| کد خبر: 164477 |

یک فعال حمل و نقلی:

◄ نوسانات دلار از قدرت ترانزیت ایران می‌کاهد

وقتی راننده کامیون ایرانی حامل کالای صادراتی ناچار است که بابت ورودی به کشورهای مسیر مبلغی از کرایه خود را به‌صورت دلار پرداخت کند با بالا رفتن قیمت دلار ، کرایه خود را بالا می‌برد و این یعنی بالا رفتن قیمت کالای صادراتی ایرانی که به معنای از دست دادن امتیاز رقابت با کالاهای خارجی است.

تین نیوز

یک فعال حمل و نقلی به تشریح تاثیر نوسانات نرخ ارز بر ترانزیت کشور پرداخت و گفت:در پی تغییرات متعدد نرخ ارز ایران قدرت رقابت خود را از دست خواهد داد.

قاسم حسینی عضو هیئت‌مدیره انجمن صنفی شرکت‌های حمل‌ونقل بین‌المللی خراسان رضوی در گفت‌وگو با تین‌نیوز در خصوص نوسانات نرخ ارز و تأثیر آن بر  وضعیت ترانزیت، گفت: اقتصاد و صنعت و از همه مهم‌تر صادرات و تولید ملی مهم‌ترین بخشی است که از نوسانات ارزی آسیب می‌بیند.

وی ادامه داد: به دلیل کاهش نرخ ریال و کم شدن قدرت خرید مردم و افزایش قیمت بهای کالاهای تولیدشده بیشتر ضرر متوجه اقتصاد و صنعت و از همه مهم‌تر صادرات و تولید ملی است و بالطبع حمل‌ونقل بین‌المللی به‌عنوان شاخه‌ای از صادرات (صادرات خدمات) کشور به‌عنوان یک صنعت با ارزآوری غیرنفتی از این نوسانات بی‌بهره نخواهد ماند.

وی  با بیان اینکه در بخش حمل کالاهای صادراتی نیز همین مشکل وجود دارد، گفت: وقتی راننده کامیون ایرانی حامل کالای صادراتی ناچار است که بابت ورودی به کشورهای مسیر مبلغی از کرایه خود را به‌صورت دلار پرداخت کند با بالا رفتن قیمت دلار ، کرایه خود را بالا می‌برد و این یعنی بالا رفتن قیمت کالای صادراتی ایرانی که به معنای از دست دادن امتیاز رقابت با کالاهای خارجی است.

حسینی ادامه داد: در بخش کالای وارداتی نیز همین مصداق وجود دارد و این افزایش در هزینه حمل باعث افزایش قیمت کالای وارداتی می‌شود.

وی با اشاره به اینکه وضعیت ترانزیت کشور رابطه مستقیم با قیمت ارز دارد، افزود: در ثبات بازار ارز، مدیران شرکت‌های حمل‌ونقل بین‌المللی و فعالان ترانزیت کشور می‌توانند با یک برنامه‌ریزی و تبیین نقشه راه، آینده را پیش‌بینی کرده و با حداقل ریسک به موفقیت دست یابند ولی در بی‌ثباتی بازار ارز نمی‌توان به چنین نتیجه‌ای دست‌یافت و این موضوع نفس فعالان را گرفته و کمر ترانزیت و صادرات کشور را خرد خواهد کرد.

این فعال صنعت حمل‌ونقل گفت: از همه مهم‌تر اینکه ما فعالان بخش ترانزیت به دلیل عدم ثبات نرخ دلار از ارائه نرخ‌های ثابت به تجار خارجی برای مدت‌های طولانی و بستن قراردادهای بلندمدت یک‌ساله، شش‌ماهه و حتی ماهانه عاجز هستیم و این برای صنعت ترانزیت کشور امری خطرناک محسوب می‌شود.

او گفت: این امر به معنای نداشتن امنیت و ثبات قیمت برای کالای خارجی است که از مسیر ایران عبور می‌کند و در چنین شرایطی تاجر خارجی نمی‌تواند چنین موضوعی را بپذیرد و لذا به فکر مسیر جایگزین می‌افتد و این به نفع ترانزیت و منافع ملی کشور نیست.

حسینی گفت: اکنون سؤال ما این است که دلار 4200 تومانی را چگونه می‌توانیم برای بخش صادرات و صنعت و خدمات حمل‌ونقل بین‌المللی تهیه کنیم و باگذشت چند روز از اعلام نرخ توسط معاون اول رئیس‌جمهور، هیچ ابلاغیه و یا نامه‌ای برای چگونگی تهیه دلار به نرخ اعلامی به دست ما نرسیده و راهکار تهیه آن برای ما همچنان مجهول است و فعلاً صرافی‌ها نیز نسبت به ارائه دلار به قیمت مصوب تمایلی نشان نمی‌دهند.

وی ابراز امیدواری کرد دولت هر چه زودتر با تدبیری که برای مهار این بی‌ثباتی در نرخ ارز می‌اندیشد برنامه ای برای بخش خصوصی علی‌الخصوص فعالان و مدیران صنعت حمل‌ونقل کشور داشته باشد.

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.