| کد خبر: 156403 |

توسعه سواحل مکران با اتصال کریدور خلیج فارس به بندر چابهار

خیر الله خادمی، معاون وزیر راه و شهرسازی: کریدور شماره یک تا 3 الی 4 سال آینده به صورت کامل به افتتاح می رسد.

تین نیوز

خیر الله خادمی، معاون وزیر راه و شهرسازی: کریدور شماره یک تا 3 الی 4 سال آینده به صورت کامل به افتتاح می رسد.

خادمی گفت: با اتصال این کریدور به مرزها و بنادر کشور از جمله بندر چابهار سیاست توسعه سواحل مکران، افزایش ترانزیت و تراکم جمعیت در شهرهای ساحلی محقق می شود.

او به ایلنا گفت: دو سال گذشته ساخت دو کریدور در لایحه بودجه ردیف اعتباری گرفته است که یکی از این دور پروژه، کریدور شماره یک یا همان کریدور بزرگراهی جنوب کشور (حاشیه خلیج فارس) به طول حدود 1760 کیلومتر است که از شلمچه شروع می شود و از استان خوزستان، بوشهر، هرمزگان و سیستان بلوچستان می گذرد و به بندر چابهار متصل می شود.

مدیرعامل شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل گفت: حدود 400 کیلومتر از این کریدور از استان بوشهر می گذرد که خوشبختانه در این استان 40 کیلومتر از آن باقی مانده است و امیدواریم در محدوده استان‌های بوشهر و خوزستان هم تا پایان سال بخش های عمده‌ای از این کریدور به بهره برداری برسد.

خادمی ادامه داد: البته باید چند تقاطع غیر همسطح و کنارگذر در برخی از شهرهای این محور ساخته شود که احداث آنها در اولویت های بعدی قرار دارند و در مراحل بعدی ساخته می شوند.

معاون وزیر راه وشهرسازی با بیان اینکه ادامه عملیات ساخت کریدور شماره یک در استان هرمزگان در حال انجام است، ادامه داد:  در استان سیستان و بلوچستان حد فاصل  بندر عباس  به سمت جاسک و در جاسک به سمت چابهار عملیات باند دوم از این کریدور در حال انجام است و احداث پل های بزرگ در بندر عباس به سمت چابهار در حال ساخت است.  

وی با اشاره به نقش این کریدور در رونق اقتصادی منطقه گفت: به طور قطع ساخت کریدور شماره یک  در رونق اقتصادی مراکز صنعتی و نفتی منطقه موثر است و می تواند باعث افزایش تراکم جمعیتی در شهرهای  ساحلی شود.

خادمی افزود: کریدور حاشیه خلیج فارس می تواند زیر ساخت اساسی این منطقه برای رونق اقتصادی و توسعه ترانزیت در منطقه باشد .امیدواریم این کریدور تا سه الی چهار سال آینده به بهره برداری برسد تا در طول سواحل دریای خلیح فارس و  عمان یک بزرگراه ایمن و مناسب برای تردد مردم و توسعه صنایع و نفتی و ترانزیت داشته باشیم.

معاون وزیر راه و شهرسازی با تاکید بر اینکه طبق برنامه 200 کیلومتر از این کریدور باید تا پایان سال به طور رسمی به افتتاح برسد، ادامه داد: بخش هایی از این 200 کیلومتر در استان های بوشهر  و خوزستان  زیر بار ترافیک رفته است و مابقی آن به طول 100 کیلومتر در استان هرمزگان قرار دارد و بخشی از آن  در غرب و شرق بندر عباس آماده افتتاح است.

مدیرعامل شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل با بیان اینکه برای احداث این  کریدور  در سال جاری 140 میلیارد تومان اعتبار پیش بینی شده بود، گفت: با توجه اهیمت آن و دستور مقام معظم رهبری درباره توسعه سواحل مکران  380 میلیارد تومان دیگر  از محل اسناد خزانه اسلامی به این پروژه  تخصیص داده شد که ابلاغ اعتبار شده است.

وی با تاکید بر اینکه در حال حاضر 55 درصد این کریدور به صورت اتوبان ساخته شده و زیر بار عبور رفته و مابقی بخش های این کریدور دارای پیشرفت فیزیکی است، تاکید کرد: امیدوارم بتوانیم این کریدور به طول 1760 کیلومتر را تا 3 الی 4 سال آینده به طور کامل به بهره برداری برسانیم.

معاون وزیر راه وشهرسازی تاکید کرد: برای استفاده بهتر از این کریدور باید علاوه بر اینکه آن را بین بنادر و مراکز جمعیتی ارتباط دهیم، به صورت اتصال آنتنی  بین مناطق مهم  از جمله اتصال آن به بندر چابهار هم از طریق ریل و هم جاده استفاده کنیم.  

 

منبع: خبرگزاری ایلنا

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.