| کد خبر: 156359 |

یادداشت اختصاصی/

◄ مدیریت بحران هوایی در کرمانشاه

ساعت ۲۱:۴۸ زمین‌، ‌لرزه بر اندام شهری کهن می‌اندازد و کرمانشاه را آن‌چنان می‌لرزاند تا میهن اسلامی ایران را عزادار کند. استان غمناک می‌شود و مردم نگران از حال یکدیگر. نیاز به امداد و تردد به شدت افزایش می‌یابد.

تین نیوز

مهدی ایران‌منش*: ساعت ۲۱:۴۸ زمین‌، ‌لرزه بر اندام شهری کهن می‌اندازد و کرمانشاه را آن‌چنان می‌لرزاند تا میهن اسلامی ایران را عزادار کند. استان غمناک می‌شود و مردم نگران از حال یکدیگر. نیاز به امداد و تردد به شدت افزایش می‌یابد.

یکی از مبادی حمل‌ونقلی، فرودگاه استان است. فرودگاه کرمانشاه که در مسیر رشد خود برای پروازهای بیشتر است، اکنون باید میزبان پروازهای امدادرسان باشد.

تیمی به مدیریت فرودگاه تشکیل می‌شود و به قید فوریت تمامی تجهیزات ناوبری و کمک ناوبری فرودگاه در سطوح پروازی و ابنیه فرودگاه در تمام بخش‌ها (ایرساید و لند‌ساید) بازبینی می‌شود و در همان ساعات اولیه و به‌طور رسمی، باز بودن فرودگاه اعلام و همکاران فرودگاه کرمانشاه عملیاتی بودن فرودگاه را برای پذیرش هواپیماهای امدادرسان و برنامه‌ای‌ اعلام می‌دارند.

اما مشکلاتی نیز وجود دارد. رمپ فرودگاه کرمانشاه ظرفیت پذیرش چهار هواپیما به‌طور هم‌زمان را دارد و در صورت وجود تعداد بیشتر باید هواپیماها در هلدینگ قرار گیرند. از سوی دیگر، بالگردهای پایگاه هوانیروز برای امدادرسانی اعلام آمادگی کردند و همچنین، بالگردهای هلال‌احمر و سپاه نیز در حال اعزام به منطقه بودند.

در این شرایط هماهنگی‌ها و کنترل پروازها باید بیشتر و دقیق‌تر صورت پذیرد. همکاران فرودگاه به طور خودجوش در فرودگاه حاضر هستند و آماده خدمت‌رسانی به هواپیماهای پشتیبان و پروازهای مسافربری شده‌اند.

باید طرحی نو درانداخت تا از کمترین زمان‌ هم استفاده شود. در بین همکاران، مهندس شرفایی تجربه زلزله بم را دارد و هم‌اکنون در سمت معاونت فرودگاه کرمانشاه فعالیت می‌کند. تجربه زلزله بم هم به کمک می‌آید و با هماهنگی با مقامات ارشد استان و مدیران شرکت فرودگاه‌ها، فرایندی برای پروازها تعریف می‌شود.

همه هواپیماهای امدادرسان پس از تیک‌آف از مبدأ (بیشتر فرودگاه مهرآباد) از طریق مرکز کنترل مربوطه Flight plan  به تمام جزئیات پرواز اعم از وزن محموله، نوع بسته‌بندی و نوع کالاهای ارسالی به فرودگاه کرمانشاه آگاه می‌شوند و فرودگاه نیز موضوع را به نماینده تام‌الاختیار استاندار اعلام می‌کند و تا رسیدن هواپیما به فرودگاه کرمانشاه کامیون‌های مورد نیاز آماده و به محض نشستن هواپیما در کوتاه‌ترین زمان تخلیه و بر حسب نوع کالا توزیع می‌شود. اکنون، فضای اپرون بهینه شده و هواپیماها بدون وقفه خدمت‌رسانی می‌کنند.

مشکل دیگر، پرواز بالگردها و حمل مجروحان است. به همین منظور، هلی‌پدها با مختصات جغرافیایی مشخص شده و طی ارتباط خلبان با برج مراقبت و اعلام تعداد مجروحان و وخامت اوضاع آنها، مراتب به نماینده دانشگاه علوم پزشکی اعلام و تجهیزات به هلی‌پد اعلام‌شده به خلبان اعزام می‌شود و مجروحان بدون وقفه به بیمارستان منتقل می‌شوند.

بدون شک، نقش فرودگاه کرمانشاه در مدیریت لجستیکی به عنوان یکی از اصلی‌ترین مبادی حمل‌ونقل و استان بی‌بدیل بوده و برنامه‌ریزی انجام‌شده موجب نجات جان انسان‌های زیادی شده است.

امید است این روحیه جهادی همواره در کل کشور جاری و ساری باشد و از زحمات مدیرکل و معاونان و کارکنان فرودگاه نیز به نحو شایسته‌ای قدردانی شود.

*رئیس هیئت‌مدیره انجمن ملی پرواز

مهدی ایرانمنش

وبلاگ‌نویس

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.