| کد خبر: 165707 |

◄ داستان دنباله‌دار توهین به دریانوردان ایرانی در بنادر کشورهای خارجی

از کویت برای بندر دمام عربستان بار بردیم اما وقتی به بندر رسیدیم حتی اجازه ندادند برای بستن طناب پا بر روی اسکله بگذاریم و خودشان طناب‌ها را بستند و یک کیوسک با کرن کنار کشتی قرار دادند و نگهبانی را در آن گماردند تا مبادا فردی پا بر روی اسکله بگذارد.

تین نیوز

به‌دنبال درج خبری در تین‌نیوز مبنی عدم صدور مجوز خروج برای کارکنان یک کشتی تجاری ایرانی توسط مسئولان بندر موندرا در گجرات هند، یک دریانورد دیگر تجربه‌های خود را در این زمینه در اختیار این شبکه خبری قرار داد.

به گزارش تین‌نیوز، این دریانورد در پیامی که به تین‌نیوز ارسال کرد، نوشت: یک شب را به یاد دارم که مامور کویتی در حالتی نامتعادل با ماشین بالای سر یکی از ملوانان من آمد و شروع به بوق زدن کرد و پس از آن واقعه در نهایت آن ملوان جوان بیمار شد.

وی افزود: همچنین سال‌ها قبل که ناخدای لنج بودم و به‌دلیل نداشتن حمام در زیر شیر آبی که در اسکله قرار داشت به صورت شبانه حمام می‌کردیم، وقتی مامور کویتی ما را در آنجا دید شروع به فحاشی و ضرب و شتم ما با چوب کرد. 

وی به ذکر خاطره‌ای از یکی دیگر از دریانوردان پرداخت و گفت: ناخدایی تعریف کرده است از کویت برای بندر دمام عربستان بار بردیم اما وقتی به بندر رسیدیم حتی اجازه ندادند برای بستن طناب پا بر روی اسکله بگذاریم و خودشان طناب‌ها را بستند و  یک کیوسک با کرن کنار کشتی قرار دادند و نگهبانی را در آن گماردند تا مبادا فردی پا بر روی اسکله بگذارد.

این دریانورد تجربه‌ خود از کشور امارات را نیز بیان و کرد و گفت: 25 روز در امارات به دلیل جرمی ساختگی در بازداشت به سر بردم و پس از 25 روز بدون هیچ‌گونه عذرخواهی آزاد شدم و در طول مدت بازداشت با توهین به مقدسات و تمسخر و بدترین نوع بازرسی بدنی مواجه شدم.

به گفته این دریانورد در حال حاضر نیز بدترین نوع بازرسی از لنج‌ها در امارات صورت می‌پذیرد و حدود پنج روز لنج‌ها را در لنگرگاه معطل نگه می‌دارند و یا با جرایم ساختگی از آنها اخاذی می‌کنند.

پیش از این کاپیتان علی اصغر حصاری از دریانوردان بازنشسته نیز در گفت‌وگو با تین‌نیوز، مشکلات و اختلافات سیاسی و اقتصادی ایران با کشورهای دیگر را از دلایل بروز مشکلات برای صنعت دریانوردی و دریانوردان ذکر کرده بود.

این دریانورد بازنشسته  عنوان کرده بود: من خود به کرات شاهد برخود نامناسب با دریانوردان ایرانی فقط به جرم ایرانی بودن و حمل پرچم کشتی (ایران) بوده‌ام و طعم تلخ نگاه تحقیرآمیز متصدیان بنادر خارجی را به پاسپورت ایرانی چشیده‌ام.

وی افزوده بود: بارها ناچار شده‌ام برای احقاق حقوق دریانوردان و کشتی، متوسل به قوانین و کنوانسیون‌های بین‌المللی شوم و چنانچه این قوانین و کنوانسیون‌های بین‌المللی حامی دریانوردان نبودند شاید به‌سختی می‌توانستم در مواردی حتی اعزام مریض و مصدوم به دکتر و بیمارستان انجام وظیفه کنم.

به گزارش تین‌نیوز، وی گفته بود: عدم وجود رابطه و پشتوانه قوی دیپلماتیک حتی در کشورهای ضعیف و یا دارای روابط اقتصادی و سود کلان تجاری با ایران نیز،  مشکلاتی را برای دریانوردان ایرانی ایجاد کرده است که حتی در بعضی کشورها مانند هند، چین٬ مصر٬ امارات و .... پرچم ایران هم ردیف کشورهایی چون سومالی٬ یمن و نیجریه تروریست‌پرور و جنگ‌زده به شمار آورده شده و شاهد برخورد بسیار نامناسب مانند، صدور ویزای موقت برای دریانوردان غیر ایرانی و ممنوع‌الورود کردن همزمان دریانوردان ایرانی شاغل بر روی همان شناور بوده‌ایم.

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.