| کد خبر: 158518 |

◄ افزایش سهم مونتاژی‌ها در آمار تولید خودرو

طبق گزارش وزارت صنعت، معدن و تجارت در 9 ماه ابتدای سال 96 درمجموع 942 هزار 318 دستگاه خودرو سواری در ایران تولیدشده که نشانگر رشد 16 درصدی نسبت به مدت مشابه سال قبل است.

تین نیوز

طبق گزارش وزارت صنعت، معدن و تجارت در 9 ماه ابتدای سال 96 در مجموع 942 هزار 318 دستگاه خودرو سواری در ایران تولیدشده که نشانگر رشد 16 درصدی نسبت به مدت مشابه سال قبل است.

مانند چند سال اخیر ایران‌خودرو با رشد تولید13.2 درصدی توانست 510 هزار 297 دستگاه خودرو سواری تولید کند و بزرگ‌ترین خودروساز شد. سایپا نیز با رشد 16.7 درصدی 261 هزار 100 دستگاه خودرو تولید کرد و مقام دوم را همچنان حفظ کرد.

رکورد تولید خودرو در ایران در سال 1390 با تولید یک‌میلیون و 640 هزار دستگاه خودرو به دست آمد. وزارت صنعت امیدوار است این رکورد امسال توسط خودروسازان شکسته شود. خودروسازان در 9 ماهه اول امسال توانستند یک‌میلیون و 103 هزار خودرو تولید کنند که رشد بیش از 16 درصدی نسبت به سال قبل را نشان می‌دهد.

در این آمار ادامه کاهش تولید خودروهای دوگانه‌سوز و برخی خودروهای قدیمی و افزایش مونتاژ محصولات خارجی و معمولاً چینی به چشم می‌آید. به دلایل نامعلوم آمار دقیق تولید خودرو پژو 2008 هنوز 4 دستگاه اعلام می‌شود درحالی‌که تعداد زیادی از این خودروها به بازار ارائه‌شده است.

در ایران‌خودرو پژو 206 با تیراژ 128 هزار 574 دستگاه در این مدت پرتیراژترین محصول بوده است. باوجود تولید پژو 207 توسط ایران‌خودرو آماری در مورد این مدل به وزارت صنعت داده نشده است.

نکته مثبت در تولیدات ایران‌خودرو کاهش ناچیز تولید پژو 405 است که در این مدت 109 هزار و سه دستگاه تولیدشده و یک درصد نسبت به سال قبل کاهش داشته است. این خودرو به دلیل عدم رعایت استانداردهای جدید از زمستان سال آینده تولید نخواهد شد.

پژو پارس با تولید 89 هزار 443 دستگاه یک درصد افزایش داشته است. این خودرو هم مانند 405 قادر به رعایت استانداردهای جدید نیست و از زمستان سال آینده با خط تولید خداحافظی خواهد کرد.

نکته منفی در پرونده ایران‌خودرو پیش‌فروش 16 هزار پژو 2008 در تابستان امسال است که همچنان در آمار وزارت صنعت تولید آن 4 دستگاه است. البته ایران‌خودرو ادعا می‌کند که تابه‌حال صدها دستگاه از این خودرو را تولید کرده و به مشتریان تحویل داده است.

تیراژ سمند با رشد 8.3 درصدی تولید به 80 هزار 45 دستگاه رسید. دنا هم رشد 41.4 درصدی تولید 26 هزار914 دستگاه را تجربه کرد اما رانا با کاهش 41.6 درصدی تیراژش به 5 هزار 501 دستگاه رسید.

تیراژ سوزوکی ویتارا با تیراژ 4 هزار 8 دستگاه نسبت به سال قبل 263 درصد رشد داشته و هایما هم با تولید 8 هزار 374 دستگاه  295 درصد نسبت به مدت مشابه سال قبل رشد داشته است. تولید دانگ‌فنگ H30 کراس هم با تیراژ 21 هزار 623 دستگاه نسبت به مدت مشابه سال قبل 347 درصد رشد داشته است.

