| کد خبر: 164631 |

یک راننده فعال در بخش حمل‌ونقل بین‌المللی مطرح کرد:

◄ درخواست تخصیص ارز به رانندگان مطابق با هزینه‌ها

برای دستیابی به نتیجه مطلوب پیشنهاد می‌شود به صورت رندوم از چند ده راننده ترانزیت اروپا و ...برای نظرخواهی در مورد این طرح دعوت شده تا نظرات و دیدگاه‌های آنها که اصلی‌ترین مخاطب این تصمیم هستند شنیده شود.

تین نیوز

اگر چه رئیس سازمان راهداری از اعطای ارز تک‌نرخی به رانندگان حمل‌ونقل بین‌المللی کالا خبر داده و گفته است که پس از آنالیز هزینه‌های مسافرت رانندگان، ظرف چند روز آینده رقم پیشنهادی وزارت راه و شهرسازی تعیین و به بانک مرکزی ارائه خواهد شد اما یک فعال بخش بار جاده‌ای می‌گوید این اقدام در صورتی نتیجه بخش خواهد بود که کاملا منطقی و مطابق با واقعیات مخارج موجود در جاده‌های کشورهای خارجی باشد.

به گزارش تین‌نیوز، روز گذشته خبری به نقل از مهر در این شبکه خبری منتشر شد که طی آن عبدالهاشم حسن‌نیا رئیس سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای از اعطای ارز تک‌نرخی به رانندگان حمل‌ونقل بین‌المللی کالا خبر داده و گفته بود:  رقم عوارض ورود در هر کشور متفاوت است و هزینه‌های جاری رانندگان در طول مسیر نیز  سوخت، تغذیه و استراحت، تردد از آزادراه‌ها و عوارض آزادراهی، تخلیه و بارگیری کالا و نیز تعمیر کامیون‌ها و قطعات یدکی خودروهای سنگین را شامل می‌شود.

حسن‌نیا تأکید کرده بود: در چند روز آینده رقم پیشنهادی وزارت راه و شهرسازی تعیین و به بانک مرکزی ارائه خواهد شد و امیدواریم بانک مرکزی با آن موافقت کند.

به گفته وی ارزی که رانندگان پس از تحویل کالا در خارج از کشور به‌صورت نقدی دریافت می‌کنند، بسیار جزئی است که به‌عنوان هزینه جاری دریافت می‌کنند که البته  تابع دستورالعملی است که سازمان راهداری با همکاری بانک مرکزی تهیه می‌کند تا پولی که رانندگان با خود وارد کشور می‌کنند، قاچاق محسوب نشود.

در این زمینه یوسف منتظری که خود مدتی در بخش حمل‌ونقل بین‌المللی کالا فعالیت کرده است، به تین‌نیوز گفت: تخصیص ارز دولتی برای رانندگان در نوع خود اقدام خوبی است اما نوع اجرای آن به قابلیت اجرا و دستیبابی به نتایج مثبت کمک خواهد کرد.

این فعال بخش جاده‌ای تاکید کرد: این اقدام در صورتی نتیجه‌بخش خواهد بود که کاملاً منطقی و مطابق با واقعیات مخارج موجود در جاده کشورهای خارجی باشد.

منتظری همچنین با طرح این پرسش که مگر محاسبه کرایه حمل کالا در ایران بر مبنای تن بر کیلومتر است که مسئولان تصمیم گرفته‌اند نوع پرداخت ارز را بر این مبنا قرار دهند، گفت: در صورت افزایش حامل‌های انرژی و عوارضی در جاده و بزرگراه‌های کشورهای خارجی چگونه قرار است مابه‌تفاوت آن به راننده ترانزیت پرداخت شود؟

او افزود: برای دستیابی به نتیجه مطلوب پیشنهاد می‌شود به صورت رندوم از چند ده راننده ترانزیت اروپا و ...برای نظرخواهی در مورد این طرح دعوت شده تا نظرات و دیدگاه‌های آنها که اصلی‌ترین مخاطب این تصمیم هستند شنیده شود.

این فعال بخش جاده‌ای در ادامه به بیان یکی از مشکلات رانندگان حمل‌ونقل بین‌المللی کالا در سفر به کشور‌های اروپایی پرداخت و گفت: اولین مشکل متاسفانه این موضوع است که به علت تحریم بانک‌های ایرانی از طرف بانک‌های اتحادیه اروپا، امکان استفاده از کارت‌های اعتباری برای کسانی که به اروپا سفر می‌کنند وجود ندارد.

منتظری خاطرنشان کرد: همین موضوع باعث به‌وجود آمدن این مشکل می‌شود که رانندگان مجبور هستند پول نقد به همراه داشته باشند که این کار مشکلات دیگری به همراه دارد.

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.