| کد خبر: 156343 |

◄ 10 عامل ترافیک تهران از دیدگاه پورسیدآقایی

بررسی جهانی به لحاظ ترافیک درون‌شهری از ۲۰۰ شهر دنیا انجام‌شده که نشان می‌دهد تهران به لحاظ وقت‌کشی در سفرهای درون‌شهری جزو بدترین شهرهاست.عارضه‌یابی تشدید ترافیک در پایتخت به کشف ۱۰ کارگردان قفل‌های ترافیکی در معابر شهر منجر شد.

تین نیوز

بررسی جهانی که به لحاظ ترافیک درون‌شهری از ۲۰۰ شهر دنیا انجام‌شده نشان می‌دهد تهران به لحاظ وقت‌کشی در سفرهای درون‌شهری جزو بدترین شهرهاست.عارضه‌یابی تشدید ترافیک در پایتخت به کشف ۱۰ کارگردان قفل‌های ترافیکی در معابر شهر منجر شد.

گزارش مدیریت کنترل ترافیک تهران در شورای شهر نشان می‌دهد که عوامل ضعف بازدهی حمل‌ونقل عمومی و هزینه سفر با خودرو شخصی باعث ایجاد بیشتر ترافیک می‌شود.

به گزارش تین‌نیوز، محسن پورسیدآقایی معاون حمل‌ونقل ترافیک شهرداری تهران فهرستی از 10 عامل ایجاد ترافیک ارائه داده است.  از دیدگاه او اولین و مهم‌ترین راهکار خارج کردن طرح L.E,Z از طرح‌های اجرانشده است.

دومین راهکاری که پورسیدآقایی ارائه کرده تعیین عوارض از معابر خاص با خودروی شخصی به‌منظور تشویق شهروندان به استفاده از حمل‌ونقل عمومی است که با این عوارض و هزینه برای مصرف سوخت تمایل مردم به استفاده از خودروی شخصی کم می‌شود.

به گفته معاون شهرداری تهران کمیته‌ای از دو معاونت شهرداری ترافیک برای تصمیم‌گیری برای صدور تمام  پروانه‌های ساختمانی مقیاس بزرگ تشکیل‌شده است که براین اساس صدور این پروانه یکی دیگر از راهکارهای جلوگیری از افزایش ترافیک می‌شود.

پورسیدآقایی آمار سفر روزانه با حمل‌ونقل عمومی را 44 تا 45 درصد عنوان کرد و افزود: تاکسی در روزمره حمل‌ونقل خصوصی است اما در تهران به دلیل حجم بالای تاکسی خطی آن را به‌عنوان حمل‌ونقل عمومی پذیرفته‌ایم.حمل‌ونقل عمومی تهران شامل مترو و اتوبوس‌رانی 22 درصد از سفر روزانه را تشکیل می‌دهد که به دلیل اینکه مناطق رفت‌وآمد تهران فاقد این سرویس حمل‌ونقل عمومی است که باعث افزایش ترافیک می‌شود.

عامل بعدی از نگاه معاون شهرداری تهران جریمه‌های رانندگی است.جریمه‌هایی که از طریق دوربین‌های ثبت تخلفات ثبت می‌شوند و به دلیل اعلام نشدن مقدار جریمه و دو برابر نشدن در صورت عدم پرداخت این موضوع ترافیک‌ساز می‌شود.

چهارمین عاملی که در پشت‌ صحنه به ترافیک تهران دامن می‌زند، چندگانگی مدیریت است؛ پورسیدآقایی با بیان اینکه مدیریت ترافیک تهران یکپارچه نیست  و تمام اختیارات به شهرداری واگذار نشده معتقد است: همه انتظارات در این حوزه متوجه شهرداری است.

