| کد خبر: 164272 |

◄ افزایش نرخ ارز صنعت کشتیرانی را چگونه تغییر می‌دهد؟

یک فعال بخش خصوصی در صنعت کشتیرانی می‌گوید: افزایش نرخ دلار شرط لازم صادرات است اما شرط کافی نیست و اگر بقیه نیازها در نظر گرفته نشود شاهد سکون اقتصادی خواهیم بود.

تین نیوز

یک فعال بخش خصوصی در صنعت کشتیرانی می‌گوید: افزایش نرخ دلار شرط لازم صادرات است اما شرط کافی نیست و اگر بقیه نیازها در نظر گرفته نشود شاهد سکون اقتصادی خواهیم بود.

به گزارش خبرنگار تین‌نیوز، روزبه مختاری با اشاره به تغییرات شدید نرخ ارز در چند روزه گذشته گفت:  در حالت معمول به نظر می‌رسد که در درازمدت و با افزایش نرخ دلار،  صادرات تقویت شده و واردات تضعیف شود. این استدلال البته درست است اما نیازمند یک مکانیزم خاص است.

او افزود: در کوتاه مدت نوعی سوداگری شکل می‌گیرد. در کوتاه مدت مدت واردکنندگانی که یا پول کالا از قبل داده‌اند یا کالایشان در راه است و هنوز به بازار عرضه نکرده‌اند، شروع به فروش کالا با نرخ بالاتر می‌کنند و درآمد کلانی خواهند داشت. این البته نوعی سوداگری است.

مختاری با بیان اینکه به دلیل بین‌المللی بودن مولفه‌های این نرخ، ظاهرا نرخ کرایه حمل تغییر نکرد تاکید کرد: اما چون این کرایه بر اساس نرخ دلار است و دلار در برابر ریال افزایش پیدا کرده است، هزینه ریالی افزایش پیدا کرده است.

عضو هیئت مدیره انجمن کشتیرانی و خدمات وابسته تصریح کرد: از سوی دیگر به دلیل تغییرات شدید نرخ ارز از حواله پول خودداری می‌کنند و عملا امکان پرداخت کرایه حمل برای تاجران وجود ندارد. در چنین حالتی که امکان پرداخت کرایه حمل وجود ندارد مدت زمان ماندگاری کانتینر بالا می‌رود و در نتیجه حق انبارداری افزایش پیدا می‌کند.

مختاری گفت: طبعاً در چنین آشوبی تجارت محافظه‌کارانه عمل می‌کند و مراوده مالی صورت نمی‌گیرد و در نتیجه این سکون و توقف ایجاد هزینه است.

این فعال بخش خصوصی تاکید کرد: پس باید به موضوع اول برگردیم. افزایش دلار شرط لازم صادرات است اما شرط کافی نیست. پارامترهای دیگری نیز لازم است که بسیار هم مهم هستند. اگر همه این مولفه‌ها در نظر گرفته نشود، شاهد همین سکونی خواهیم بود که در این چند روز دیده‌ایم.

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.