| کد خبر: 164021 |

◄ طرح دوفوریتی مجلس برای کاهش نرخ دلار اجرا می‌شود؟

​رئیس کمیسیون اقتصادی افزایش نرخ ارز را توجیه‌ناپذیر اعلام کرد و گفت: جزئیات طرح دوفوریتی کاهش نرخ ارز در صورت عدم مدیریت توسط بانک مرکزی اجرا خواهد شد.

تین نیوز

رئیس کمیسیون اقتصادی افزایش نرخ ارز را توجیه‌ناپذیر اعلام کرد و گفت: جزئیات طرح دوفوریتی کاهش نرخ ارز در صورت عدم مدیریت توسط بانک مرکزی اجرا خواهد شد.

به گزارش تین‌نیوز، محمدرضا پور ابراهیمی گفت: هفته آینده نشست مشترکی کمیسیون با بانک مرکزی برگزار که اگر درباره نرخ ارز و ساماندهی بازار آن به توافق نرسیم طرح دوفوریتی در هفته آینده مجلس به اجرا گذاشته خواهد شد.

او ادامه داد: طبق گزارشات دولت، نرخ تورم در طول سال‌های اخیر به‌شدت کاهش‌یافته و تک‌رقمی شده است و از ناحیه تفاوت نرخ تورم داخلی و تورم خارجی اتفاقی نیفتاده است که ما منتظر کاهش ارزش پول ملی باشیم.

پور ابراهیمی  به افزایش صادرات غیرنفتی اشاره کرد و گفت: افزایش درآمدهای ارزی و کاهش نرخ تورم نشان‌دهنده عدم دخالت عوامل اقتصادی در افزایش نرخ ارز است

نماینده مردم کرمان به قیمت 65 دلاری نفت اشاره کرد و گفت: درآمدهای نفتی  از نیمه دوم سال 96  به دلیل افزایش قیمت‌های جهانی نفت افزایش‌یافته و در سال ۹۷ نیز نرخ جهانی نفت افزایش خواهد یافت.

او  اثرگذاری تحریم‌ها بر اقتصاد کشور را در کمترین میزان اعلام کرد و گفت: فضای تحریم در طول سال‌های اخیر در کشور ما وجود داشته و به نظر می‌رسد اثرگذاری تحریم‌ها بر کشور ما در طول زمان به‌شدت کاهش‌یافته است.

پور ابراهیمی  مشکل اصلی در بازار ارز را عدم مدیریت صحیح توسط بانک مرکزی اعلام کرد و گفت:  به‌عنوان‌مثال افزایش نرخ سود سپرده از ۱۵ به ۲۰ درصد التهابات بازار ارز را افزایش داد.

پور ابراهیمی  تصریح کرد: بانک‌ها با نرخ ۱۵ درصد سپرده می‌گرفتند، نرخ تسهیلات نیز ۱۸ درصد بود اما با تصمیم غیر کارشناسی نرخ سود سپرده‌ها و نرخ تسهیلات افزایش یافت.

نماینده مردم کرمان د ادامه گفت: در این جریان تنها ۲۳۰ هزار میلیارد تومان منابع در بانک‌ها جابه‌جا شد و حساب‌ها از سپرده کوتاه‌مدت به سپرده بلندمدت تغییر محل دادند و نزدیک به ۱۵ هزار میلیارد تومان هزینه به جمهوری اسلامی ایران تحمیل شد.

او ضمن تأکید بر اینکه  بانک مرکزی اختیار قانونی جبران این ضرر را ندارد گفت:  بانک مرکزی باید بازار ارز را با ابزارهای بازار ارز مدیریت می‌کرد.

پور ابراهیمی بابیان اینکه  هیچ جای دنیا با نرخ ۲۰ و ۲۵ درصد وام داده نمی‌شود، گفت: این اقدام بانک مرکزی  برنامه‌ریزی‌ها را مبنی بر کاهش نرخ سود تسهیلات و سود سپرده‌ها تا ۱۳ درصد و ۱۵ درصد از بین برد و در حال حاضر سود تسهیلات مجدداً به‌جای اول خود بازگشت که جفایی به تولید کشور است.

رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس در تشریح طرح مجلس برای اصلاح نظام ارزی کشور گفت: ایجاد حساب‌های سپرده ارزی با ضمانت بانک مرکزی از موضوعات مهم طرح مجلس هستند.

نماینده مردم کرمان افزود: در دولت‌های نهم و دهم پس از التهابات بازار ارز، افرادی که به بانک‌ها برای دریافت سپرده ارزی خود مراجعه کردند، بانک‌ها اعلام کردند که ارز نداریم. بعد هم گفتند که ریالی تسویه کنید، آن‌هم ریالی آزاد نه، به‌صورت ریالی مبادله‌ای قصد تسویه‌حساب‌های ارزی را داشتند؛

او در ادامه گفت: طبق برآورد ما طی سال‌های گذشته ۳۰ میلیارد دلار منابع ارزی وارد کشور نشد و به حساب‌های ارزی بانک‌های خارجی انتقال یافت. این امر خیانت نظام بانکی کشور در حق مردم بود. بانک مرکزی نیز در این خیانت ناظر بود.

به گزارش مهر، پور ابراهیمی گفت: پیشنهاد ما این است که حداقل دو بانک برای باز کردن حساب سپرده‌های ارزی پیش‌بینی شوند و بانک مرکزی نیز حفظ این منابع را ضمانت کند.

نماینده مردم کرمان اظهار داشت: اگر ۳۰ میلیارد دلار ارزی که به خارج کشور رفته و ۲۰ میلیارد دلار منابع ارزی که در خانه‌های مردم نگهداری می‌شود به سیستم بانکی کشور بازگردد، موجب تقویت منابع ارزی کشور می‌شود.

پور ابراهیمی گفت: یکی از محورهای اصلی طرح مجلس بازگشایی حساب‌های سپرده ارزی با ضمانت بانک مرکزی و پرداخت سود به این حساب‌ها است.

او این اقتصاددان مجلس تک‌نرخی شدن نرخ ارز را از مفاد طرح مجلس خواند و گفت: چند نرخی بودن نرخ ارز تنها موجب فساد در اقتصاد کشور است.

نماینده مردم کرمان در ادامه گفت: در حال حاضر رتبه‌های صرافی‌ها، مأموریت‌ها و سطح معاملات، سامانه اطلاعاتی صرافی‌ها مشخص نیست که این وضعیت غیرقابل‌قبول است.

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.