| کد خبر: 165412 |

◄ نوسازی ناوگان هوایی با لغو قرارداد بوئینگ متوقف نمی‌شود

مذاکره با شرکت‌های بلوک شرق برای خرید هواپیما ازنظر سیاسی به نفع ایران است. سیدحسین افضلی عضو کمیسیون عمران مجلس بابیان این موضوع افزود: هرچند که اکنون قراردادهای منعقده با بلوک غرب صورت گرفته اما ایران می‌داند که نباید همه تخم‌مرغ‌های خود را در یک سبد بچیند ازاین‌رو قرارداد با روسیه نیز در حال مذاکره است.

تین نیوز

مذاکره با شرکت‌های بلوک شرق برای خرید هواپیما از نظر سیاسی به نفع ایران است.

سیدحسین افضلی عضو کمیسیون عمران مجلس بابیان این موضوع افزود: هرچند که اکنون قراردادهای منعقده با بلوک غرب صورت گرفته اما ایران می‌داند که نباید همه تخم‌مرغ‌های خود را در یک سبد بچیند ازاین‌رو قرارداد با روسیه نیز در حال مذاکره است.

افضلی با اشاره به نحوه خرید هواپیماهای جدید و نوسازی ناوگان هوایی کشور، گفت: در اولین فرصت پس از گشایش‌های برجامی مجموعه تصمیم گیر در راستای تجهیز ناوگان هوایی اقدامات مناسبی را آغاز کرده و  بخش‌خصوصی قراردادهای  را با شرکت‌های خارجی منعقد کرده است.

نماینده مردم اقلید در مجلس، بابیان اینکه میل به خرید هواپیما از شرکت‌های معتبر دنیا ازجمله بوئینگ در بین مسئولان وجود دارد، افزود: اظهارات اخیر ترامپ در خصوص برجام تا اندازه‌ای فروش این هواپیماها را تحت شعاع قرار داده است؛ اما لغو این قرارداد به هر دلیلی نوسازی ناوگان هوایی را متوقف نمی‌کند.

این نماینده مجلس دهم، بابیان اینکه معطوف شدن صرف به قرارداد با بوئینگ در صورت بدعهدی در تحویل هواپیماها مشکلاتی را برای کشور ایجاد می‌کند، گفت: با توجه به اینکه صنعت هوایی کشور در شرایط فعلی قادر به تولید هر نوع تجهیزاتی در یک‌زمان کوتاه نیست ازاین‌رو باید مذاکراتی با سایر کشورها صورت بگیرد.

افضلی ادامه داد: با توجه به ضوابط بین‌المللی در رابطه با بیمه و اجازه پرواز بر روی کشورهای دیگر محدودیت‌هایی در استفاده از قطعات مختلف ایجادشده است ازاین‌رو دولت تا جای ممکن خواهان خرید هواپیما از شرکت‌های مطرح دنیا است.

این نماینده مردم در مجلس دهم، بابیان اینکه مذاکره با سایر شرکت‌ها از بلوک شرق در زمان فعلی بد نیست، گفت: با توجه به اینکه به‌زودی باید در خصوص برجام و سایر تحریم‌ها تصمیم‌گیری شود این فضا و مذاکرات می‌تواند تا حدودی بر پایبندی آن‌ها به قراردادها مؤثر باشد.

افضلی در پاسخ به این سؤال که آیا هواپیماهای روسی از امنیت بالایی برای پروازها برخوردار هستند یا خیر، تصریح کرد: اگر فضای سیاسی اجازه خرید از بوئینگ و ایرباس را ندهد حرکت به سمت خرید از بلوک شرق به‌طور حتم با مدنظر قرار دادن استانداردهای روز دنیا خواهد بود.

او بابیان اینکه اگر برای خرید هواپیما به سمت شرق حرکت کنیم قطعاً دغدغه‌های مرتبط با بحث‌های ایمنی رعایت خواهد شد، گفت:  دولت با تمام امکانات و ابزار به سمت خرید ایمن‌ترین سیستم‌ها می‌رود تا حوادثی مشابه سقوط هواپیماهای توپولوف و تبعات کثیر آن برای کشور تکرار نشود.

به گزارش خانه ملت، عضو کمیسیون عمران مجلس، با تأکید بر اینکه در حال حاضر شرکت‌های هواپیماسازی در بلوک شرق نیز خود را به استانداردهای روز دنیا رسانده‌اند، افزود: با توجه به تشدید نظارت‌های بین‌المللی در رابطه با رعایت استانداردها، اگر سیستمی نیز دچار حادثه شود تجربه نشان داده که شرکت‌ها در مسیر تصحیح خود حرکت خواهند کرد.

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.