| کد خبر: 14973 |

تیغ دو لبه تمدید

تین نیوز | ششمین دور مذاکرات وین پس از 17 روز کاری فشرده و نفسگیر به پایان رسید. محمد جواد ظریف و کاترین اشتون در بیانیه مشترکی از موافقت طرفین برای تمدید چهارماهه مذاکرات خبر دادند.براساس این بیانیه " اجرای اقدامات برنامه اقدام مشترک تا 24 نوامبر 2014 که مطابق با زمان بندی پیش بینی شده در برنامه مشترک اقدام است ادامه خواهد یافت ".تمدید زمان مذاکرات از جمله موضوعاتی بود که طی شش ماه گذشته مورد بحث و گفتگو بود هر چند طرفین تلاش می کردند با نگارش متن نهایی و حصول توافق در موضوعات مورد اختلاف از تمدید زمان مذاکرات پرهیز نمایند.حضور وزرای خارجه 4 کشور غربی در وین ، چهار دور مذاکرات چندین ساعته ظریف – کری و همچنین ملاقاتهای طولانی عراقچی و روانچی با ویلیام برنز و وندی شرمن جملگی از تلاشی دو طرفه برای حل موضوعات  مورد اختلاف حکایت دارد. این ملاقاتهای فشرده دیپلماتیک می توان نمایانگر اراده طرفین برای  دست‌یابی به راه حلی ماندگار و دیپلماتیک در پرونده ای دانست که جاش ارنست، سخنگوی کاخ سفید دربیانیه خود در پایان مذاکرات آن را "  یکی از حساس‌ترین موضوعات امنیت ملی زمان خودمان " توصیف کرده است.
برهیچکس پوشیده نیست که  از یکسو پرونده هسته ایران ماهیتی " سیاسی " دارد و هر رهیافت برون رفت از این بحران نیز نیازمند " توافق سیاسی " است ، از سوی دیگر امروز بیش از هر زمان دیگر مشخص شده است که ایران و آمریکا بازیگران اصلی در این پرونده هستند.اگر این دو گزاره مقرون به صحت باشد ، حل مسئله در گرو توافق بین دو بازیگر است.
سال گذشته ویلیام برنز در پیشنهادی جسورانه از آمریکا خواستار " ایجاد کانالی مستقیم و بی واسطه گفتگو با تهران " شد .برنز از دولتمردان کاخ سفید خواسته بود " برای به ثمر رسیدن مذاکرات طرح های بسیار عمیق و سخاوتمندانه را بر روی میز قرار داده و قدرت عمل را از اسراییل در پرونده هسته ای ایران بگیرند". بدون هیچگونه پیشداوری باید اذعان کرد که حداقل دو مورد از این پیشنهاد تحقق یافته است. ملاحظه کردیم که وین 6 تحت الشعاع مذاکرات دو جانبه ایران و آمریکا قرار گرفت و جان کری سه روز از برنامه کاری خود را به اقامت در وین و مذاکره با ظریف اختصاص داد. در کنار این مسئله مواضع اصولی واشنگتن در قبال تحرکات اسراییل برای تاثیرگذاری بر مذاکرات 1+5  گذاشتن و تاکید مکرر بر راهبرد " دیپلماسی و مذاکره " برای برون رفت از چالش هسته ای ایران ، تل آویو را بار دیگر سناریوهای موازی و جایگزین برای قراردادن واشنگتن در کنار خود را به اجرا گذاشت که جنگ اخیر غزه را می توان در این چارچوب تحلیل کرد. واشنگتن می تواند با عمل به راهبرد سوم برنز و ارائه " طرحهای سخاوتمندانه " در مذاکرات مسیر حصول توافق را هموار نماید.
در سوی دیگر این معادله ایران نمی تواند چشم خود را بر تحولات سریعی که در پیرامون خود می گذرد ، ببندد.حصول توافق نهایی با قدرتهای جهانی در پرونده هسته ای ، ظرفیت های عظیمی از کشور را در عرصه دیپلماسی و سخت افزاری آزاد خواهد کرد. ما برای مدیریت هوشمند و البته توانمند تحولاتی که می تواند بر امنیت ملی ما تاثیر بگذارد نیازمند گذر هر چه سریع از تونل وحشت هسته ای هستیم. انتخابات سال گذشته و تغییر رویکرد ایران در مذاکرات هسته ای بافته های بسیاری از دشمنان را پنبه کرد ، در اجماع جهانی علیه ایران برهم زد ،در دیوار تحریم ها شکاف انداخت ، پروژه چند میلیاردی ایران و شیعه هراسی برخی کشورهای منطقه را ناکام گذاشت و در یک جمله فضای جهان را به نحو ملموسی به نفع کشورمان تغییر داد.این همه دستاورد حاصل تنها " حماسه سیاسی "  ملت در 24 خرداد 92 ، تغییر رویکرد تقابل به تعامل دولت جدید و استراتژی " نرمش قهرمانانه " رهبری نظام بود.کسب این دستاوردهای شگرف بدون هیچ هزینه به مثابه چراغ راه و راهنمای عملی باشد که می تواند مسیر پر فروغ تری را برای آینده کشور بگشاید. همچنانکه ساده سازی و یا ساده انگاری مساله کمکی به حل مشکل نمی کند ، مشروط کردن توافق با موضوعاتی که زمان خود آنها را حل خواهد کرد نیز تنها منجر به از دست رفتن فرصتهایی خواهد شد که ممکن است تکرار نشود و یا مستلزم هزینه های گزافی باشد که با عقلانیت و تدبیر می توان از آن عبور کرد.     
اگرچه درباره "موارد اختلاف " نمی توان گمانه زنی کرد وهر نوع اظهار نظری درباره آن مصداق هر کسی از ظن خود شد یار من است، با این وجود باید توجه داشت که فرصت 4 ماهه پیش رو نیز همچون شش ماه قبلی به سرعت سپری خواهد شد.گره خوردن پرونده هسته ای ایران با منافع برخی بازیگران جهانی که با صریح ترین زبان ممکن از توافق 1+5 با ایران انتقاد می کنند ، هشداری است که باید آن را جدی گرفت و با انعطاف طرفین در مواردی که لزوما در محدوده " خط قرمز " ایران و " نگرانی های جامعه جهانی در مورد نیات ایران " قرار نمی گیرد ، جزییات برنامه اقدام مشترک ژنو را نهایی کرد.چه در غیر اینصورت تمدید می تواند در حکم تیغ دو لبه ای باشد که مخالفان توافق از آن به بهترین وجه ممکن (سوء ) استفاده نمایند.

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.