| کد خبر: 164523 |

تسامح اجتماعی در مناطق آزاد

تین نیوز

«۱۱ میلیون ایرانی در سال ۹۶ با قصد خرید و تفریح، راهی ترکیه و امارات شدند. آیا وقت بازنگری در سیاست‌ها برای مواجهه با گردشگران مناطق آزاد نرسیده است؟ همچنان‌که در حوزه اقتصادى قائل به تسامح در مناطق آزاد هستیم و معافیت ۲۰ساله داریم، در حوزه فرهنگى و اجتماعى نیز باید قائل به تسامح باشیم. با اندکی تسامح و همدلی داخلی می‌توانیم سهم خود را از بازار گردشگری پس‌ بگیریم. روا نیست ثروت ملی ما در پس‌کوچه‌های غربت جاری شود».

به گزارش تین‌نیوز، این مطالب را روز گذشته ابراهیم انصاری‌لاری، مدیرعامل و رئیس هیئت‌مدیره سازمان منطقه آزاد کیش، در اکانت توییتر خود اعلام کرد. اگرچه آمار ١١میلیونی او از سفر گردشگران ایرانی در یک سال به کشورهای ترکیه و امارات به احتمال بسیار زیاد صحیح نیست، اما نفس موضوعی که طرح کرده است، ولو اینکه در حد یک اظهارنظر صرف و طرح مسئله و فتح‌الباب باشد، حاوی نکاتی مهم است.

تعداد مسافران خروجی

آمار گردشگران خروجی ایران برای سال ٩٦ هنوز اعلام نشده است، اما بر اساس آمارهای رسمی که سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری منتشر کرده است، کل مسافران خروجی ایرانی در سال ۹۵‌، ۹میلیون‌و ۱۹۶ هزار نفر اعلام شده بود. از این تعداد، چهارمیلیون‌و ۲۲۹ هزار ایرانی در سال ٩٥ به قصد زیارت از کشور خارج شده‌اند. به صورت مشخص، از میان ۹میلیون‌و ۱۹۶ هزار ایرانی که سال گذشته به خارج از کشور سفر کردند، چهارمیلیون‌و ۲۲۹ هزار نفر به عراق سفر کرده‌اند و مابقی این تعداد ایرانیانی بوده‌‌اند که به کشورهای همسایه ازجمله ترکیه، جمهوری آذربایجان و اروپا مانند فرانسه و ایتالیا در سال ٩٥ سفر کرده‌اند.

به گزارش روزنامه شرق،در همین حال، بر اساس خبری که خبرگزاری رسمی ترکیه منتشر کرده، اتحادیه هتل‌داران ترکیه اعلام کرده است در سال ٢٠١٧ بیش از ٢,٥ میلیون گردشگر ایرانی به این کشور سفر کردند.

در این بیانیه این‌طور آمده است: «با وجود برخی مشکلات در دو سال گذشته، بازار گردشگری ترکیه در ایران رشد داشته است. سال ٢٠١٦ بیش از یک‌میلیون‌و ٦٦٥ گردشگر ایرانی به ترکیه سفر کرده‌اند. سال ٢٠١٧ این میزان با ٥٠,٢ درصد افزایش، به دومیلیون و ٥٠١ هزار نفر رسید». این بیانیه همچنین اضافه می‌کند: «میانگین حضور گردشگران ایرانی در ترکیه، شش شب و مخارج آنها حدود هزار دلار است. درحالی‌که دیگر توریست‌ها حدود ٦٣٠ دلار در ترکیه هزینه می‌کنند. گردشگران ایرانی در ایام تعطیل و برای خرید، بیشتر به استانبول، وان و آنتالیا می‌روند».

نگاهی به این آمار، تأیید می‌کند آمار ١١میلیونی سفر ایرانیان تنها به ترکیه و امارات در یک سال درست نیست.

تسامح و همدلی در حوزه فرهنگى و اجتماعى با هدف توسعه گردشگری مناطق آزاد که حالا مدیرعامل و رئیس هیئت‌مدیره سازمان منطقه آزاد کیش از آن سخن می‌گوید، اولین‌بار نیست که طرح می‌شود. در سال‌های پیش از این، به صورت جسته‌‌گریخته چندبار چنین پیشنهادی از سوی کسانی دیگر نیز مطرح شده بود، اما هیچ‌گاه به نتیجه نرسید. سال‌ها پیش به صورت غیررسمی و تأییدنشده از داریوش ثابت، سرمایه‌گذار و هتل‌دار معروف که در خارج از ایران نیز چندین هتل دارد و در کیش هتل معروف داریوش و پارک دلفین‌ها را راه‌اندازی کرده است، نقل می‌شود که در اواخر دهه ٧٠، گفته بود اگر برخی از محدودیت‌های اجتماعی در جایی مثل کیش برداشته شود، رونق گردشگری این جزیره می‌تواند بخش زیادی از بودجه کشور را تأمین کند. فارغ از درستی یا نادرستی این نقل قول، نه چنین پیشنهاداتی به جایی رسید و نه سرانجام حضور خودش در این جزیره؛ چراکه چند سال بعد دارایی‌های‌ خود را در کیش فروخت و قید فعالیت در حوزه گردشگری کیش را زد. با این همه، موضوعی که روز گذشته انصاری‌لاری، مدیرعامل و رئیس هیئت‌مدیره سازمان منطقه آزاد کیش، در توییتر به آن پرداخت، می‌تواند سرآغازی جدید برای پرداختن و گفت‌وگو درباره این موضوع همیشه داغ، اما کمتر مورد توجه مسئولان و تصمیم‌گیران باشد. سهل‎‌گیری و تغییر برخی حد و حدود در مناطق آزاد کشور، بی‌تردید می‌‎تواند بخش زیادی از مسافران ایرانی مشتاق سفر به خارج از کشور را که صرفا در پی چند روزی مسافرت فارغ از محدودیت‌های موجود در ایران هستند، به‌جای کشورهای بیگانه راهی این مناطق در داخل کشور کند. موضوعی که می‌تواند علاوه بر جلوگیری از خروج مبالغ هنگفتی ارز از کشور، رونقی چشمگیر به صنعت کم‌رمق گردشگری داخلی بدهد. علاوه بر این، مناطق آزاد کشور به‌خصوص جزایر ایرانی خلیج‌فارس می‌توانند به نقاطی جذاب برای گردشگرانی از دیگر کشورهای جهان نیز بدل شوند. باید دید در روزهای آینده واکنش‌ها به این طرح مسئله ابراهیم انصاری چطور خواهد بود.

 

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.