| کد خبر: 158021 |

دغاغله مطرح کرد:

◄ رشد 157 درصدی ناوگان باری در مقابل رشد 40 درصدی بار

میزان ناوگان ما در ده سال اخیر 157 درصد رشد داشته اما در همین مدت مشابه میزان بار ما 40 درصد رشد داشته که به معنای عدم تعادل بین عرضه‌وتقاضا است و عرضه بار با میزان ناوگان هم‌خوانی ندارد.

تین نیوز

غلامحسین دغاغله مدیرکل حمل‌ونقل کالای سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای گفت: بخش حمل‌ونقل زیان بیکاری در سایر بخش ها را می دهد و به دلیل افزایش رانندگان و کمبود بار اکنون میزان عرضه و تقاضا در حمل کالا باهم هماهنگی ندارد.

به گزارش خبرنگار تین‌نیوز هم‌زمان با اوج‌گیری شکایت‌ها از دریافت کمیسیون‌های اضافه از سوی شرکت‌های حمل‌ونقلی از رانندگان و کامیون‌داران غلامحسین دغاغله مدیرکل حمل‌ونقل کالای سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای در خصوص الگوی حمل بار و میزان کمیسیون دریافتی شرکت‌های حمل‌ونقلی از رانندگان، گفت: شرکت‌های حمل‌ونقلی بر اساس کارمزد و درصد کمیسیونی که تأیید شده است مکلف هستند همان مبلغ را بگیرند. این مبلغ را دو کانون کارفرمایی و کارگری با توافق هم تعیین می‌کنند و طبق قانون به سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای اعلام می‌کنند و ما در نقش ابلاغ‌کننده نهایی این توافق هستیم..

کارمزد شرکت‌ها خارج از پایانه‌های بار  10 درصد است

وی بابیان اینکه این درصدها توسط خود کانون‌های کارفرمایی و کارگری تعیین می‌شود و دولت نقشی در تعیین مبالغ نهایی ندارد، تصریح کرد: البته می‌توانند از سازمان نظر مشورتی بگیرند اما درنهایت ما تنها نقش ابلاغ‌کننده و نظارتی راداریم.

به گفتهٔ دغاغله این درصدها تعیین‌شده است و آخرین ابلاغی که به سال 88 برمی‌گردد این‌طور است که کارمزد شرکت‌ها در داخل پایانه‌ها 8 درصد، خارج از پایانه‌های بار10  درصد است و خرده‌بار 15 درصد است..

وی با توضیح اینکه مبالغ تعیین‌شده از سوی کانون‌ها بعد از ابلاغ از سوی سازمان راهداری باید اجرایی شود به نقش نظارتی سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای اشاره کرد و گفت: از این منظر هم سازمان و هم خود صنوف باید نظارت لازم را انجام دهند.

رسیدگی فوری به دریافت حق کمیسیون اضافی

دغاغله به اقداماتی که از سوی سازمان راهداری در این زمینه انجام‌شده است اشاره کرد و گفت: کمیسیون ماده 12 مسئول رسیدگی به تخلفات شرکت‌های حمل‌ونقلی است که جلسات آن در خود سازمان برگزار می‌شد و با توجه به لزوم نظارت و رسیدگی فوری به این‌گونه تخلفات بنا بر دستور ریاست سازمان این گروه‌ها به استان‌ها تفویض شد و اکنون در استان برگزار می‌شود و هر مبلغ اضافه‌ای از رانندگان گرفته شود می‌توانند به این کمیسیون‌ها مراجعه کنند.

وی ادامه داد: گزارش انجمن‌های صنفی رانندگان هم برای ما قابل‌قبول است و هر انجمنی به سازمان راهداری گزارش دهد که شرکتی از راننده کمیسیون بیشتر گرفته است مستند رسیدگی ما در کمیسیون ماده 12 و صدور رأی خواهد بود.

دغاغله هم‌چنین توضیح داد: شرکت‌ها مکلف‌اند طبق قانون میزان کمیسیون مجاز دریافتی را در محل شرکت درج کنند و این تابلو باید در دید عموم باشد.

