| کد خبر: 165658 |

منابع ملی و سرمایه بخش خصوصی درمانگر پروژه های نیمه تمام کرج

کلانشهر میلیونی کرج با وجود مشکلات زیر ساختی فراوان در سال های اخیر جهش مناسبی به لحاظ پروژه های عمرانی پیدا کرده، لیکن تحمیل هزینه های سنگین برخی پروژه های ملی استانی مانند بزرگراه ها و قطار شهری بر روی مشکلات انباشته این شهر سنگینی می کند.

تین نیوز

کلانشهر میلیونی کرج با وجود مشکلات زیر ساختی فراوان در سال های اخیر جهش مناسبی به لحاظ پروژه های عمرانی پیدا کرده، لیکن تحمیل هزینه های سنگین برخی پروژه های ملی استانی مانند بزرگراه ها و قطار شهری بر روی مشکلات انباشته این شهر سنگینی می کند.

به گزارش ایرنا، آنطور که برخی اعضای شورای اسلامی شهر و مسئولان استانی می گویند: مشکلات عمرانی و زیر ساختی کلانشهر کرج به واسطه استقلال دیرهنگام ازپایتخت سبب شد تا حجم گسترده ای از طرح ها و پروژه های عمرانی بر روی دست مسئولان و مردم البرز بماند.

در بررسی نیازهای کلانشهر یک میلیون و 800 هزار نفری کرج این موضوع خودنمایی می کند که مشکلات زیر ساختی آن به دهه های گذشته و زمانی که این منطقه پرجمعیت زیر سایه پایتخت گم شده بود، برمی گردد و به عبارتی سرریز شدن جمعیت پایتخت به کرج و مناطق پیرامونی آن و قرار گرفتن در مسیر جاده های پر رفت وآمد آغازی بر مشکلات بزرگ این منطقه مانند ترافیک سنگین به شمار می رود.

کاستن از بار ترافیکی در جاده های منتهی به کرج و محدوده درون شهری آن با ساخت قطار شهری و انجام طرح های مطالعاتی برای توسعه راه ها کلید خورد.

تصمیم گیری مسئولان شهری کرج در اواخر دهه 70 برای شکستن گره های ترافیکی در قالب پروژه های قطار شهری موضوعی بود که با کمک مسئولان کشوری گام های اولیه آن برداشته شد، پروژه ای که با راه اندازی خط ریلی صادقیه تهران به میدان شهید سلطانی کرج مسیر توسعه ای را در این کلانشهر ترسیم کرد.

کلانشهر کرج که خود از مشکلات ناشی از مهاجرت های بی رویه و کمبود منابع مالی رنج می برد اواخر دهه 70 احداث 6 خط ریلی قطار شهری برای آن به تصویب شورای عالی ترافیک رساندند که اتصال خط ریلی میدان شهید سلطانی به گلشهر کرج با عنوان خط یک ریلی کرج و به بار نشستن این خط ریلی با کمک سازمان قطار شهری تهران و حومه، مدیریت شهری کرج را برآن داشت تا ضمن تاسیس سازمان قطار شهری، پروژه ای عظیمی به دست بگیرد.

خط 2 قطار شهری کرج به طول 27 کیلومتر با 27 ایستگاه پروژه مهم مدیریت شهری کرج سرانجام در سال 1385 پس از انجام مطالعات لازم و تامین بودجه اولیه از کمالشهر کرج به سمت شهرستان شهریار استان تهران طراحی و عملیاتی شد ، پروژه ای که 5 سال زمان برای تکمیل آن پیش بینی شده بود.

این پروژه اگر چه در ماه های نخست به خوبی پیش می رفت اما با گذر زمان و خودنمایی کمبودها به ویژه محدودیت مالی شهرداری و از سویی به علت کاهش حمایت های مالی کشوری روند اجرایی آن کند شد، پروژه ای که دهه 80 را بدون تکمیل حتی یک فاز پشت سر گذاشت.

اواخر دهه 80 و شکل گیری استان البرز این نوید به ساکنان سی و یکمین استان کشور داد که با استقلال منابع مالی و افزایش اعتبارات ملی پروژه های نیمه تمام مرکز استان با سرعت بیشتری به سرانجام برسد.

