◄ شورای عالی ترانزیت؛ آزمونوخطای دیگر؟
در حالی که ما مجلس محترم شورای اسلامی را به عنوان عالیترین نهاد تصمیم گیری در کشور داریم.دلیل تصمیم اخیر وزارت راه و شهرسازی برای تشکیل شورای عالی ترانزیت با توجه به عدم شفافیت جایگاه تصمیمگیری و اثر بخشی شورای ترانزیت کاملاً نامفهوم و نامعلوم است.
مالک نخعی* با عنایت به جمیع جهات مدیریتی و تصمیمات چهل سال گذشته در صنعت حملونقل، چه از ایجاد وزارت راه و ترابری، چه کارگروهها، چه تشکلهای صنفی، چه تلفیق وزارتخانههای مرتبط و چه انتزاع انها، نتایجی حاصل میشود که دردناک است. اینکه آرزومندی مدیران در برنامههای توسعه کشور و سند ۱۴۰۴ به شفافیت دیده میشود، اما برنامه راهبردی در خور تأمل و توجه از هیچ کدام وزرای وقت و مدیران بخشی دیده نشده است و با شعارهای پوپولیستی سعی در توجیه آرزوهای مدیریتی فارغ از برنامه راهبردی داشتهاند. امروز نیز مجدداً روز آزمون و خطاست؛ روزی که با سرمایه ملت، دولت محترم شورایی تحت عنوان شورای ترانزیت تشکیل میدهد، قبل از مشخص کردن جایگاه این شورا در هرم تصمیمگیری کشور و همچنین جایگاه آن در بدنه اجرایی دولت.
در حالی که ما مجلس محترم شورای اسلامی را به عنوان عالیترین نهاد تصمیم گیری در کشور داریم.دلیل این تصمیم در وزارت راه و شهرسازی با توجه به عدم شفافیت جایگاه تصمیمگیری و اثربخشی شورای ترانزیت کاملاً نامفهوم و نامعلوم است. دیگر فرصت آزمون و خطا نیست. امروز زمان تحقیقات راهبردی و استراتژیک در چهل سال گذشتهٔ ترانزیت کالا در کشور است، امروز روز کوچکسازی دولت و مطالبهگری از نهادهای ذیربط موجود است، امروز روز تحقیق در گذشته و ارائه قانونهای تسهیلکننده در امور حملونقل کالا و ترانزیت بینالملل توسط نهاد تأثیرگذار و تصمیمگیرنده کشور، یعنی مجلس محترم شورای اسلامی و کمیسیون عمران مجلس است و نه ایجاد سازمان و نهاد موازی جدید.
بنابراین ایجاد شورای جدید ترانزیت بدون جایگاه اجرایی در حالی که کمیسیون مربوطه به صورت موازی در مجلس وجود دارد. در عمل این تصمیم با کوچک سازی دولت نیز منافات دارد.
راهکارمشکل فرسودگی ناوگان، سرعت پایین حملونقل، هزینه بالای یارانه سوخت برای دولت، هزینه بالای نگهداری ناوگان برای مالکان آنها، هزینه بالای حملونقل این نیست. بنابراین چه برای ترانزیت کالا، چه حمل داخلی، چه ریلی، چه دریایی، چه جادهای و چه حملونقل ترکیبی برنامهای راهبردی و مهندسی شده نیاز است، نیازی که با بهره گیری از توان اساتید برجسته مدیریتهای استراتژیک و اساتید مدیریتهای علمی در برنامهریزی حمل و نقل کالا و مسافر در تمام شقوق آن، محقق خواهد شد. برنامهای جامع برای تمام شقوق حملونقل که همه ویژگیهای فنی، اقتصادی و عملیاتی وسائل نقلیه و نیز ارتباط قانونی، اقتصادی و میزان مسئولیت هر یک از سرمایهگذاران در این صنعت با یکدیگر در درون صنعت و مشتریان و متقاضیان خدمات صنعت در بیرون آن، نیاز است.
تصمیمگیریهای بخشی بدون توجه به اثرات آن در سایر قسمتهای اجرایی راه بهجایی نخواهد برد هیچ! بلکه آدرس غلطی است که سایر بخشها را به گمراهی خواهد کشاند.
* مهندس عمران و فعال بخش حملونقل بار جادهای
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.
تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمیکند.
پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.
انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.
جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.