| کد خبر: 161036 |

◄ سهم خصوصی‌ها و شبه خصوصی‌ها در بندر شهید‌رجایی

وزیر راه و شهرسازی از واگذاری فاز یک و دو بندر شهید رجایی به دو شرکت غیردولتی و معاون امور دریایی سازمان بنادر و دریانوردی از احتمال واگذاری فاز سه بندر شهید رجایی به بخش خصوصی واقعی در اسفندماه خبر داد.

تین نیوز

وزیر راه و شهرسازی از واگذاری فاز یک و دو بندر شهید رجایی به دو شرکت غیردولتی و معاون امور دریایی سازمان بنادر و دریانوردی از احتمال واگذاری فاز سه بندر شهید رجایی به بخش خصوصی واقعی در اسفندماه خبر داد.

به گزارش تین‌نیوز، عباس آخوندی، وزیر راه و‌ شهرسازی، که روز بیست‌ویک بهمن‌ماه برای بهره‌برداری از ۱۹ پروژه بندری در مجتمع شهید رجایی وارد بندرعباس شده بود، از واگذاری پنج‌ساله فازهای یک و دو بندر شهید رجایی به شرکت‌های بتا و سینا خبر داد.

به گزارش تین‌نیوز، عملیات تخلیه و بارگیری کانتینر فازهای یک و دو شهید رجایی به مدت پنج سال به این دو شرکت واگذار شد.

وزیر راه‌وشهرسازی درباره واگذاری توسعه بنادر به این شرکت‌ها (غیرخصوصی) گفت: مهم این است اپراتور بخش دولتی نیست.

به گزارش شرق، او ادامه داد: هرکسی بتواند برنده شود و امتیاز داشته باشد، کار را به او واگذار می‌کنیم.

معاون امور دریایی سازمان بنادر و دریانوردی هم درباره حضور بخش خصوصی و غیردولتی‌ها در توسعه بنادر ایران گفت: مرتبا سهم سرمایه‌گذاری از سوی بخش خصوصی در بنادر ایران رو به افزایش است.

هادی‌ حق‌شناس گفت: امروز سازمان بنادر عمدتاً فقط سرمایه‌گذاری در خصوص اسکله‌ها و موج‌شکن‌ها و برخی تجهیزات استراتژیک (زیرساخت‌ها) را انجام می‌دهد.

حق‌شناس گفت: به‌عبارت‌دیگر، بخش عمده واصلی ساخت انبارها، محوطه‌سازی، تجهیزات در ترمینال‌های تخلیه بارگیری، اعم از لیفترال، جرثقیل‌ها و کشنده‌ها تماماً از سوی بخش خصوصی واقعی انجام می‌گیرد.

او ادامه داد: در چهار، پنج‌سال گذشته، به‌ویژ‌ه از ٢٦ آذرماه دو سال گذشته، سازمان بنادر تفاهم‌‌نامه‌هایی را با بخش خصوصی آغاز کرد که مجموعا بیش از چهار هزار میلیارد تومان بود. این نشان می‌دهد رویکرد سازمان بنادر استفاده از منابع بخش خصوصی است.

او درباره حضور شرکت مکین دریا وابسته به قرارگاه خاتم‌الانبیا، گفت: در توسعه فاز دوم بندر شهید رجایی، این شرکت برای ساخت اسکله، پیمانکار بود و اسکله را ساخت و تحویل داد و دوباره کار به دولت بازگشت، زیرا اسکله را همچنان دولت می‌سازد.

حق‌شناس درباره سهم شرکت‌های خصوصی گفت: فاز سه بندر شهید رجایی نیمه اول اسفندماه تعیین می‌شود و احتمالاً بخش خصوصی واقعی خواهد بود.

او تصریح کرد: در سهم‌بری خصوصی‌ها و خصولتی‌ها همچنان سهم خصوصی‌های واقعی بیشتر است، اما ناگفته پیداست که نمی‌توان از استراتژیک‌بودن پروژه‌های واگذارشده به خصولتی‌ها چشم پوشید. 

قرار است توسعه فاز سوم بندر شهید رجایی به برنده مناقصه‌ای واگذار شود. این در حالی است که مرحله نخست پیمانکاری فاز سه این بندر با موضوع پیمان ٢٥ درصد کارهای اضافی ابلاغی فاز دوم طرح توسعه مجتمع بندری شهید رجایی، به خاتم‌الانبیا با مبلغ ٤٦ میلیون یورو واگذار شده بود.

حضور شرکت‌های غیر دولتی در بنادر

سابقه حضور شرکت‌های زیرمجموعه بنیاد مستضعفان در توسعه دریایی به اوایل دهه ٦٠ برمی‌گردد. این بنیاد با عنوان شرکت بنیاد بارانداز وارد عرصه دریایی شده بود و اکنون شرکت توسعه خدمات دریایی و بندری سینا با همین محور، به کار خود ادامه می‌دهد.

شرکت بتا، زیرمجموعه شرکت تایدواتر، وابسته به مؤسسه مالی و اعتباری کوثر است. این شرکت با سه حلقه واسط درنهایت به وزارت دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح می‌رسد. شرکت تایدواتر خاورمیانه،  بعد از انقلاب اسلامی، در اختیار سازمان بنادر و دریانوردی قرار می‌گیرد و ازآن‌پس، این سازمان، احیای این شرکت را در دستور کار قرار می‌دهد. اما با گذر زمان و تحت لوای اجرای اصل ٤٤ قانون اساسی، این شرکت به بخش خصوصی واگذار می‌شود و این حلقه درنهایت شکل می‌گیرد.‌

قرارگاه خاتم‌الانبیا به‌عنوان پیمانکار در سال ٨٥ وارد فاز دوم بندر شهید رجایی شد. این قرارداد که به مبلغ اولیه ٣٥٠ میلیون یورو در سال ٨٥ کلید خورد، بااینکه طول قرارداد ٣٣ ماه بود، ١٠ سال به طول انجامید. قرار بود قرارگاه ساخت دوهزارو ٢٠٠ متر اسکله و هشت میلیون مترمکعب لایروبی را بر عهده بگیرد. در این قرارداد باوجوداینکه کار حفاری با یک شرکت ایتالیایی بود، ١٠ سال با سوء مدیریت و البته مشکلات تحریم به دلیل ارزی‌بودن قرارداد، به طول انجامید. بااین‌حال، به‌واسطه باقی‌مانده ریالی رقم قرارداد، قرارگاه در قالب ٢٥ درصد اضافه قرارداد قبلی وارد مرحله نخست فاز سوم بندر شهید رجایی نیز شد. حالا قرار است فاز سوم این بندر پس از گذشت مراحل نهایی مناقصه در اوایل اسفندماه به یک شرکت دیگر واگذار شود. حالا نگرانی برخی از کارگران حاضر در این منطقه آن است که اگر خاتم از این بخش برود، تکلیف ٥٠٠ تا ٦٠٠  نفر کارگری که در این بخش فعال بودند، چه می‌شود؟

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.