از سوی دیگر 4 خط ریلی کلانشهر کرج که در اوایل دهه 80 به تصویب شورای عالی ترافیک و شهرسازی رسید بود، ساخت آنها به تکمیل خط 2 قطار شهری منوط شد پروژه ای که زیر خروارها خاک نفس کم آورد و به قول بعضی ها نیمه جان شد.

با این حال هرچند میزان تزریق بودجه به این پروژه بزرگ از محل منابع ملی و استانی کم بود و سایه اختلاف بین کارفرما (شهرداری کرج ) و شرکت پیمانکاری سابیر (مجری پروژه ) نمایان شد اما با تلاش متخصصان و کارگران سختکوش حدود 15 کیلومتر از تونل 27 کیلومتری این خط حفاری شده است.

آنطور که اصغر عربیان استاندار دولت دهم در اواخر عمر کاری این دولت به مردم وعده داد 6 کیلومتر از خط 2 تا پایان سال 92 آماده خدمات رسانی شود، موضوعی که تا زمان مسئولیت این استاندار نتیجه نداد و پروژه عظیم نیمه تمام به دولت بعدی رسید.

از دیگر سو با شروع به کار دولت تدبیر و امید ، مشکلات دیگری برای کشور از گذشته برای این دولت به ارث مانده بود و تنگاهای تحریم ها هم کم نبود که تنها راه تکمیل بخشی از خط 2 قطار شهری کرج با تهاتر اراضی شهری و تامین بودجه از این طریق ذهن اعضای شورای چهارم شهر را به خود درگیر کرد.

این موضوع نیز از آن جهت که برای شرکت پیمانکاری سابیر سودمند به نظر نمی رسید خود پایه گذار اختلاف های دیگر شد و مدیریت شهری تصمیم گرفت با طرح شکایت از سابیر دست این شرکت نیمه دولتی و وابسته به سازمان تامین اجتماعی را از سر پروژه کوتاه کند.

با اینکه دستگاه قضایی حکم خلع ید شرکت پیمانکاری سابیر را درچند سال اخیر صادر کرد اما با طرح شکایات متقابل پروژه به کما رفت و 3 سال در توقف ماند.

روی کارآمدن شورای پنجم شهر کرج و حضور استاندار جدید از شهریور ماه سال گذشته وضعیت تصمیم گیری ها برای گشودن گره های کور ترافیکی کرج و البرز و پروژه های نیمه تمام عوض کرد و خط 2 قطار شهری کرج اواخر سال 96 دوباره روی ریل سازندگی قرار گرفت .

این بار مدیریت شهری کرج و مسئولان استانی با تامین اعتبار برای خط 2 قطار شهری از منابع مختلف به البرزی ها نوید راه اندازی بخشی از این پروژه را داده اند لیکن مشکلات مالی مدیریت شهری کرج به حدی است که شاید نتواند این موضوع را به خوبی پیش ببرد.

قرار است قطعه اول قطار شهری کرج به طول 6 کیلومتر در 2 سال آینده آماده خدمات دهی شود ، با این حال 2 رام قطار خریداری شده برای این خط از حدود 4 سال پیش در انبارها نگهداری می شود.

از سوی دیگر واگذاری بخشی از پروژه های ملی مانند توسعه راه ها به مدیریت شهری کرج موضوعی است که به دغدغه جدید برای مسئولان این کلانشهر تبدیل شده است.

آنطور که برخی اعضای شورای شهر می گویند: مشکلات و نارسایی های کرج کم نیست که بتوان پروژه های بزرگ ملی را به آنها پیوست کرد.

آزاد راه شمالی کرج به طول 19 کیلومتر و درامتداد بزرگراه شهید همت از 2 سال پیش و از محل اعتبارات مدیریت شهری کرج کلید خورده ، پروژه ای که یکهزار میلیارد تومان اعتبار از محل بودجه شهرداری کرج برای احداث آن پیش بینی شده است.

این پروژه که تاکنون حدود 15 درصد پیشرفت فیزیکی داشته ، قرار است با عبور از شمال کرج ، بخشی از ترافیک بزرگراه شهید همت را بر دوش بگیرد یا آن را توزیع کند.

پروژه شمالی کرج ، بزرگراه شهید همت را به آزاد راه کرج - قزوین در محدوده شهرستان ساوجبلاغ متصل می کند.

اکنون شرکت پیمانکاری با ادوات و ماشین های سنگین راهداری در حال کوه بری و صاف کردن مسیرهای کوهستانی برای آماده سازی این جاده است که 3 سال دیگر برای راه اندازی آن پیش بینی کرده اند.