مدیرکل حمل‌ونقل کالای سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای گریزی به وضع حمل‌ونقل در کشور زد و گفت: بیش از 90 درصد حمل‌ونقل جاده‌ای اعم از بار و مسافر بر عهدهٔ بخش جاده‌ای است و در طی 45 سال اخیر به دلیل رکودی که در همه بخش‌ها از جمله در صادرات وجود دارد تأثیر نامناسبی بر بخش حمل‌ونقل گذاشته است.

عرضه بار با میزان ناوگان هم‌خوانی ندارد

وی گفت: میزان ناوگان ما در ده سال اخیر 157 درصد رشد داشته اما در همین مدت مشابه میزان بار ما 40 درصد رشد داشته که به معنای عدم تعادل بین عرضه و تقاضا است و عرضه بار با میزان ناوگان هم‌خوانی ندارد..

به گفتهٔ دغاغله ناوگان موجود چند برابر باری است که می‌خواهد جابجا شود و با نصف ناوگان موجود کشور می توانیم بار موجود را جابجا کنیم.

دغاغله بابیان اینکه بهره‌وری ناوگان ما در کشور زیر 60 هزار کیلومتر در سال است و این عدد در کشورهای دیگر بالای 150 هزار کیلومتر است، گفت: البته ناوگانی که تا 150 هزار کیلومتر هم تردد کند وجود دارد اما میانگین بهره‌وری عامه ناوگان ما پایین است که ناشی از نبود بار کافی است. البته مهم‌ترین دلیل این است که بخش حمل‌ونقل جور بیکاری  در بخش‌های دیگر را می‌کشد.

وی در این باره توضیح داد: تقاضاهای زیادی در بخش حمل‌ونقل آمده است و دوستان زیادی به‌عنوان راننده وارد این بخش شده‌اند و انتظار ارتزاق از این محل را دارند درصورتی که این عرضه و تقاضا با هم هماهنگی ندارد و باید فکر دیگری شود.

میزان خواب راننده در بندر امام به 22 روز رسیده است

به گفته دغاغله هم اکنون میزان خواب راننده در بندر امام به 22 روز رسیده است که بی‌سابقه است و راننده ای که باید در ماه 5 یا 6 سرویس داشته باشد تا حداقل‌های زندگی خود را تامین کند به دلیل بار ناکافی ماهی یک سرویس دارد.

وی ادامه داد:برخی رانندگان با توجه به مدت خواب زیاد با کرایه کمتری بار می‌گیرند و مجبور به این کار هم هستند .

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.

  • مالک نخعی 0 0

    با سلام خدمت جناب دغاغله
    فرمایشات جنابعالی همگی درست است اما خواهشمندیم که راهکارهایی عملیاتی برای اصلاح این موضوعات پیشبینی کنید و برای اجرای با جدول زمان بندی در اختیار ناوگان و شرکت های حمل و نقل قرار دهید !
    موضوع دیگر اینکه بار مقوله است فارغ از زمان و مدت سفر (تولید سفر )
    اما کامیون وابسته مستقیم به زمان و مسافت سفر است (توزیع سفر )
    و اینکه کدام کامیون چه باری را حمل کند مساله تخصیص سفر را روشن می کند.
    بنابراین وقتی صحبت از تعداد بار می شود باید با جدیت به این نکته توجه کرد که هر بار با چه طرفیتی و چه مسافتی در چه زمانی کامیونی را به خود تخصیص خواهد داد .
    اینکه گفته می شود بار 40 درصد رشد داشته کامیون 150 درصد قیاس دو مقوله فارغ از هم است ،
    زیرا یکی در گیر تابعی از مسافت و زمان و است
    دیگری تابعی از تعداد!
    ضمن انکه وجود کامیون با درصد اندکی مازاد خود در واقع امادگی در پدافند غیر عامل است .
    پیشنهاد می کنم در کتب ترابری به مدل های تولید ، توزیع ، تخصیص سفر و همچنین ویزگی کالا ، مسافر و وسیله نقلیه توجه بیشتری مبذول فرمایید.