| کد خبر: 164347 |

◄ ادعای یک نماینده مجلس درباره قاچاق دلار از ایران به عربستان

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس نیمی از نوسانات بازار ارز را سیاسی دانست و گفت: 20 درصد تلاطم بازار ارز ناشی از ناکارآمدی دولت است.

تین نیوز

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس نیمی از نوسانات بازار ارز را سیاسی دانست و گفت: 20 درصد تلاطم بازار ارز ناشی از ناکارآمدی دولت است.

به گزارش تین‌نیوز، ابوالفضل حسن‌بیکی قیمت واقعی دلار 3 هزار تومان ارزیابی کرد و با احتساب 500 تومان افزایش قیمت به دلیل کمبود ریال گفت: در چنین شرایطی مجلس باید برخورد قاطع‌تری داشته باشد و دولت نیز به مردم پاسخگو باشد. اینکه مشاوران رئیس‌جمهور با اظهارنظرهای خود التهاب ایجاد کنند، پذیرفتنی نیست.

حسن‌بیکی  گفت: بانک مرکزی تنها مسئول ارز است ولی در دولت روحانی بانک مرکزی جایگاهی ندارد و دیگران با مصاحبه‌های خود التهاب ایجاد می‌کنند .

او درباره قاچاق ارز و ریال از کشور گفت:  دلار و ریال ایران از بازارچه‌های مرزی  و منطقه آزاد اروند به عربستان سعودی قاچاق می‌شود. 

او در ادامه گفت: مناطق آزاد، معابر کوله‌باری و بازارچه‌های مرزی از دست دولت خارج‌شده وعده‌ای تحت عنوان «مردم و کوله‌بر» با کارت این افراد سودهای کلان به جیب می‌زنند.

او گفت: 5 درصد التهابات بازار ارز ناشی از اقدامات ترامپ، رژیم صهیونیستی و جنگ روانی آن‌ها است.

او به عدم‌تغییر محسوس در ارزش پول دو کشور عراق و افغانستان باوجود وضعیت نابسامان این کشورها اشاره کرد و گفت: استدلالات دولت در مورد التهابات بازار ارز برای نمایندگان قانع‌کننده نیست.

او 50 میلیارد دلار درآمد نفتی و 54 میلیارد دلار درآمد غیرنفتی را متذکر شد و گفت:  باوجود 104 میلیارد دلار درآمد ارزی، نباید قیمت ارز تا این حد جابجا می‌‎شد.

وی افزود: سؤال این است که چرا در کشوری مانند افغانستان باوجوداینکه درآمد ارزی ندارد ولی قیمت ارز در آن کشور ثابت مانده است، در عراق نیز با وجود داعش اما اُفت ارزش دینار عراق کم است. استدلالات دولت در مورد التهابات بازار ارز برای نمایندگان قانع‌کننده نیست.

به گزارش خانه ملت، حسن‌بیکی ادامه داد: امسال 11 میلیون نفر سفر خارجی داشته‌اند و اگر هر مسافری هم هزار دلار را با خود به خارج برده باشد، مبلغ 11 میلیارد دلار از این طریق خارج‌شده و 25 میلیارد دلار نیز اگر از طریق قاچاق از کشور خارج‌شده باشد ولی باوجود درآمد ارزی بالا در سال 96 نباید قیمت ارز به این اندازه افزایش می‌یافت.

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.