| کد خبر: 151644 |

وزیر تجارت خارجی ازبکستان در دیدار با آخوندی اعلام کرد:

تکمیل خط آهن سراسری افغانستان از اولویت‌های پروژه‌های عمرانی ازبکستان

وزیر تجارت خارجی ازبکستان طی دیدار با وزیر راه و شهرسازی ضمن تأکید بر تمایل این کشور در ارتقای روابط حمل و نقلی با ایران گفت: ازبکستان برای تکمیل و بهره‌برداری از پروژه خز آهن سراسری افغانستان تمایل بسیار زیادی دارد چراکه به نفع هرسه کشور بوده و حتی ترانزیت کالا تا بندر چابهار را افزایش خواهد داد.

تین نیوز

وزیر تجارت خارجی ازبکستان طی دیدار با وزیر راه و شهرسازی ضمن تأکید بر تمایل این کشور در ارتقای روابط حمل و نقلی با ایران گفت: ازبکستان برای تکمیل و بهره‌برداری از پروژه خز آهن سراسری افغانستان تمایل بسیار زیادی دارد چراکه به نفع هرسه کشور بوده و حتی ترانزیت کالا تا بندر چابهار را افزایش خواهد داد.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی الیار عنی‌اف وزیر تجارت خارجی ازبکستان و هیئت همراه طی نشستی با عباس آخوندی وزیر راه و شهرسازی و برخی از معاونین وی در حوزه حمل و نقل دیدار و به گفتگو پرداختند.

وزیر تجارت خارجی ازبکستان در این دیدار ضمن تأکید بر تمایل این کشور بر ارتقای روابط فی ما بین در سطوح مختلف حمل و نقلی اعلام کرد: روابط ما در این زمینه سال به سال رشد روزافزون داشته و خوشبختانه ما در سال گذشته به نمودارهای بسیار خوبی دست پیدا کردیم، همانطور که درجریان هستید طی نشست برگزار شده بین رؤسای ۲ کشور در شهر آستانه قزاقستان در ماه سپتامبر تأکید شد که روابط موجود بین ایران و ازبکستان از قبل نیز بیشتر و ارتقا پیدا کند.

وی با تأکید براینکه روابط اقتصادی و بازرگانی ایران و ازبکستان طی سال‌های اخیر پیشرفت بسیار خوبی داشته است گفت: این پیشرفت به گونه‌ای بود که آمار تجارت در سال ۲۰۱۶ بین ۲ کشور، ۱۰ درصد افزایش داشته و اعتبار آن را تا ۴۲۰ میلیون دلار نشان می‌دهد.

عنی‌اف همچنین با بیان اینکه طبق محاسبات صورت گرفته، ما می‌توانیم گردش کالا را تا ۱ میلیارد دلار در سال‌های آینده افزایش دهیم گفت: قطعا برای ارتقای این روابط بازرگانی، بهره‌مندی از حمل و نقل ریلی برای ما اهمیت بسیار زیادی دارد که خوشبختانه زیربنای ان هم‌اکنون حاضر بوده و ما آماده استفاده از آن هستیم.

وی با اشاره به روابط ترانزیتی خوب بین ۲ کشور نیز خاطرنشان کرد: با توجه به مذاکرات انجام شده و ارائه امتیازات خوب کشور ایران به ازبکستان موفق به افزایش حجم کالای ترانزیتی از این کشور شده و آن را تا ۴۶۰ هزار تن افزایش دادیم، همچنین آمادگی کافی جهت ترانزیت کالای ایرانی از طریق ازبکستان را با شرایط بسیار خوب داریم.

وزیر تجارت خارجی ازبکستان در ادامه خواستار تدوام توافقات ۲ کشور در زمینه ارائه امتیازات ترانزیتی به این کشور از طریق ایران در سال آینده نیز شد و افزود: در این صورت قطعا می‌توانیم حجمی برابر با ۵۸۰ تا ۶۰۰ هزار تن کالا را از طریق کشور ایران به هندوستان نیز انتقال دهیم.

عنی‌اف با اشاره به وجود پروژه‌های ریلی گوناگون و مشترک بین ۲ کشور نیز بیان کرد: با توجه به برنامه‌ریزی کریدور حمل و نقل ازبکستان-ترکمنستان-ایران-عمان در قرارداد عشق‌آباد قرار شد تا امور مربوطه به این کریدور در کشور عمان برگزار شود که هم‌اکنون کشور هندوستان نیز برای اتصال به آن اعلام تمایل کرده است، بحثی که به تصور ما در صورت تحقق به نفع ایران نیز خواهد بود.

