| کد خبر: 164333 |

◄ هدف‌گذاری ترانزیت ۲ میلیون تن بار از خط ریلی آستارا – آستارا

راه‌آهن ایران با افتتاح پروژه ریلی آستارا-آستارا با توجه به مزیت رقابتی که در مقایسه با مسیرهای ترانزیتی کشورهای رغیب و همچنین در مقایسه با سایر مدهای حمل ونقل دارد، آغازگر تحولی بزرگ برای اقتصاد کشور و زنده کردن این مسیر ریلی خواهد بود.

تین نیوز

امسال سه خط از هفت خط راه آهن آستارا – آستارا با حضور روسای شرکت‌های راه آهن ایران و جمهوری آذربایجان، جاوید قربانف رئیس شرکت راه آهن جمهوری آذربایجان، خیرالله خادمی معاون وزیر راه‌وشهرسازی و مصطفی سالاری استاندار گیلان به بهره‌برداری رسید و به این ترتیب، فاز نخست پروژه مهم ریلی آستارا-آستارا که ادامه اتصال ریلی کریدور شمال-جنوب و غرب به شرق است افتتاح شد.

به گزارش تین‌نیوز، نورالله بیرانوند، معاون برنامه‌ریزی و اقتصاد حمل‌ونقل راه‌آهن در این‌باره به خبرنگار ما گفت: با توجه به سه برابر شدن حجم تجارت بین‌الملل در دهه اخیر که متاثر از پیشرفت کشورهای همسایه ما در امر تجارت بود، کشور ما نیز در تکاپوی توسعه روابط تجاری خود از نزدیک‌ترین مسیرها و با کمترین هزینه افتاد که توسعه مسیر ریلی آستارا-آستارا مثابه عینی چنین نگاهی است.

بیرانوند ادامه داد: راه‌آهن ایران با افتتاح این پروژه در آغاز سال جدید، با توجه به مزیت رقابتی که در مقایسه با مسیرهای ترانزیتی کشورهای رغیب و همچنین در مقایسه با سایر مدهای حمل ونقل دارد، آغازگر تحولی بزرگ برای اقتصاد کشور و زنده کردن این مسیر ریلی خواهد بود.

این مقام مسئول درباره پیشینه این مسیر ریلی افزود: اوایل انقلاب و قبل از اینکه آذربایجان و ارمنستان با یکدیگر مشکل پیدا کنند و ارتباط ریلی ما از طریق مرز جلفا با روسیه قطع شود، بالغ بر یک میلیون تن کالا از این مرز وارد کشور می شد که عمدتا به کشورهای حاشیه خلیج فارس تجارت می شد.

این مقام مسئول ضمن بیان این نکته که این خط‌آهن بخشی از کریدور ریلی شمال - جنوب و جنوب - غرب است، افزود: برای اجرای این خط ۸/۵ کیلومتر خط ریلی در داخل خاک جمهوری آذربایجان و ۱/۵ کیلومتر خط ریلی در خاک ایران احداث شده است.

بیرانوند محل احداث پروژه را به مساحت ۳۵ هکتار در شهر آستارا عنوان کرد و گفت: اکنون ۳ خط از ۷ خط آن به بهره برداری رسیده که با سرمایه‌گذاری مستقیم خارجی توسط طرف جمهوری آذربایجانی در حال اجرا است.

کاهش هزینه‌های حمل کالا تا 30درصد

به گفته این مقام مسئول این پروژه شامل احداث پل مرزی خط ریلی ایستگاه، افتتاح چهار ترمینال مخصوص سوخت، کالاهای عمومی، کالاهای فله و کارگو و  انبارها است که آذربایجان به سرمایه گذاری در آنها متعهد شده و با افتتاح آنها، ظرفیت انبارش کالا بالا می‌رود و این محور سودآور نیز می‌شود.

بیرانوند سرمایه‌گذاری در این پروژه را ۶۰ میلیون دلار با سرمایه‌گذاری آذربایجان عنوان کرد و تصریح کرد: طبق این قرارداد، بهره برداری از حمل‌ونقل کالا در این خط ریلی به مدت ۱۵ سال به آن کشور واگذار خواهد شد. ضمن اینکه این خط گسترده ریلی می‌تواند هزینه‌های حمل‌ونقل را تا 30 درصد کاهش دهد و با تکمیل کریدور شمال - جنوب، که از آن، قسمت خط ریلی رشت-آستارا به طول 164 کیلومتر باقی مانده است، موقعیت ارتباطی ایران ارتقا می یابد و ایران از طریق این مسیر ریلی از سمت جنوب به کشورهای حاشیه خلیج فارس و هندوستان، پاکستان، افغانستان و از سمت شمال به روسیه و از سمت غرب به دریای سیاه وصل می ‌شود.

n82805525-72128744

ترانزیت سالیانه حداقل ۲ میلیون تن بار از این مسیر  

بیرانوند ادامه داد: پیش‌بینی می‌شود سالیانه حداقل ۲ میلیون تن بار از این مسیر ترانزیت شود. ضمن اینکه در همین روزهای نخست و در حال حاضر نیز هفت‌هزار و ۶۰۰ تن تخته ام.دی.اف و نراد با ۱۲۲ واگن قطار از جمهوری آذربایجان و روسیه طی ۲۰ روز گذشته به بارانداز راه آهن آستارا در غرب استان گیلان وارد و تخلیه شده است که بیشتر این کالاها به عراق حمل شده و هفته آینده اولین محموله از بارانداز راه آهن آستارا به روسیه نیز حمل و صادر خواهد شد.

وسعت خط آهن آستارا-آستارا چقدر است؟

معاون برنامه‌ریزی و اقتصاد حمل‌ونقل راه‌آهن میزان بار در حوزه خلیج‌فارس را بیش از ۷۲ میلیون تن عنوان کرد که از مسیر ریلی آستارا به بازارهای جهانی، روسیه و اروپای شرقی حمل خواهد شد.

بیرانوند اضافه کرد: همچنین در بارانداز راه آهن آستارا که ۶۰ هکتار مساحت دارد، هشت مخزن بزرگ سوخت و چند انبار کالا ساخته می‌شود.

این مقام مسئول ادامه داد: دولت برای اجرای طرح های مهم در این خط به دنبال تامین منابع مالی از کشورهای خارجی است که استقبال خوبی نیز از طرف کشورهای اروپایی، کشور آذربایجان و همچنین پنج شرکت داخلی برای سرمایه گذاری در تکمیل این کریدور به عمل آمده است.

طبق سخنان مدیرکل برنامه‌ریزی و اقتصاد حمل‌ونقل راه‌آهن تا زمان تکمیل پروژه رشت - آستارا، ترانزیت کالا از مسیر آستارا به بنادر جنوبی ایران از طریق حمل‌ونقل ترکیبی و با کامیون انجام خواهد شد که توافقات لازم در این زمینه نیز بین کشورهای ذی‌نفع در این کریدور انجام شده است.

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.