| کد خبر: 15375 |

بیشترین تلفات رانندگی در سفرهای تابستانی / ۲۵ درصد فوتی‌ها بی‌سواد هستند

تین نیوز | در حالی به آغاز دور دوم سفرهای تابستانی نزدیک می‌شویم که بررسی آمارها حکایت از آن دارد 30 درصد از فوتی‌های ناشی از تصادفات رانندگی در طول سال مربوط به فصل تابستان بوده و بیشترین کشته شدگان را شهریورماه با سهم 12.8 درصد به خود اختصاص داده است.
 
 با نزدیک شدن به نیمه دوم تابستان و آغاز سفرهای تابستانی، جلساتی در این مورد در وزارت راه و شهرسازی و سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای با همکاری دیگر ارگان‌های مرتبط برگزار شده است تا سوانح و تلفات رانندگی در راه‌های برون شهری کاهش پیدا کرده و هماهنگی های در زمینه پیشگیری و جلوگیری از سوانح رانندگی انجام گیرد.
 
البته در سال های گذشته با اقداماتی که ارگان های مختلف در این زمینه انجام دادند، تعداد تلفات با کاهش مواجه شده است اما بازهم نسبت تعداد تصادفات و تلفات ناشی از آن، آمار تکان دهنده‌ای دارد و زندگی بخش زیادی از افرادی که در جریان یک سانحه قرار دارند را برای همیشه دستخوش تغییر می‌کند.
 
با توجه به اینکه امسال ماه مبارک رمضان از تیرماه آغاز شد، بخش زیادی از مسافرت‌های تابستانی به بعد از این ماه موکول شده است که همین موضوع می‌تواند حجم زیادی از مسافرت‌ها را در شهریورماه به دنبال داشته باشد که در صورت بی احتیاطی رانندگان زمینه ساز، تعداد بیشتری تصادف و سانحه در جاده‌های برون شهری است.
 
از سوی دیگر، کارشناسان عامل انسانی را بیشترین دلیل تصادفات جاده ای می دانند و اینکه بیش از 70 درصد از تصادفات به دلیل بی احتیاطی رانندگان و عابران پیاده بوده است. ضمن آنکه عبور و مرور عابران پیاده از برخی مسیرها ممنوع است اما دیده می‌شود که فوتی های زیادی از عابران پیاده در جاده‌های برون شهری بوده است.
 
براساس آخرین آمار 30 درصد فوتي‌های ناشی از تصادفات در فصل تابستان اتفاق می‌افتد که ماه‌ شهريور 12.8 درصد و فروردين 9.5 درصد از تصادفات را شامل می شود همچنین سه چهارم فوتي‌ها آقايان و يك چهارم فوتي‌ها هم خانم‌ها هستند.
 
بیشترین کشته در میان جوانان و بی ‌سوادان
 از سوی دیگر، میانگین سنی تلفات رانندگی هم نشان می دهد بیشترین مرگ ناشی از سانحه رانندگی در میان سنین 21 تا 30 سال قرار دارد که براین اساس  25 درصد فوتي‌ها در این سن قرار دارند و 17.5 درصد هم مربوط به گروه سنی 31 تا 40 سال هستند.
 
همچنین افراد با شغل آزاد بالاترين ميزان فوتي‌ها یعنی رقم 28.9 درصد را به خود اختصاص داده اند و پس از آنها خانم‌هاي خانه‌دار 15.8 درصد و كارگران 10.3 درصد در رديف‌هاي دوم و سوم هستند.
 
از سوی دیگر، تحصیلات افراد نقش زیادی در چگونگی رانندگانی آنها دارد به طوری‌که آمارها نشان می دهد 24 درصد فوتی‌های ناشی از تصادفات جاده‌ای بی‌سواد هستند و 22.7 درصد آنها تحصیلات ابتدایی، 20 درصد تحصیلات راهنمایی، 7.5 درصد دبیرستانی، 13 درصد زیردیپلم و 10.3 درصد دانشجو و یا بالاتر از لیسانس هستند.
 
بنابراین 87.2 درصد از فوتی‌ها را افراد دیپلم و یا زیردیپلم تشکیل می‌دهد که در نهایت این آمارها نقش عوامل انسانی در رانندگی و تصادفات جاده ای را بیشتر نشان می‌دهد.
 
مرگ 59 درصد در محل تصادف
 براساس این گزارش، تعدادی از فوتی‌ها در زمان سانحه اتفاق می‌افتد و تعداد زیادی هم در راه بیمارستان و یا پس از بستری شدن در بیمارستان، فوت می شوند ضمن آنکه تعداد زیادی از مجروحان سانحه تا پایان عمر با مشکلاتی مانند نقص عضو روبرو هستند که مشکلات زیادی را برای آنها و اطرافیان بوجود می آورد.
 
براین اساس 59 درصد فوتي‌ها در محل حادثه، 31.6 درصد در بيمارستان، 8 درصد هم هنگام انتقال به بيمارستان اتفاق افتاده است که 58.6 درصد از فوت ناشی از ضربه به سر و 25.2 درصد از مرگ ها هم به دلیل شكستگي ساير اعضای بدن بوده است همچنین درمیان افراد فوت شده 13.2 درصد سهم عابر پیاده، 50.4 درصد سواری، 10.7 درصد وانت بار، 17.9 درصد موتور سيكلت، 6.7 درصد ناوگان عمومي است.
 
از سوی دیگر، بیشترین تعداد کشته‌ها در سوانح رانندگی مربوط به رانندگان با سهم 42 درصدی است، پس از آن 13.2 درصد عابران پیاده و 43 درصد سرنشینان وسیله نقلیه کشته شده اند.
 
براساس این آمار، 56.8 درصد تصادفات منجر به فوت در روز اتفاق افتاده و 29.9 درصد هم در شب که نشان دهنده توجه بیشتر رانندگان در شب است، ضمن آنکه تردد در شب کمتر از روز است، بنابراین تعداد تصادفات کمتری هم اتفاق می افتد. از سوی دیگر، 10.1 درصد تلفات رانندگی هم درطلوع و یا غروب آفتاب بوده است.
 
مطابق با آمار، بیشترین تصادف منجر به فوت در راه های اصلی با سهم 66 درصدی اتفاق افتاده و پس از آن 12.7 درصد تلفات در بزرگراه ها، 9.9 درصد در آزادراه ها و 8.6 درصد در راه های فرعی بوده است.
 

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.