| کد خبر: 163532 |

یک مدرس علوم دریایی مطرح کرد:

◄ 6 شرط ارتقای یک بندر به عنوان بندر هاب منطقه

در مقایسه بنادر جنوبی ایران با بنادر کشورهای جنوبی حوزه خلیج فارس و به‌ویژه امارت متحده عربی درمیابیم که از حداقل موارد ذکر شده فوق امارات مورد اول که موقعیت مناسب جغرافیایی است را نداشته اما توانسته با تقویت دیگر موارد گوی سبقت را از دیگران و به‌خصوص ایران که شرایط خاص و ایده آل جغرافیایی را دارد به راحتی بربایند.

تین نیوز

دارا بودن موقعیت مناسب جغرافیایی در منطقه و نزدیکی به مراکز جمعیتی و کانون‌های توزیع، از جمله شرایط ارتقای یک بندر به عنوان بندر هاب منطقه است.

به گزارش تین‌نیوز، یک مدرس علوم دریایی با بیان این مطلب به تین‌نیوز گفت: داشتن امکانات مناسب پسکرانه و مهیا بودن اسکله‌های مناسب با تجهیزات مدرن و به روز تخلیه و بارگیری نیز از دیگر شرایط لازم برای ارتقای قابلیت یک بندر به‌عنوان بندر هاب یک منطقه است.

منصور جوادپور خاطرنشان کرد: کنترل و رهگیری مکانیزه کالاها در بندر و در ترانزیت و سهولت و کاهش حجم بروکراسی در قوانین بندری و گمرکی نیز دو شرط دیگری است که باید در این زمینه مهیا باشد.

این دریانورد بازنشسته یادآور شد: در مقایسه بنادر جنوبی ایران با بنادر کشورهای جنوبی حوزه خلیج فارس و به‌ویژه امارت متحده عربی درمیابیم که از حداقل موارد ذکر شده، امارات مورد اول که موقعیت مناسب جغرافیایی است را نداشته اما توانسته با تقویت دیگر موارد گوی سبقت را از دیگران و به‌خصوص ایران که شرایط خاص و ایده آل جغرافیایی را دارد به راحتی برباید.

وی افزود: اما کشور ما طی این مدت با ضعف کلی در مدیریت کلان و در مواردی چون قوانین فسیل شده و دست و پاگیر بندری و گمرکی، ضعف در تقویت پسکرانه و دیگر مایحتاج کشتی‌ها در بنادر و نیز ضعف در کنترل و رهگیری کالاهای ترانزیتی به‌صورت ریموت و آنلاین، مدت‌هاست بازی را به حریف باخته و واگذار کرده است.

 جوادپور خاطرنشان کرد: با این حال اگر موارد قید شده در کوتاه زمان اصلاح شود امید است که بنادر جنوبی بتوانند سهمی از بازار ترانزیت کالا را به‌خصوص برای کشورهای آسیای میانه، افغانستان، عراق و دولت خودمختار کردستان عراق به خود اختصاص دهند.

پیش از این مهدی رستگاری کارشناس دریایی درباره امکان تبدیل بنادر کشورمان به بنادر هاب منطقه گفته بود: رفتار سیاسی بازار منطقه‌ای بنادر حوزه خلیج فارس، ترکیب تجارت بین‌المللی، جغرافیای توسعه زیرساخت‌ها و شاخص‌های اتصال خط پیمایی، هیچ یک نشان دهنده وجود زمینه مساعد برای تحقق این آرمان در بخش بنادر کشورمان نیست و اصرار ما بر حرکت به سوی این افق چشم‌اندازی دشوار،  در حالی است که مواهب بی‌نظیر جغرافیای سرزمین ایران به عنوان دومین کشور پرهمسایه جهان به کنار نهاده شده و از نقش درگاهی بنادر کشورمان برای یک بازار داخلی 85 میلیونی و بازارهای خارجی بالقوه با جمعیت حدود 800 میلیون نفر در پسکرانه و حدود 2.5 میلیارد نفر در پیشکرانه‌های دریایی کشورمان چشم پوشی شده است.

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.