| کد خبر: 165547 |

◄ اصلاح قوانین در راستای ارتقاء ایمنی فرودگاه‌ها

اصلاح برخی قوانین و مقررات در مورد فرودگاه‌هایی که شرایط خاص نظیر احاطه شدن در مناطق کوهستانی را دارند در مقایسه با سایر فرودگاه‌ها می‌تواند باعث ارتقاء ایمنی شوند.

تین نیوز

یک کارشناس صنعت فرودگاهی به ایمنی فرودگاه‌هایی مانند فرودگاه یاسوج که در وضعیت سخت جغرافیایی که قرار دارد اشاره می‌کند و میگوید: اصلاح برخی قوانین و مقررات در مورد فرودگاه‌هایی که شرایط خاص نظیر احاطه شدن در مناطق کوهستانی را دارند در مقایسه با سایر فرودگاه‌ها می‌تواند باعث ارتقاء ایمنی شوند.

علیرضا حضرتی در گفتگو با تین‌نیوز خصوص اینکه پس از سانحه هوایی چه اقدامات و بررسی‌های از فرودگاه مبدأ و مقصد انجام می‌گیرد، توضیح می‌دهد: به‌طورکلی پس از بروز هر سانحه هوایی تحقیقات جامعی در تمامی ابعاد به‌ویژه فرودگاه انجام می‌گیرد؛ گرچه ممکن است دلیل اصلی سانحه تا حدودی در ابتدا مشخص باشد اما ممکن است در حین تحقیقات، تیم بررسی به مشکلات و ضعف‌های پنهانی دیگری برخورد کنند که تا قبل از آن مشخص نبوده است که این مسئله در نهایت منجر به صدور توصیه، اصلاح قوانین و اقدامات لازم دیگر برای جلوگیری از سوانح آتی خواهد شد.

وی می‌افزاید: این مشکلات طیف وسیعی از ضعف در طراحی فرودگاه، سطح نظارتی و دستگاه‌های ناوبری پرواز در فرودگاه، علایم و چراغ‌های سطوح پروازی، وضعیت ارائه گزارش‌های هواشناسی، طرح‌های تقرب، ضعف‌ها و نواقص مربوط شرکت هواپیمایی، ضعف در قوانین و سطح نظارتی سازمان هواپیمایی کشوری و... را در کشورهای مختلف شامل می‌شود.

این کارشناس صنعت فرودگاهی در  مثالی عنوان می‌کند: بعد از برخورد دو هواپیمای ایلیوشین 76 خطوط هوایی قزاقستان با بوئینگ 747 هواپیمایی سعودی در 12 نوامبر 1996 در آسمان شهر چرخی ددری هند فرودگاه ایندرا گاندی مجهز به سیستم رادار پیشرفته ریتیون شد و یا بعد از سانحه هشتم اکتبر 2001 میلادی در فرودگاه میلان که در آن دو هواپیما بروی باند با یکدیگر برخورد کردند مارکینگ های سطوح پروازی و سیستم چراغ‌های مربوطه را اصلاح کردند. حتی در ایران هم در سانحه خرم‌آباد و برخورد توپولف 154 با کوه در 23 بهمن 1380 ضعف در طراحی فرودگاه یکی از عوامل تشخیص داده شده پس از بررسی سانحه بود که اقدام‌های اصلاحی در این مورد انجام پذیرفت.

حضرتی بابیان اینکه در ارتباط با سانحه یاسوج تیم بررسی سانحه می‌بایست نتیجه نهایی بررسی خود را اعلام کنند تا اگر فرودگاه نیازمند اقدامات اصلاحی است، نواقص رفع شود، می‌گوید: بی‌شک موقعیت جغرافیایی فرودگاه یاسوج در محاسبه ریسک انجام پرواز در کنار سایر فاکتورهای اعلام شده برای انجام پرواز ایمن و اقتصادی مؤثر است اما خوشبختانه معاونت عملیات هوانوردی فرودگاه یاسوج یکی از بهترین‌های هوانوردی هستند که موارد مرتبط با Risk assessment ، Safety Management System در موضوع ایمنی را مدنظر قرار داده‌اند.

او معتقد است؛ مسئله مهم این است که در هوانوردی اصطلاح One size can not fit all به جهت کاهش ریسک خطر، اصلاح برخی قوانین و مقررات در مورد فرودگاه‌هایی که شرایط خاص نظیر احاطه شدن در مناطق کوهستانی دارند در مقایسه با سایر فرودگاه‌ها می‌تواند باعث ارتقاء ایمنی شود به همین جهت تهیه حداقل ملزومات پروازی و پوشش نظارتی گرچه ممکن است به لحاظ قوانین هوانوردی پذیرفته‌شده باشد و حتی در دلیل اصلی  یک سانحه نقشی نداشته باشد اما بهبود و ارتقاء آن‌ها می‌تواند باعث ارتقاء ایمنی و جلوگیری از سوانح دیگر شود این در حالی است گه در هوانوردی بعضاً نگاه اقتصادی ارجعیت داشته به همین جهت سرمایه‌های انسانی جبران‌ناپذیر ممکن است در اثر عدم ارتقاء و بروز سانحه از دست بروند که خود در مقیاسی دیگر می‌تواند بسیار پرهزینه باشد.

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.