| کد خبر: 14954 |

خودروی مرتبط: طراحی تراشه واحد NXP برای ارتباطات بی سیم

فرستنده-گیرنده رادیوفرکانس TEF10x از شرکت نیمه هادی NXP دومین فراورده این شرکت از مجموعه RoadLink است که در خودروهای مرتبط راه می یابد. این فرستنده-گیرنده که در ماه ژوئن به بازار عرضه شد، راهی برای افزودن ارتباطات بی سیم به خودروها با یک تراشه منفرد است.

بازار ارتباطات خودرویی (که با عنوان C2X در اروپا و V2X در ایالات متحده شناخته می شود) همگام با تلاش خودروسازان برای یکپارچه سازی ارتباطات بی سیم در خودروهای جدید رو به گسترش نهاده است. پروژه DRIVE C2X که توسط کمیسیون اروپا هدایت و تامین مالی شده است، رانندگان را قادر خواهد ساخت با استفاده از ارتباطات خودرو-خودرو، دورتر ها را دیده و ایمنی خود را افزایش دهند و با آگاهی از شرایط جاده از حوادث احتمالی اجتناب کنند. سازندگان خودرو در حال نصب داشبوردهای پیچیده تر و سامانه های اطلاعات راننده در مدل های جدید خودرو هستند و نیاز به تامین ارتباطات بی سیم یکپارچه برای کاربردهای جاری و آتی دارند.

شرکت NXP ادعا می کند که به هیچ طراحی سامانه ارتباطی بی سیم جدیدی نیاز نیست، زیرا تراشه TEF10x این شرکت قابلیت های کامل استاندارد 802.11p را بر روی یک تراشه ارائه کرده و سازندگان تجهیزات اصلی خودرو را قادر می سازد ارتباطات خودرویی را بدون پیاده سازی طرحی برای ارتباطات بی سیم در خودروها عملی سازند. همراه با پردازشگر باند مبنای SAF510x که از فناوری رادیویی قابل تنظیم توسط نرم افزار  SDR سود می برد، تراشه RoadLINK قادر به فراهم ساختن ارتباطات سریع، دقیق و قابل اعتماد دوطرفه برای خودرو است. تراشه RoadLINK ارتباطات خودرویی را با تدارک اطلاعات ایمنی حیاتی برای راننده بطرز قابل ملاحظه ای سریعتر از کاربردهای کنونی، به سطح بالاتری ارتقا می دهد.

شرکت NXP این تراشه را با هدف تدارک یک راهکار بهینه شده برای برآورده ساختن قابلیت های نوین استاندارد 80211p بر روی یک تراشه، در اختیار سازندگان تجهیزات اصلی خودرو قرار داده است. تراشه دارای انعطاف پذیری لازم برای پشتیبانی از استقرار درسطح جهانی و پیکربندی های مختلف سامانه می باشد.

توماس هاینز مدیر ارشد بازاریابی محصول RoadLINK در شرکت NXP در یک خبر منتشره چنین گفته است:

تراشه های ما سازندگان تجهیزات اصلی خودرو را قادر می سازند برای استقرار راهکارها در سطح جهانی مبتنی بر یک بستر سخت افزاری واحد توام با قابلیت پیکربندی در انتهای خط تولید، از یک رویکرد منحصر بفرد ارتباطات رادیویی قابل تنظیم توسط نرم افزار استفاده کنند. این تنها راهکاری است که در آزمایشات میدانی پروژه simTD و پایلوت ایمنی عملکرد آن به اثبات رسیده است و براحتی تمامی الزامات عملکردی حداقلی در ارتباطات خودرویی را پشت سر می گذارد. این تراشه سریع بوده و دارای بردی طولانی است و ویژگی هایی دارد که آن را قادر به تحقق توان کامل فناوری C2X می نماید.

فواید بالقوه فناوری ارتباطی C2X وقتی روشن تر خواهد شد که خودروهای جدید مجهز به فناوری بی سیم بر کف جاده ها ظاهر شده و آزمایشات میدانی آغاز شوند. پروژه Drive C2X دارای 34 شریک شامل سازندگان خودرو مانند اپل، آئودی، بی‌ام دبلیو، فیات، دایملر، فورد و ولوو می باشد.

مزایای آینده پروژه DRIVE C2X شامل تولید هشدارهای ترافیکی (راهبندان ترافیکی در پیش رو، جاده در دست تعمیر، خرابی خودرو، موانع پیش رو)، آشکارسازی خودروهای نزدیک شونده، نمایش علایم ترافیکی روی داشبورد خودرو، اعلام محدوده سرعت مجاز و مانند اینها خواهد بود. پروژه DRIVE C2X بنیانی برای افتتاح سامانه های مشارکتی در اروپا فراهم خواهد ساخت. این امر به رانندگی اقتصادی تر و سازگارتر با محیط زیست خواهد انجامید.

فرستنده-گیرنده TEF10x با الزامات تصریح شده در مشخصات فنی 760 MHz V2X ژاپن، ایالات متحده و اروپا (5.9 GHz) و نیز ارتباطاتWi-Fi و DSRC 5.8 GHz سازگار است. این تراشه در سال 2015 برای تولید انبوه خودرو عرضه خواهد شد و انتظار می رود تا اوایل 2016 نیز در اختیار عموم مصرف کنندگان قرار گیرد.
خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.