| کد خبر: 165082 |

عضو اتاق بازرگانی خراسان رضوی بیان کرد:

◄ دلار از دسترس رانندگان ترانزیت خارج شده است

ماشین‌های تاجیک و ترکمن و افغان که وارد ایران می‌شوند، به ارز دسترسی ندارند و مجبورند دلار را ۶ هزار تومان در مرزها بخرند. در نظر بگیرید دلار با این قیمت چه فاجعه‌ای برای صنعت ترانزیت و حتی صادرات کشور است.

تین نیوز

یک عضو اتاق بازرگانی خراسان رضوی از آنچه که« عدم دسترسی به ارز 4200 تومانی برای بخش حمل‌ونقل جاده‌ای» خوانده شده؛ گلایه کرد.

به گزارش خبرنگار تین‌نیوز دو هفته بعد از تعیین تکلیف قیمت دلار از سوی دولت و تعیین نرخ 4200 تومانی ارز، ظاهراً ردپایی از وجود ارز تک‌نرخی در بخش حمل‌ونقل دیده نمی‌شود و آن‌طور که رانندگان ترانزیت جاده‌ای می‌گویند، دسترسی به ارز ۴ هزار و ۲۰۰ تومانی در مرزهای کشور تقریباً ناممکن است و این ارز هنوز در اختیار شرکت‌های حمل‌ونقلی قرار نگرفته است.

ابراهیم عطایی، عضو اتاق بازرگانی خراسان رضوی، در این‌باره به هفته‌نامه «حمل‌ونقل» گفت که اکنون مرز میلک در زابل که در افغانستان مرز نیمروز نام دارد، با اعتصاب رانندگان ترانزیت مواجه و به دلیل نوسانات نرخ ارز بارها بر زمین ‌مانده است و رانندگان ترانزیت از حمل بارهای صادراتی خودداری می‌کنند.

وی با توضیح اینکه هر کشوری ارز خاص خود را دارد وممکن است ارزی که در افغانستان استفاده می‌شود، با ارزی که در ازبکستان استفاده می‌شود، تفاوت داشته باشد؛ ادامه داد: ضمن اینکه تعرفه‌ها در کشورهای مختلف متفاوت است و نمی‌شود یک ارز ثابت برای تمام مرزها در نظر گرفت. بنابراین در برخی کشورهای همسایه به مشکل برمی‌خوریم؛ اما سؤال مهم‌تر این است که چرا اکنون دسترسی رانندگان به همین ارز  ۴ هزار و ۲۰۰ تومانی که از سوی دولت اعلام شده، ممکن نیست.

عطایی با بیان اینکه ما حاضریم هر قیمتی را که دولت مصوب کند، مشروط بر اینکه ثابت باشد، همان را قبول کنیم، ادامه داد: حتی نیازی نیست دلار را بخریم. برای مثال یکی از واریزی‌های ما به سازمان پایانه‌ها است. بانک می‌تواند همان مبلغ را به شکل حواله به سازمان دهد و ما به تومان، به سازمان واریزی داشته باشیم یا حواله را برای خارج از کشور دریافت کنیم.

عضو اتاق بازرگانی خراسان رضوی در پاسخ به این سوال که بعضی از هزینه‌های بخش ترانزیت با افزایش ارز رابطه مستقیم دارد و در این شرایط  وضعیت ارائه خدمات از سوی شرکت‌های ترانزیت‌کننده و رانندگان ترانزیت چطور است؟ ادامه داد: متأسفانه اکنون مشکلات زیادی وجود دارد و بزرگ‌ترین مشکل این است که یک‌طرف بخش ترانزیت به دست کامیون‌های خارجی است.

وی گفت:ماشین‌های تاجیک و ترکمن و افغان که وارد ایران می‌شوند، به ارز دسترسی ندارند و مجبورند دلار را ۶ هزار تومان در مرزها بخرند. در نظر بگیرید دلار با این قیمت چه فاجعه‌ای برای صنعت ترانزیت و حتی صادرات کشور است. اکنون به‌نوعی شاهد اعتصاب رانندگان در مرز میلک در زابل، در استان سیستان‌وبلوچستان هستیم که در افغانستان به نام مرز نیمروز شناخته می‌شود و عمده بار افغانستان از این مرز جابه‌جا می‌شود.

او گفت:متأسفانه راننده نمی‌تواند هیچ دلاری پیدا کند و از عهده هزینه‌های ترانزیتی برنمی‌آید. اکنون به معنای واقعی شاهد اعتصاب رانندگان در پایانه‌ها هستیم، اما به شکل تحصن هنوز بروز پیدا نکرده است. برای مثال کانتینرهای بسیاری در بندرعباس دپو شده است، چون راننده‌ای بار را قبول نمی‌کند. در مرز میلک هم همین‌طور است..

به گفته این فعال حمل و نقلی معمولاً رانندگان خارجی در این مسیر تردد می‌کنند و چون نمی‌توانند دلار پیدا کنند، ترجیح می‌دهند باری را جابه‌جا نکنند. همین مشکل بین رانندگان ایرانی هم وجود دارد و راننده ایرانی هم‌اکنون با دلار ۶ تومانی مجبور است کار کند که این خود مشکل بزرگی برای ترانزیت و صادرات کشور است. رانندگان ایرانی نیز بارگیری نمی‌کنند و بارها روی زمین‌ مانده است و این مشکلات فقط به دلیل تخصیص ندادن ارز به بخش حمل‌ونقل است.

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.