| کد خبر: 14960 |

جاده‌سازی با قیر تقلبی و تجهیزات فرسوده

تین نیوز | رانندگی در جاده‌های درون شهری و برون شهری با دست‌اندازها، كندگی‌ها و نشست‌های غیرطبیعی، كار عادی و روزمره ما ایرانی‌هاست. بیشتر اوقات وقتی در حال رانندگی، چاله‌ای كه وسط جاده جاخوش كرده سرمان را به طاق خودرو می‌كوبد، شهرداری و سازمان راهداری را به باد انتقاد می‌گیریم كه چرا این چاله‌ها را پر نمی‌كنند اما كمتر از خود می‌پرسیم اصولا چرا وقتی جاده‌ای تازه احداث شده و عمر آن به دو سال نمی‌رسد باید این چاله‌ها در آن ایجاد شود تا نیاز به پر كردنشان داشته باشیم؟
در میان عامه مردم این تصور وجود دارد كه شركت‌های راهسـازی و پیمانكاران جاده‌ها برای اینكه سود بیشتری عایدشان شود از مصالح نامرغوب استفاده می‌كنند یا در اجرای زیرسازی و روسازی جاده‌ها كم می‌گذارند و به همین علت است كه جاده‌های نوساز بعد از مدت كوتاهی پر از موج و دست‌انداز و چاله می‌شوند، اما آیا این برداشت صحیحی است؟
 
عمده قیر تولید شده در كشور استاندارد است
خدایار خاشع، كارشناس راهسازی در پاسخ به این پرسش به «كسب و كار» می‌گوید: به عنوان فردی كه مویش را در پروژه‌های راهسازی سفید كرده با قاطعیت می‌گویم تصوری كه بعضی افراد درباره استفاده از مصالح نامرغوب یا اجرای ضعیف پروژه‌ها توسط شركت‌های راهسازی برای دستیابی به سود بیشتر دارند، مقرون به حقیقت نیست. مصالح اصلی جاده‌سازی كه نقش تعیین‌كننده در كیفیت جاده دارد، قیر است و عمده قیر كشور ما توسط دو شركت نفت جی و نفت پاسارگاد تولید می‌شود. قیر تولیدی این دو شركت برند جهانی محسوب می‌شود و از كیفیت مطلوبی برخوردار است. بیشتر از 80درصد قیر كشور توسط همین دو شركت تامین می‌شود و شركت‌های متفرقه نقش چندانی در بازار ندارند بنابراین قیر به كار رفته در اغلب جاده‌های ما قیر استاندارد و باكیفیت است.

تنوع آب و هوای ایران و نیاز به تولید انواع قیر
از طرف دیگر ما بحث نظارت بر اجرای پروژه‌ها را داریم و هر صورت وضعیتی كه در پروژه تنظیم شود قبل از تصویب و پرداخت باید از كانال نظارتی كنترلرها و مشاوران و ناظران پروژه بگذرد. سوالی كه اینجا مطرح می‌شود این است كه پس علت بی‌كیفیت بودن جاده‌های ما چیست؟ این یك بحث فنی دارد. قیر تولیدی كشور ما تنوع پایینی دارد. تولیدكنندگان ما 3 نوع قیر تولید می‌كنند در حالی كه تنوع آب‌و‌هوایی در كشور ما بسیار بالاست و باید انواع قیر سازگار با آب‌و‌هوا و اقلیم متفاوت كشور تولید شود. اینكه گفتم قیر تولیدی در ایران 3 نوع است دقیق آن دو نوع است چون نوع سوم را باید سفارش بدهی و بسازند و نقد هم پرداخت كنی. در واقع امكان تولید انبوه آن وجود ندارد. اخیرا شركت آبادراهان پارس در نظر داشت برای یكی از پروژه‌های راهسازی جنوب كشور از قیر نوع سوم استفاده كند و قیمتی كه به ما اعلام شد در مقیاسی كه مورد نظر ما بود حدود 17 میلیارد تومان می‌شد. طبیعتا نتوانستیم این نوع قیر را خریداری كنیم چون امكان پرداخت چنین مبلغی به صورتی كه شركت تولید‌كننده تعیین می‌كرد برای شركت‌های راهسازی وجود ندارد. در كشورهای دیگر جاده‌های هر منطقه با قیر سازگار با همان منطقه ساخته می‌شود و دوام جاده‌ها هم بیشتر است. تولید قیرهای تركیبی و پلیمری متنوع در كشور ما هم باید هرچه سریع‌تر از تئوری و آزمایش به عمل و اجرا برسد.

هزینه میلیاردی نوسازی ماشین‌آلات
علی آزاد، دبیر انجمن شركت‌های راهسازی علت دیگر بی‌كیفیت بودن جاده‌ها را تجهیزات فرسوده راهسازی اعلام كرد و گفت: ریشه و علت اصلی این است كه توان مالی شركت‌های راهسازی با پرداخت‌های پرتاخیر سال‌های اخیر تضعیف شده و نمی‌توانند ماشین‌آلات خود را نوسازی كنند. جاده‌ای كه زیرسازی و روسازی آن با غلتك‌ها و فینیچرهای (ماشین‌های بخش‌كننده آسفالت) جدید انجام شود به مراتب كیفیت بهتری خواهد داشت اما قیمت این ماشین‌آلات 5/1 میلیارد تومان است و جاده‌سازان توان خرید آنها را ندارند. دولت طی روزهای اخیر اضافه پرداخت سال 92 بابت تغییر قیمت‌ها را حدود 12 درصد اعلام كرده در حالی كه تورم سال گذشته بالای 35 درصد بوده است و با این وضعیت پرداخت نمی‌توان انتظار داشت شركت‌های راهسازی توان نوسازی تجهیزات خود را به دست آورند.
 
قیر تقلبی همچنان به جاده‌سازی می‌آید
رئیس اتحادیه صادركنندگان فرآورده‌های نفت، گاز و پتروشیمی نیز با تاكید بر اینكه تولید قیر تقلبی همچنان ادامه دارد، اظهار كرد: استفاده قیر تقلبی در پروژه‌های راهسازی باعث می‌شود تا در كمتر از یك سال رویه آسفالت جاده كنده شود. ‌برخی تولیدكنندگان قیر تقلبی، روی قیر تقلبی را با قیر استاندارد پُر كرده و با این كار تشخیص تقلبی بودن آن را دشوار می‌كنند. حسن خسروجردی در گفت‌وگو با تسنیم گفت: برای جلوگیری از ورود قیرهای تقلبی به پروژه‌های راهسازی باید قیر قبل از استفاده توسط كارخانه‌های آسفالت آزمایش شود.

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.