راه اندازی این پروژه و بزرگراه جنوبی کرج می تواند بخش زیادی از ترافیک بزرگراه تهران - کرج را سبک کند لیکن پروژه بزرگراه جنوبی که در ماه های اخیر کلید خورده هنوز در ابتدای کار است و اگر اعتبار مناسب تزریق شود گره گشا خواهد بود، بخشی از هزینه این پروژه باید شهرداری متقبل شود.

آنطور که برخی مسئولان شهرداری کرج می گویند: احداث تقاطع بزرگ و غیر همسطح حصارک بر روی آزاد راه کرج - قزوین پروژه عمرانی بزرگ دیگری است که می بایست بخشی از اعتبارات آن از منابع ملی تامین شود ، این پروژه در 6 قطعه طراحی شده که تاکنون سه قطعه آن به بهره برداری رسیده است.

تقاطع بزرگ حصارک ترافیک غرب کلانشهر کرج را روان سازی می کند و با تکمیل آن ساکنان 2 شهر کرج و کمالشهر نفس راحتی از دست ترافیک سنگین خواهند کشید.

همچنین وجود پروژه هایی از این دست در محدوده کرج مرکز استان البرز به گفته برخی کارشناسان، نگاه مسئولان شهری و استانی را به تامین منابع مالی ملی و سرمایه های بخش خصوصی معطوف کرده است.

** منابع درآمدی شهرداری کرج به شدت کاهش یافته است

عضو شورای اسلامی شهر کرج با اشاره به مشکلات متعدد این کلانشهر گفت که منابع درآمدی شهرداری کرج به شدت کاهش یافته است.

عباس زارع افزود: شهر پول ندارد اما به عنوان نماینده مردم وظیفه داریم که کارها را به خوبی پیش ببریم.

وی در عین حال اظهار داشت : شورای شهر کرج در بحث بررسی برنامه ها و بودجه ریزی و مسائل راهبردی شهر نمره قابل قبولی گرفته و ساعت ها نشست برگزار کرده است .

رییس کمیسیون عمرانی شورای اسلامی شهر کرج با اشاره به قرار گرفتن این کلانشهر در مسیر 14 استان و ترافیک ناشی از مسافرت های پرشمار در کرج، گفت: ترافیک معضلاتی برای کرج به وجود آورده که باید در سطح ملی به آن نگریست.

مهدی حاجی قاسمی با بیان اینکه بخشی از پروژه های ملی مانند بزرگراه شمالی کرج برعهده شهرداری قرار گرفته، افزود: این پروژه را شهری نمی دانیم بلکه پروژه ای در سطح ملی است.

وی گفت: سال 96 کمتر از 95 درآمد پیش بینی شده شهرداری محقق شد، یعنی کمتر از یکهزارمیلیارد تومان درآمد داشته ایم و شهرداری کرج بیش از 200 میلیارد تومان بدهکار شده است.

وی اظهار داشت: بخشی از این پروژه را انجام خواهیم داد که طبق صحبت هایی که با استاندارالبرز شده باید مابقی را به دولت سپرد، زیرا درآمد شهرداری کرج کافی نیست.

حاجی قاسمی گفت: باید اعتبار یکهزار میلیارد تومانی را برای نیازهای داخل شهر مانند احداث پارک و فضاهای خدماتی هزینه کنیم و مطالبات مردم در اولویت قرار گیرد.

**احداث مترو به 3 هزار میلیارد تومان اعتبار نیاز دارد

وی بیان داشت: قطار شهری با 30 درصد پیشرفت فیزیکی طی حدود 2 سال توقف خسارت زیادی برای شهر داشت و تکمیل این پروژه به 3 هزار میلیارد تومان اعتبار نیاز دارد.

رییس کمیسیون عمران و شهرسازی شورای اسلامی شهر کرج افزود:اکنون کارشروع شده وامیدواریم اجرای عملیات عمرانی این پروژه ادامه یابد.

**اعتبار مورد نیاز برای کنارگذر شمالی کرج بیش از یک هزار میلیارد تومان

اکبر سلیم نژاد رییس کمیسیون فرهنگی شورای اسلامی شهر کرج نیز گفت: بزرگراه شمالی بیشتر از اعتبار پیش بینی شده برای مدیریت شهری کرج هزینه دارد در حالی که گفته می شود با یکهزار میلیارد تومان به اتمام می رسد.

