ترانزیت حوزه ترکیه و افغانستان را از دست می‌دهیم و بازرگانان اکنون به فکر مسیرهای جایگزین ایران برای ترانزیت هستند.

او هم‌چنین توضیح داد که لازم است دولت با بخش خصوصی به یک اتحاد عملی برسند و علاوه بر کاهش هزینه‌های ترانزیت به فکر کاهش زمان و افزایش سرعت هم باشند.

با اعلام سازمان بنادر و دریانوردی از روز گذشته (۱۵ اردیبهشت) تعرفه‌های جدید دریایی در بنادر ایران وارد فاز اجرایی شده‌اند.

بر اساس اظهارات راستاد مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی، توقف کشتی‌ها در اسکله‌های جنوبی ایران حدود ۱۰.۵ درصد و عملیات تخلیه و بارگیری برای کشتی‌های صادراتی یا آنها که ترانزیت خود را از بنادر ایران انجام می‌دهند، ۳۰ درصد کاهش یافته است. همچنین در حوزه‌هایی مانند ارائه خدمات بندری در ساعات غیر اداری هزینه انبارداری و ورود کشتی‌های رو-رو یا غیرکانتینری نیز ایران تخفیف‌هایی برای کشورها یا شرکت‌هایی که در حوزه حمل و نقل دریایی فعالیت می‌کنند، در نظر گرفته است.

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.