| کد خبر: 164500 |

◄ کارنامه حمل‌ونقل ریلی باری با اهداف برنامه ششم مطابقت دارد؟

براساس اهداف برنامه ششم توسعه، میزان باری که در سراسر شبکه ریلی کشور تا سال 1400 جابه‌جا می‌شود باید حدود 195 میلیون تن باشد که این رقم از 40.2 دهم میلیون تن در سال 95 به به حدود 47 میلیون تن در سال 96 رسیده است و شرکت راه‌آهن هدف‌گذاری امسال را نیز در حوزه باری ۸۲ میلیون تن اعلام کرده است.

تین نیوز

کارنامه حمل‌ونقل باری در کشور ما در مقایسه با حمل‌ونقل ریلی مسافری نشان می‌دهد که مزیت رقابتی این بخش از صنعت ریلی بالاتر است و سودآوری آن بیشتر.

به گزارش تین‌نیوز، بر اساس اهداف برنامه ششم توسعه، میزان باری که در سراسر شبکه ریلی کشور تا سال 1400 جابه‌جا می‌شود باید حدود 195 میلیون تن باشد که این رقم از 40.2  میلیون تن در سال 95 به به حدود 47 میلیون تن در سال 96 رسیده است. بنابراین برای دستیابی به اهداف برنامه توسعه در سال 1400 یعنی تا 3 سال آینده نیز باید سالانه مقدار بسیار زیادی بار از طریق شبکه ریلی حمل شود تا شاهد رشدی 50 درصدی در این زمینه باشیم.

مسئولان شرکت راه‌آهن، چشم‌انداز حمل بار در سال گذشته را 40 میلیون تن اعلام کرده بودند که حمل بار در شبکه ریلی، هفت میلیون تن از این رقم بیشتر بود که به زعم مسئولان شرکت‌راه‌آهن کاهش تعرفه حق دسترسی مهم‌ترین دلیل این رشد است.

یک عضو هیات مدیره شرکت راه‌آهن، هدف‌گذاری امسال در حوزه باری را ۸۲ میلیون تن اعلام کرد و توضیح داد: ۷۴ میلیون تن از این مقدار، بار داخلی و ۵ میلیون تن آن را بار ترانزیت و بین‌المللی تشکیل می‌دهد.

سعید رسولی با تاکید بر اینکه راه‌آهن از سال‌های ۹۳-۱۳۹۲، همواره بخشی از منابع مورد نیاز برای اجرای طرح‌های توسعه‌ای خود را به جذب سرمایه گذاری یا استفاده از تسهیلات داخلی و خارجی اختصاص داده، ادامه داد: این پیش‌بینی حاکی از دقت‌نظر برنامه‌ریزان و مدیریت شرکت راه‌آهن به لزوم عدم اتکا به بودجه بوده است؛ هرچند برای استفاده از تسهیلات خارجی حداقل 15درصد از اعتبار موردنیاز هر طرح را باید دولت تأمین کند و همین مساله و عدم امکان تأمین آن در بودجه‌های سنواتی موجب محقق نشدن برخی تفاهم‌نامه‌ها یا قراردادها شده بود که خوشبختانه با اذن و موافقت مقام معظم رهبری، طرح‌های ریلی در اولویت قرار گرفت و قرار شد تا سهم دولت برای استفاده از تسهیلات خارجی در این طرح‌ها از صندوق توسعه پرداخته شود.

رسولی

رسولی افزود: بر اساس بند الف ماده ۵۷ قانون برنامه ششم که سهم بار و مسافر ریلی را به ترتیب ۳۰ و ۲۰ درصد از جابه‌جایی زمینی تعیین کرده بود، هدف‌گذاری راه‌آهن به عدد ۶۲ میلیون تن در سال ۹۶ و ۸۲ میلیون تن در سال ۹۷ قرار گرفت.

اگرچه حمل‌ونقل ریلی و جاده‌ای در حمل بار مانند کشورهای پیشرفته دنیا لازم و ملزوم یکدیگر هستند و در مسیرهای صعب‌العبور به‌ویژه جاده حرف اول را می‌زند اما پیشرفت حمل‌ونقل ریلی در مقایسه با حمل ۴۰۰ میلیون تنی بار در حمل‌ونقل جاده‌ای بسیار کم است و این به معنی جذب تنها ۱۰ درصد بار موجود درشبکه حمل‌ونقل به‌وسیله شبکه ریلی است. ضمن اینکه تحقق این اعداد هم در گرو تأمین ملزومات و شرایط مورد نیاز برای رشد حمل‌ونقل ریلی است.

بنابراین لازم است که ضمن برطرف شدن چالش‌های موجود، میزان سرمایه‌گذاری در حوزه حمل‌ونقل ریلی به وسیله فینانس خارجی و سرمایه‌گذاری بخش خصوصی و دولتی تا 83 هزار میلیارد تومان افزایش یابد.

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.