یک کارشناس حملونقل مطرح کرد:
◄ فرهنگ رانندگی ایرانیها کاهش سرعت را ضروری میکند
اگرچه عضو هیئت علمی گروه عمران دانشگاه آزاد اسلامی سمنان معتقد است دنیای امروز دنیای سرعت است و سرعت سبب بهبود عملکرد جامعه و افزایش بهرهوری و گردش سریعتر اقتصاد میشود و محدود کردن باید بهجای محدود کردن سرعت مجاز در جادههای ایران برای کاهش تصادفات رانندگی، پاک کردن صورت مسئله است اما شاهرخ ظهرابزاده کارشناس حملونقل میگوید کاهش سرعت در جادهها با توجه به فرهنگ رانندگی افتضاح موجود در کشور اقدام بسیار درستی است.
اگرچه عضو هیئت علمی گروه عمران دانشگاه آزاد اسلامی سمنان معتقد است دنیای امروز دنیای سرعت است و سرعت سبب بهبود عملکرد جامعه و افزایش بهرهوری و گردش سریعتر اقتصاد میشود و محدود کردن سرعت مجاز در جادههای ایران برای کاهش تصادفات رانندگی، پاک کردن صورت مسئله است اما شاهرخ ظهرابزاده کارشناس حملونقل میگوید کاهش سرعت در جادهها با توجه به فرهنگ رانندگی افتضاح موجود در کشور، اقدام بسیار درستی است.
به گزارش تیننیوز، مدتی پیش و در سمینار مجمع جهانی راه اعلام شد، کاهش سرعت در جادههای ایران به کمیسیون ایمنی راهها پیشنهاد شده و در دستور کار این کمیسیون قرار گرفته است.
پس از انتشار این خبر عضو هیئتعلمی گروه عمران دانشگاه آزاد اسلامی سمنان در این مورد گفت: باید بهجای محدود کردن سرعت، شرایط دریافت گواهینامه سختتر و در بخش آموزش بیشتر سرمایهگذاری شود.
وحید طاهری که کارشناس ارشد راهو ترابری نیز هست، افزود: مگر آلمان که محدودیت سرعت ندارد اندازه ایران تلفات جادهای دارد؟ در آلمان نزدیک ۱۰۰ میلیون وسیله نقلیه وجود دارد، طول جادههای آلمان هم بیشتر از ایران است، چرا تلفات آنها خیلی ناچیز و نزدیک صفر و در ایران ۱۶ هزار نفر است؟
به گزارش تیننیوز، طاهری خاطرنشان کرد: محدود کردن سرعت تاثیر منفی زیادی بر صنعت کشور دارد و موجب میشود راننده بهجای تمرکز بر جاده مرتباً چشمانش روی کیلومترسنج خودرو گیر کند.
عضو هیئتعلمی گروه عمران دانشگاه آزاد اسلامی سمنان با بیان اینکه دنیای امروز دنیای سرعت است نه ایستادن، خاطرنشان کرد: اطمینان دارم اگر سرعت به ۷۰ کیلومتر هم کاهش یابد، هیچ تغییری در وضعیت ایمنی رخ نخواهد داد.
پس از انتشار این خبر در تیننیوز، شاهرخ ظهرابزاده و از کاربران تیننیوز، در این مورد نوشت: به غیر از برخی آزادراه های آلمان، هیچ کجا بزرگراه بدون محدودیت سرعت وجود ندارد.
وی افزود: همچنین، در تمامی آزادراههای کانادا و استرالیا که کشورهای پهناوری هستند، حداکثر سرعت مجاز ۱۱۲ کیلومتر بر ساعت است.
این کارشناس حملونقل تاکید کرد: در ایالات متحده حداکثر سرعت مجاز در ایالتهای مختلف متفاوت است. در برخی ایالتها حتی حداکثر سرعت برابر با ۱۰۰ کیلومتر است.
ظهرابزاده خاطرنشان کرد: درنتیجه به نظر میرسد کاهش سرعت از ۱۲۰ به ۱۱۰، با توجه به فرهنگ رانندگی افتضاح موجود در کشور اقدام بسیار درستی است.
این در حالی است که وحید طاهری نیز در پاسخ به این دیدگاه اظهار داشت: تا زمانی که زیرساختها اصولی و درست نباشد هرگونه اقدامی در کاهش حد سرعت سبب نخواهد شد که رانندگانی که بعضا خطا کار هستند ، متنبه شوند.
وی گفت: باید دید در آمریکا مردم چقدر هزینه میکنند تا گواهینامه بگیرند. در اروپا چه آزمونهایی برای جوانانی که میخواهند گواهینامه بگیرند برگزار میکنند.
این استاد دانشگاه و کاربر تیننیوز، افزود: برای حل مشکل تلفات جادهای نباید صورت مسئله را پاک کنیم. نمیتوان در قرن سرعت، جلوی سرعت را گرفت.
به گفته وی، کاهش سرعت یعنی سنگاندازی در مسیر پیشرفت علم و دانش در بلندمدت، یعنی پایهگذاری تناقضی مخرب در پیشرفت و تعالی کشور که قصد دارد در علم حرف اول منطقه باشد.
طاهری تاکید کرد: شاید بهتر باشد اصلاً خودرو را کنار بگذاریم تا سالم بمانیم!مطمئنا خیر و کلام آخر اینکه انسانهای خوشبین هواپیما میسازند و انسانهای بدبین چتر نجات.
نادر وکیلی یکی دیگر از کاربران تیننیوز نیز در این مورد نوشت: در بروز حوادث، عوامل مختلفی دخیل هستند که به دو دسته عمده بر میگردند. 1 - عوامل انسانی 2 - عوامل ابزاری.
وی گفت: متاسفانه بر اساس آمار اعلام شده در 90 درصد حوادث رانندگی در ایران، عوامل انسانی دخیل است که تا حد بسیار زیادی اغراق و کملطفی بوده است و این در حالی است که در کشورهای پیشرفته برای کم کردن عوامل انسانی مکانیزمهای جدید ابداع کرده و خطا را به حداقل میرسانند.
وکیلی تاکید کرد: این در حالی است که خودروهای تولید داخل کشور از حداقلهای روز دنیا هم بیبهره هستند. به عنوان مثال کیسه هوا، سیستم ترمز ایبیاس و بسیاری دیگر آپشن محسوب شده و برای داشتن آنها باید پول بیشتری پرداخت کرد.
این کاربر افزود: چرا زمانیکه به عنوان مثال در آلمان و بعضی کشورهای دیگر جادهها هوشمند میشوند ما باید در دستور جلسه خود کاهش سرعت را داشته باشیم. چرا وضعیت جادههای کشور با صرف این همه بودجه باید به این شکل باشد که حتی سادهترین اصول مانند شیب عرضی کنترل سرعت و لغزش در آن رعایت نمیشود.
وکیلی با بیان اینکه یکی از بزرگترین راهحلهای افراد در سطوح بالا همیشه این بوده است که؛ برای حل کردن مسئله شروع به پاک کردن آن میکنند، افزود: دنیا دنیای سرعت است و نه توقف. با این حساب در آینده نزدیک شاهد حذف بسیاری از مشکلات دیگر به واسطه قصور دیگران خواهیم بود.
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.
تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمیکند.
پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.
انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.
جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.