| کد خبر: 164388 |

◄ تکمیل خط‌آهن آستارا-آستارا و ظرفیت 2میلیون تنی حمل بار

با وجودی که اقدامات اولیه جهت افتتاح این خط ریلی انجام شده است اما برای تکمیل این پروژه هنوز به سرمایه‌گذاری‌های بسیاری نیاز است.

تین نیوز

سه خط از هفت‌خط راه‌آهن آستارا – آستارا با حضور روسای شرکت‌های راه‌آهن ایران و جمهوری آذربایجان افتتاح شد و امسال از این طریق، محموله‌هایی نظیر هفت‌هزار و ۶۰۰ تن تخته ام.دی.اف با ۱۲۲ واگن قطار از جمهوری آذربایجان و روسیه طی ۲۰ روز به بارانداز راه آهن آستارا در غرب استان گیلان وارد و تخلیه شد.

ععع
حسین عاشوری عضو هیئت‌مدیره راه‌آهن

به گزارش تین‌نیوز، با وجودی که اقدامات اولیه جهت افتتاح این خط ریلی انجام شده است اما برای تکمیل این پروزه هنوز به سرمایه‌گذاری‌های بسیاری نیاز است. پیش‌ازاین حسین عاشوری  در گفت‌وگو با خبرنگار ما از آمادگی پنج شرکت داخلی و یک شرکت خارجی جهت سرمایه‌گذاری در بارانداز ریلی آستارا-آستارا خبر داده بود؛ اما هم‌اکنون یونس رنجکش فرماندار شهرستان آستارا در نشست مشترک مسئولان گمرک، راه‌آهن و مجری ساخت خط آهن آستارا - آستارا گفته است: با تمام حمایت‌های انجام شده از سوی استانداری گیلان، فرمانداری آستارا و دولت در اجرای خط آهن آستارا - آستارا متاسفانه برخی مشکلات جزئی و ناهماهنگی بین دستگاهی موجب شده است تا مشکلاتی برای شهرستان در خصوص تردد و ترافیک ایجاد شود که باید هر چه سریع‌تر این موارد با پیگیری شرکت راه‌آهن و گمرک برطرف شود.

yonesranjkesh
یونس رنج‌کش فرماندار آستارا

فرماندار آستارا خاطرنشان کرده: این پروژه ملی اثرات اقتصادی و اجتماعی زیادی مثل رشد اشتغال و سرمایه‌گذاری در گیلان و آستارا خواهد داشت، اما در این میان باید تلاش شود تا مشکلات شهرستان هرچه سریع‌تر برطرف شود، زیرا هم‌اکنون زیرساخت‌های جاده‌ای و حمل‌ونقل در آستارا شرایط ورود و خروج این حجم از بار و ترافیک جاده‌ای را ندارد.

 به‌رغم تلاش‌های بسیار، پروژه ریلی رشت- آستارا به‌عنوان حلقه مفقوده کریدور شمال به جنوب و تکمیل‌کننده کریدور ریلی آستارا-آستارا هم هنوز فعال نشده هرچند که دو کشور ایران و آذربایجان در این زمینه سرمایه‌گذاری مشترک خود را آغاز کرده است.

به گفته نورالله بیرانوند مدیرکل برنامه‌ریزی و اقتصاد حمل‌ونقل راه‌آهن راه‌آهن ایران با افتتاح این پروژه در آغاز سال جدید، با توجه به مزیت رقابتی که در مقایسه با مسیرهای ترانزیتی کشورهای رغیب و همچنین در مقایسه با سایر مُدهای حمل‌ونقل دارد، آغازگر تحولی بزرگ برای اقتصاد کشور و زنده کردن این مسیر ریلی خواهد بود چراکه پیش‌بینی می‌شود سالیانه حداقل ۲ میلیون تن بار از این مسیر ترانزیت شود.

رر
نورالله بیرانوند مدیرکل برنامه‌ریزی و اقتصاد حمل‌ونقل راه‌آهن

بیرانوند مجموع این خط بزرگ ریلی را ۸/۵ کیلومتر خط ریلی در داخل خاک جمهوری آذربایجان و ۱/۵ کیلومتر خط ریلی در خاک ایران عنوان کرد و ادامه داد: دولت برای اجرای طرح‌های مهم در این خط به دنبال تأمین منابع مالی از کشورهای خارجی است که استقبال خوبی نیز از طرف کشورهای اروپایی، کشور آذربایجان و همچنین پنج شرکت داخلی برای سرمایه‌گذاری در تکمیل این کریدور به‌عمل‌آمده است.

طبق سخنان مدیرکل برنامه‌ریزی و اقتصاد حمل‌ونقل راه‌آهن تا زمان تکمیل پروژه رشت - آستارا، ترانزیت کالا از مسیر آستارا به بنادر جنوبی ایران از طریق حمل‌ونقل ترکیبی و با کامیون انجام خواهد شد که توافقات لازم در این زمینه نیز بین کشورهای ذی‌نفع در این کریدور انجام شده است

با این تفاسیر، به دلیل اثرات اجرای این پروژه ملی در اقتصاد کشور و منطقه، همکاری‌ها و هماهنگی‌های بین دستگاهی جهت تسریع در پروژه و رفع کاستی‌ها در اسرع وقت ضرورت بنیادی دارد.

 راه‌آهن آستارا-استارا با سرمایه‌گذاری ۶۰ میلیون دلاری آذربایجان افتتاح شده است و بر همین اساس، بهره‌برداری از حمل‌ونقل کالا در این خط ریلی به مدت ۱۵ سال به آن کشور واگذار خواهد شد. ضمن اینکه مدیرعامل راه‌آهن این کشور نیز قول داده تا تمام تلاش خود را برای انجام هر چه سریع‌تر تعهداتی که مربوط به جمهوری آذربایجان است انجام دهد.

2400846-e1513003074233-660x330
مرز ایران و آذربایجان در آستارا

ایران از طریق این مسیر ریلی از سمت جنوب به کشورهای حاشیه خلیج فارس و هندوستان، پاکستان، افغانستان و از سمت شمال به روسیه و از سمت غرب به دریای سیاه وصل خواهد ‌شد.

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.