دولت در تدارک بنزین تکنرخی
تین نیوز | احتمال به سر انجام رسیدن سناریو تكنرخی شدن بنزین بیش از پیش قوت گرفته است. همزمان با خبرهایی كه از سوی وزارت نفت منتشر میشد و در آن مدام بر تكنرخی شدن بنزین و حذف كارتهای سوخت تاكید میشد روز گذشته محمدباقر نوبخت سخنگوی دولت هم در جمع خبرنگاران گفت: «احتمال تكنرخی شدن قیمت بنزین در سال 93 قوی است. در مورد این موضوع در حال تصمیمگیری نهایی هستیم چون تاثیر خود را روی قیمت حاملهای انرژی نشان میدهد و از طرف دیگر كارشناسان میگویند در صورت دونرخی شدن قیمت، فساد زیادی ایجاد میشود و اگر به سمت تكنرخی شدن پیش برویم سهمیه
چندان معنا نخواهد داشت.»
این گفته نوبخت نشان میدهد مسئولان وزارت نفت توانستهاند دیگر مسئولان اقتصادی دولت را هم مجاب كنند كه عرضه بنزین دونرخی فسادزاست و آنان را با خود همراه كنند كه هر چه زودتر بنزین تكنرخی شود. تلاش دولت برای تكنرخی كردن بنزین در حالی است كه برخی نگرانیها در مورد بازگشت بنزین به جایگاه سالهای قبلش به عنوان نماد و شاخص تعیین تورم وجود دارد. این نگرانی زمانی بیشتر افزایش مییابد كه خود حسن روحانی رئیس جمهور هم قبلا در مورد قیمت بنزین گفته بود «شیب تندی در افزایش قیمت برخی کالاها مثل بنزین خواهیم داشت.» اگر دولت بخواهد شیب افزایش قیمت بنزین
را بالا ببرد و در كنار آن بنزین سهمیهای را هم حذف كند قاعدتا باید منتظر اثرات تورمی آن هم باشیم.
تكنرخی كردن برای جلوگیری از فساد
در حالی نوبخت به صورت تلویحی تكنرخی شدن بنزین در سال آینده را تایید كرده كه چند روز قبلتر منصور معظمی معاون وزیر نفت هم گفته بود وزارت نفت بحث تكنرخی شدن قیمت بنزین را بیشتر به جهت جلوگیری از قاچاق و فساد موجود در آن پیگیری میكند. وی با بیان اینكه در حال حاضر دو سوم بنزین مصرفی سهمیهبندی است و یكسوم آن نیز به قیمت 700 تومان به مصرف میرسد، گفت: این عدد چندان بزرگ نیست،اما برای ادامه ساختار دونرخی، مكانیسمها و فعالیتهای فراوانی باید انجام شود كه اگر بنزین تك نرخی شود انجام عملیات آن سادهتر میشود. معظمی افزود: «وزارت نفت در این
باره تصمیمگیرنده نیست، اما پیشنهاد ما به مراكز تصمیمگیر تكنرخی شدن بنزین بوده است.» وی با بیان اینكه دو راهكار برای سهمیههای باقیمانده در كارتهای سوخت مردم پیشبینی كردهایم، گفت: یك راهكار آن است كه سهمیهها باقی بماند و در یك مهلت 4 یا 6 ماهه مردم فرصت استفاده از این سهمیهها را داشته باشند،بنابراین هیچ سهمیهای از هیچ خودرو از بین نمیرود.
یك سناریوی دنبالهدار
تكنرخی كردن بنزین سناریویی نیست كه در یكی دو هفته یا حتی یك ماه قبل در دولت مطرح شده باشد. اساسا مسئولان نفتی و همچنین مسئولان اقتصادی دولت علاقه چندانی به ادامه روند توزیع بنزین به صورت سهمیهای ندارند و در این زمینه هم مذاكراتی را از همان آغاز به كار با مجلس شروع كرده بودند. در این خصوص میتوان به صحبتهای یك و نیم ماه قبل نایب رئیس كمیسیون انرژی مجلس كه گفته بود «درصورت حذف بنزین سهمیهای كارتهای سوخت نیز حذف میشوند» اشاره كرد . این موضعگیری از سوی نایب رئیس كمیسیون انرژی نشاندهنده لابی مسئولان دولتی برای همراه كردن
نمایندههای مجلس با سناریو تكنرخی كردن بنزین است.
