| کد خبر: 163527 |

◄ وضعیت ورود هواپیماهای برجامی تا قبل از سال 2018

یکی از مهم‌ترین نکات یازدهمین نشست کمیسیون مشترک برجام، حضور فرزانه شرفبافی مدیرعامل هواپیمایی جمهوری اسلامی ایران «هما» در راستای رایزنی وضعیت قراردادهای خرید هواپیماهای این شرکت بود.

تین نیوز

از یازدهمین نشست کمیسیون مشترک برجام امروز حدود 10 روز گذشته است. این نشست با حضور هیأت‌های ایران و گروه 1+5 (آمریکا، فرانسه، روسیه، انگلستان، چین و آلمان) و به ریاست سید عباس عراقچی معاون سیاسی وزیر خارجه ایران در شهر وین پایتخت اتریش برگزار شد.

به گزارش تین نیوز، یکی از مهم‌ترین نکات یازدهمین نشست کمیسیون مشترک برجام حضور فرزانه شرفبافی مدیرعامل هواپیمایی جمهوری اسلامی ایران «هما»، در راستای رایزنی وضعیت قراردادهای خرید هواپیماهای این شرکت بود.

شرفبافی در مصاحبه‌ای کوتاه بعد از خروج از جلسه کمیسیون مشترک برجام عنوان کرده بود که در این جلسه درباره مجوزهای اداره خزانه‌داری و دفتر کنترل اموال خارجی (OFAC) در بخش هوایی صحبت و مشکلات مربوط به لغو تحریم‌ها در بخش هوایی را مطرح کردیم.

اخیراً مقامات آمریکایی اظهارات تازه‌ای درباره صدور مجوزهای فروش هواپیمای مسافربری به ایران مطرح کرده‌اند که در همین راستا مدیر بخش سیاست‌گذاری وزارت خارجه آمریکا تأیید کرد که در حاشیه نشست اخیر کمیسیون مشترک برجام در وین با مقام‌های ایرانی درباره این موضوع صحبت کرده است.

برایان هوک گفته بود؛ در دولت ترامپ ما هیچ مجوز فروش هواپیما برای ایران صادر نکرده‌ایم. مجوزهایی که قبلاً صادر شده‌اند همچنان اعتبار دارند، ولی ما قصد نداریم اجازه دهیم مجوزهای ما نقشی در فعالیت‌های ثبات‌زدای ایران در منطقه داشته باشد.

یکی از مشکلات اصلی ورود هواپیماهای برجامی جدید بحث جذب فاینانسر بود که مدت‌ها بدون نتیجه مانده بود اما اخیرا روش جدید داخلی برای تأمین مالی این هواپیما مطرح‌شده است. سازمان بورس و اوراق بهادار در این رابطه اعلام کرد است، در تازه‌ترین گام در مسیر استفاده از بازار سرمایه برای تأمین مالی، هواپیمایی جمهوری اسلامی ایران قصد دارد با انتشار اوراق اجاره به مبلغ 5 هزار میلیارد ریال برای خرید ١٢ فروند هواپیمای جدید از شرکت ایرباس اقدام کند.

در همین راستا بنا به درخواست شرکت تأمین سرمایه بانک مسکن در خصوص تأمین مالی شرکت هواپیمایی جمهوری اسلامی ایران از طریق انتشار اوراق اجاره به مبلغ 5 هزار میلیارد ریال برای خرید ١٢ فروند هواپیمای جدید از شرکت ایرباس، یک شرکت واسط به‌عنوان ناشر این اوراق تخصیص داده شد.

بر همین اساس، دارایی‌های مبنای انتشار این اوراق شامل 9 فروند هواپیمای ایرباس است که به نهاد واسط منتقل و دوباره اجاره به‌شرط تملیک خواهند شد. این اوراق پنج‌ساله، با نرخ 16 درصد و مواعد پرداخت هر سه ماه یک‌بار از طریق شرکت بورس اوراق بهادار تهران عرضه خواهند شد.

با توجه به اعتبار داشتن مجوزهای آمریکا برای فروش هواپیما تا پایان سال 2018، می‌توان با حل شدن بخشی از مشکلات تأمین اعتبار به ورود تعدادی هواپیمای ایرباس خشنود بود این در حالی است که اخیر ایران ایر تفاهمنامه همکاری با یک شرکت بین‌المللی چینی با موضوع فاینانس هواپیماهای جدید هما به امضا رسانده است.

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.