وی بیان داشت: امسال برای احداث قطار شهری کرج 200 میلیارد تومان اعتبار اختصاص داده ایم و اگر سرمایه گذار پیدا شود، برای واگذاری آن به بخش خصوص آمادگی داریم.

سلیم نژاد گفت: 50 درصد هزینه ساخت قطار شهری باید توسط دولت پرداخت شود که باید دولت در این بخش 500 میلیارد تومان کمک کند.

وی افزود: ما به دنبال پیمانکارانی هستیم که هزینه کنند و صورت حساب را پرداخت کنند تا بتوانیم از دولت آن را تامین کنیم.

رییس کمیسیون فرهنگی شورای اسلامی شهر کرج تاکید کرد که شرکت سابیر مجری خط 2 قطار شهری کرج باید در این وضعیت به کار خود ادامه دهد و از سرمایه های خود برای ادامه اجرای قطار شهری استفاده کند تا پس از آن تامین اعتبار دولتی داشته باشیم.

** علاج مشکلات البرز در جذب سرمایه های خصوصی است

رئیس شوراهای اسلامی استان البرز گفت: با توجه به مشکلات اقتصادی و رکود ساخت و سازها، علاج مشکلات این استان برای اجرای پروژه های عمرانی در جذب سرمایه های بخش خصوصی است.

نادرایزدبین درهمایش شوراهای اسلامی استان البرز افزود: یکی از مشکلات امروز کشور نبود مدیریت یکپارچه شهری است که لایحه آن در کمیسیون دولت در دست بررسی قرار گرفته است.

وی اضافه کرد: موضوع مدیریت یکپارچه شهری پس از بررسی در دولت توسط مجلس شورای اسلامی بررسی خواهد شد.

ایزدبین ادامه داد: باید زمینه برای حضور سرمایه گذاران در استان البرز فراهم شود.

استاندارالبرز با بیان اینکه تکمیل خط 2 قطار شهری کرج حدود 3 سال زمان می برد ، گفت: تاکنون 32.1 درصد این پروژه عمرانی زیربنایی احداث شده است.

محمد علی نجفی در نشست بررسی وضعیت ساخت قطعه یک خط 2 قطارشهری کرج، افزود: برای تکمیل این پروژه سالانه به تامین یک میلیارد تومان اعتبار نیاز است.

وی بیان داشت: بهره برداری از قطار شهری کرج بخش قابل توجهی از ترافیک این کلانشهر را می کاهد.

نجفی با تاکید بر ضرورت تسریع در احداث پروژه های ترافیکی از جمله توسعه راه های استان ، ادامه داد: از ابتدای حضور در البرز با توجه به شرایط خاص استان، به جدیت موضوع گره گشایی از مشکلات ترافیکی در راه ها دنبال کردیم.

استاندار البرز گفت: اکنون پروژه های بزرگ حوزه راه سازی استان با سرعت در حال انجام است ضمن آنکه بر راه اندازی قطار شهری کرج اهتمام داریم.

وی با بیان اینکه شورای شهر و شهرداری کرج باید با جدیت ویژه پیگیر تکمیل پروژه قطار شهری باشند افزود: البته تاکنون تمرکز بر روی این پروژه بزرگ وجود داشته و انتظار می رود که تا رسیدن به نتیجه نهایی ادامه یابد.

استاندارالبرز خاطرنشان کرد: در تماس تلفنی با شورای عالی فنی کشور، موضوع قطارشهری کرج را پیگیری کردیم .

وی با اشاره به اینکه پیگیری جدی باید در خصوص فاینانس این طرح صورت گیرد اضافه کرد: اکنون پروژه قطار شهری کرج فعال و موانع آن در حوزه استان حل شده است.

وی گفت: در شرایط کنونی، کلانشهر کرج با مشکلات عدیده ترافیکی مواجه است که با راه اندازی قطار شهری، بار بزرگی از این ترافیک کاسته خواهد شد.

استاندار البرز با بیان اینکه بسیاری از مشکلات البرز و کرج متاثر از مشکلات کشوری است ،گفت: نیازهای این استان باید در سطح ملی دیده شود.

وی اظهار داشت: انتظار می رود با کمک منابع مالی ملی و سرمایه های بخش خصوصی بتوانیم مشکلات پروژه های نیمه تمام قطار شهری و راه سازی در استان البرز را برطرف کنیم.

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.