همزمان با جدیتر شدن احتمال تكنرخی كردن بنزین در سال 93 بیژن نامدارزنگنه وزیر نفت كه از حامیان این سناریو است گفت: در سال 1392 مابه التفاوت قیمت فروش نفت، گاز و فرآوردههای نفتی با قیمت واقعی در منطقه 80 میلیارد دلار بود كه حدود 30 میلیارد دلار از این مبلغ از طریق اسراف، كیفیت بد سوخت خودروها و رعایت نكردن استانداردهای مصرف، به هدر رفته و تلف شده است.زنگنه با بیان اینكه موفقیت صنعت نفت به معنای موفقیت اقتصاد ملی است، افزود: موفقیت صنعت نفت نیازمند بسیج همه امكانات داخلی و استفاده از ظرفیتهای جهانی و دیپلماسی انرژی است.
موافقان و منتقدان عرضه بنزین تكنرخی
تكنرخی شدن قیمت بنزین طرفداران و مخالفان خود را دارد، عدهای از برچیده شدن رانت و فساد میگویند و در مقابل عدهای نیز از تنگ شدن معیشت مردم به واسطه افزایش نرخ بنزین گلایه میكنند.به هر حال تكنرخی شدن بنزین گزینهای است كه احتمال آن پس از سالها عرضه بنزین دونرخی دور از ذهن نیست؛ در حال حاضر بنزین 400 تومانی سهمیهای و بنزین 700 تومانی آزاد در جایگاهها عرضه میشود كه با در نظر گرفتن مصوبه مجلس برای سال 93، قیمت حاملهای انرژی 38 درصد افزایش خواهد داشت كه در آن صورت بنزین سهمیهای لیتری 550 و بنزین آزاد نیز لیتری 1000 تومان خواهد شد.
بیژن حاج رضایی رئیس سندیكای جایگاهداران سوخت كشور از تكنرخی كردن سوخت حمایت كرده و گفت: زمانی كه فروش بنزین دونرخی مطرح شد، ما به همراه آقای محرابیان در دفتر آقای احمدینژاد بودیم، احمدینژاد گفت این كار را شش ماه انجام بدهید، ما آمار نداریم میخواهیم بدانیم فروش چقدر است؟ میزان مصرف چقدر است؟ و آماری از این دست. گفتند شش ماه الان شده نزدیك به هفت سال كه بنزین با سامانه فروخته میشود.
وی ادامه داد: در صورت تكنرخی شدن بنزین دیگر نیازی به سامانه سوخت و كارت سوخت نیست و این سامانه از چرخه فروش سوخت كنار گذاشته شده و بسیاری از مشكلاتی كه در حال حاضر به دلیل كارتهای سوخت وجود دارد، حل میشود. رئیس سندیكای جایگاهداران سوخت كشور گفت: در مقابل از كارت بانك استفاده میشود كه در همه جای دنیا هم جا افتاده و ما هم انجام میدهیم. وزارت نفت در حالی پیشنهاد تكنرخی شدن بنزین را به دولت داده است كه نمایندگان مجلس مضرات آن را بیش از فوایدش پیشبینی میكنند. آنگونه كه ایرج ندیمی، عضو كمیسیون اقتصادی مجلس به خانه ملت گفته؛ بحث تكنرخی
شدن از زوایای مختلف قابل بررسی است، از یك نگاه اینكه با تكنرخی شدن بنزین، همه با یك ظرفیت و قیمت از حاملهای انرژی سوخت استفاده خواهند كرد و سفره فساد و رانت برای عدهای خاص برچیده خواهد شد. نماینده لاهیجان و سیاهكل گفت: تكنرخی شدن بنزین باید از این نظر كه آیا قیمتی كه تعیین میشود به نفع اشخاص است یا شركت نفت بررسی شود؛ سوالی كه وجود دارد این است كه آیا میخواهیم قیمت بالاتری را انتخاب كنیم كه وضعیت به صورت بهتر مدیریت شود یا اینكه فشار بیشتری بخصوص به اقشار كم درآمد وارد شود؟ این نماینده مردم در مجلس نهم، در رابطه با تعیین قیمت پایینتر برای
بنزین گفت: اگر نرخی كه تعیین میشود، پایین باشد این كار از لحاظ برقراری عدالت و اهداف طرح هدفمندی یارانهها كه كنترل مصرف، برخورد با كسانی كه مصرف زیادی دارند است، منافات دارد.ندیمی با اشاره به اینكه با سهمیهبندی بنزین تلاش شد میزان محدودتری مصرف داشته باشیم، گفت: اگر نرخی كه برای بنزین انتخاب میشود بالا باشد مفاسد از بین میرود اما با محدودیتهایی كه در مصرف ایجاد میشود به اقشار كمدرآمد فشار بیشتری وارد میشود.
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.
تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمیکند.
پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.
انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.
جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.