ترافیک

عامل ترافیک‌ساز پنجم از نگاه معاون شهردار تهران، غیربازدارنده بودن جرایم رانندگی در بحث کنترل ترافیک است. از آنجاکه جریمه تخلفات ترافیک‌ساز با تاخیر اعلام می‌شود و نحوه کنترل فرد متخلف از بابت پرداخت به موقع جریمه کارا نیست، عملًا این جرایم بازدارندگی به دنبال ندارد.

تخلفاتی که با دوربین‌های هوشمند ترافیکی ثبت می‌شود، بر خلاف جرایمی که به‌صورت دستی از سوی پلیس صادر می‌شود، در صورت عدم پرداخت پس از گذشت دو ماه دو برابر نمی‌شود و این موضوع به منزله ضعف قانون تلقی می‌شود. 

عامل ششم، مقاومت در اجرای مصوبه جایگزین طرح زوج و فرد تحت عنوان «محدوده کاهش» است که در صورت اجرا از حجم آلودگی ناشی از تردد خودروهای کاربراتوری در محدوده مرکزی می‌کاهد.

هفتمین عامل ترافیک‌زا در تهران، وجود نوعی مانع ذهنی در میان برخی مدیران است. آن‌گونه که پورسیدآقایی تشریح کرده، شهرداری برای واقعی کردن عوارض ناشی از تردد خودروهای شخصی با مانع ذهنی برخی از دستگاه‌های نظارتی روبه‌رو است.  به‌عنوان مثال در زمان ارائه پیشنهاد افزایش هزینه صدور مجوز طرح ترافیک، سازمان حمایت مصرف‌کنندگان و تولید‌کنندگان از شهرداری بابت افزایش قیمت شکایت کرد.

به نظر می‌رسد برخی از دستگاه‌های نظارتی تصور می‌کنند مجوز طرح ترافیک یک کالا یا خدمت است که نباید هزینه آن بیش از حدودی که دولت اجازه می‌دهد، افزایش یابد. این در حالی است که از دیدگاه مدیران ترافیکی اگر هزینه تردد با خودروی شخصی در مرکز شهر افزایش یابد، خدمات مطلوب‌تری به شهروندان ارائه می‌شود.

07-01

هشتمین عامل ترافیک زا در پایتخت که پورسیدآقایی از آن سخن گفته، حجم بالای تردد موتورسیکلت‌های آلاینده در شهر است که یکی از عوامل اصلی ترافیک ساز در بزرگراه‌های پایتخت به شمار می‌روند و تقریبا هیچ جای دنیا معضل موتورسیکلت‌ها با مختصاتی که اکنون در تهران شاهد آن هستیم، وجود ندارد.

به گزارش «دنیای اقتصاد» نهمین عاملی که در پشت‌صحنه روی ترافیک تهران اثر سوء می‌گذارد، خارج شدن پلیس راهنمایی و رانندگی از مجموعه شهرداری تهران است. چرا که در اجرای بسیاری از تصمیمات ترافیکی لازم است هماهنگی بیشتری میان پلیس و شهرداری صورت گیرد که در صورت انتقال این مجموعه ذیل شهرداری میسر خواهد بود. 

عامل ترافیک‌های پایتخت که معاونت حمل‌ونقل و ترافیک شهرداری تهران آن را شناسایی و اعلام کرده، طرح‌های ترافیک و زوج‌وفرد است. این دو طرح عملاً به نتیجه مطلوب نرسید و فقط موجب شد عده زیادی برای خود خودروی دومی تهیه کنند که بتوانند در روزهای زوج و فرد بدون دغدغه در مرکز شهر تردد کنند. این وضعیت به نفع خودروسازان شد و آن‌ها توانستند خودروهای بیشتری بفروشند. به‌این‌ترتیب اکنون حتی در معابر عریض شمال تهران هم شب‌ها جای پارک خالی به سختی پیدا می‌شود و تهران به پارکینگ بزرگ خودروها تبدیل‌شده است.

 

 

منبع: روزنامه دنیای اقتصاد

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.