در سایپا پراید با تیراژ ۱۵۹ هزار و ۴۰۰ دستگاه همچنان پرتیراژترین محصول است اما نسبت به سال قبل با کاهش 16.6 درصدی تولید مواجه شده است. این خودرو هم از زمستان سال آینده به دلیل عدم تطبیق با استانداردهای جدید تولید نخواهد شد و نارنجی‌های جاده مخصوص باید آماده خداحافظی با گاو شیردهشان باشد.

اما تیبا با تولید ۱۲۶ هزار و ۷۷۶ دستگاه رشد تولید 64.5 درصدی را تجربه کرد.

در بخش مونتاژ سایپا توانست با مونتاژ 20 هزار 421 دستگاه کیا سراتو تولید این خودرو کره‌ای را 104 درصد افزایش دهد.

در پارس‌خودرو که زیرمجموعه سایپا به‌حساب می‌آید در این مدت 31 هزار 525 دستگاه برلیانس مونتاژ شده که نسبت به مدت مشابه سال پیش 35 درصد افزایش تولید داشته است. این خودرو دیگر در پارس‌خودرو مونتاژ نمی‌شود و تمام تولید آن به سایپا انتقال داده‌شده است.

سایپایی‌ها اما دو محصول چینی دیگر را نیز به مونتاژ می‌رسانند که دراین‌بین، چانگان تیراژی ۷ هزار و ۹۶۳ را تا پایان آذرماه امسال به ثبت رسانده است. با توجه به این آمار، چانگان نسبت به ۹ ماه سال گذشته ۳۰۳ درصد رشد تیراژ را تجربه کرده است. دیگر محصول چینی سایپا یعنی آریو نیز که در سایت بن رو، مونتاژ می‌شود تا پایان آذرماه امسال ۶ هزار و ۴۲۶ دستگاه تیراژ داشته است. بر این اساس، تولید این محصول در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته، ۱۹۱ درصد افزایش داشته است.

اما در آمار ۹ ماهه تولید خودروهای داخلی، تندر۹۰ همچنان سیر صعودی خود را حفظ کرده است. بر این اساس، طی بازه زمانی موردنظر، درمجموع ۱۱۶ هزار و ۱۸ دستگاه انواع تندر۹۰ در ایران‌خودرو و پارس‌خودرو به تولید رسیده که در مقایسه با ۹ ماه سال گذشته، ۳۴ درصد افزایش تیراژ را نشان می‌دهد. آن‌طور که آمار وزارت صنعت، معدن و تجارت می‌گوید، در حالت تفکیکی ایران‌خودرویی‌ها با تیراژی ۳۶ هزار و ۵۰۸ دستگاهی توانسته‌اند در مقایسه با ۹ ماه سال گذشته ۱/ ۲۱ درصد به رقم تولید تندر۹۰ بیفزایند. ایران‌خودرو در حال حاضر تندر۹۰ را در مدل‌های معمولی، اتومات و پلاس به تولید می‌رساند. از پارس‌خودرو نیز خبر می‌رسد که تیراژ خانواده تندر۹۰ در ۹ ماه امسال رقمی برابر با ۷۹ هزار و ۵۱۰ دستگاه بوده و به‌واسطه آن، تولید این خانواده حدود ۴۱‌درصد بالا رفته است.

پارس‌خودرویی‌ها در حال حاضر تندر۹۰ را در مدل‌های معمولی، هاچ‌بک (ساندرو) و پارس‌تندر به تولید می‌رسانند و دراین‌بین، ساندرو تیراژی ۳۸ هزار و ۷۱۹ دستگاهی را از خود به‌جا گذاشته است. با توجه به این آمار، تولید ساندرو در مقایسه با ۹ ماه سال گذشته ۵/ ۷۲ درصد بالا رفته است. همچنین پارس‌تندر نیز که ۱۷ هزار و ۸۴۵ دستگاه تیراژ داشته، جهشی ۶/ ۶۵ درصدی را به خود می‌بیند.

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.