وی همچنین با بیان اینکه ما آمادگی پیوند دادن قزاقستان به قرارداد عشق‌آباد را نیز داریم گفت: با عملیاتی شدن این پروژه نیز ۶ کشور قزاقستان، ازبکستان، ایران، عمان، ترکمنستان و هندوستان در این قرارداد حضور یافته و ظرفیت بار نیز تا ۲ و ۳ برابر افزایش خواهد یافت.

این مقام مسئول با اشاره به کریدور سراسری افغانستان نیز بیان کرد: در حال حاضر ایران دارای خط آهن تا هرات بوده و از آن سو ما نیز از ازبکستان تا شهر مزارشریف خط ریلی به طول ۹۰ کیلومتر ایجاد کرده و حدود ۲ سال گذشته به بهره‌برداری رساندیم.

عنی‌اف همچنین ضمن یادآوری امضای توافقنامه جهت احداث خط ریلی هرات تا مزار شریف بین سه کشور ازبکستان، ایران و افغانستان اعلام کرد: قطعا ازبکستان برای تکمیل و بهره‌برداری از این پروژه تمایل بسیار زیادی دارد چراکه به نفع هرسه کشور بوده و حتی ترانزیت کالا تا بندر چابهار را افزایش خواهد داد.

وی با بیان اینکه ازبکستان همچنین درحال رایزنی با نهادهای مالی مختلف جهت تأمین مالی این پروژه است گفت: بدون شک اجرای این پروژه برای کشورهای آسیای مرکزی و دولت‌های همسایه نتایج بسیار خوبی را به همراه خواهد داشت، ما در حال حاضر همچنین تلاش داریم تا از طریق بانک زیربنای چین این پروژه را تأمین مالی کنیم که در حال پیگیری آن نیز هستیم. 

این مقام مسئول پروژه ازبکستان-قرقیزستان- چین را یکی دیگر از طرح‌های ریلی مورد توجه در کشور ازبکستان اعلام کرد و افزود: قطعا اگر پروژه‌های مذکور عملیاتی شود می‌توانیم کالا را از چین به ازبکستان، از ازبکستان به مزارشریف و هرات و از آنجا به ایران منتقل کنیم که شما نیز در این زمان می توانید کالا را به کشورهای خاور نزدیک و ترکیه و از انجا به اروپا انتقال دهید که در ان صورت حجم باری معادل ۱۵ تا ۲۰ میلیون تن کالا را در برخواهد گرفت.

وزیر تجارت خارجی ازبکستان در ادامه جلسه در پاسخ به پیشنهاد آخوندی نسبت به راه‌اندازی قطار مسافربری مشهد-تاشکند نیز بیان کرد: ازبکستان امادگی بررسی این موضوع و همچنین برقراری پروازهای مسافری مستقیم  از شهر تاشکند به سمت تهران را نیز دارد که در این موضوع در جلسه بین وزاری بین ۲ کشور در این سفر مطرح و مورد گفتگو قرار گرفت.

وی پیرامون یحث واردات نفت سبک به کشور ازبکستان نیز مسیر ریلی را بهترین روش دانست و خواستار بررسی این مسئله از سوی وزارت راه و شهرسازی ایران شد.

 

عباس آخوندی

وبلاگ‌نویس
منبع: پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.

  • ناشناس 0 0

    ما دارای تاریخ هویت مشترکی هستیم. باید راه اهن این پیوند تاریخی را دوباره پیوند بزند.
    وزارت راه سیاست مناسبی در پیش گرفته است گسترش روابط با کشورهای بزرگ اسیای مرکزی .همینطور از این رهگذر میتوان امنیت در افغانستان ایجاد کرد که موجب امنیت مرزهای شرقی میشود.
    نکته دیگر اهمیت تنوع مسیرهای ترانزیتی هست که ما را از وابستگی و فرصت سواستفاده همان کشور.میرهاند.

    باید ما با تنوع ایجاد مسیرها یک توازن تجاری و ترانزیتی ایجاد کنیم. تا امنیت پایدار تجارت ترانزیت داشته باشیم. در این سالها امارات و ترکمنستان سواستفاده های بسیاری از این قضیه بردند.
    حتی امارات خود را ریه ایران مینامید! درحالیکه بیشتر یک نقش واسطه دارد. از ان برای تهدید تجارت ایران استفاده میکند .
    با اتصال راه اهن ایران اذربایجان و افغانستان و در اینده عراق ارمنستان ایران توازن محکمی را ایجاد میکند