| کد خبر: 14928 |

بندر اقیانوسی در دهانه خلیج‌فارس

تین نیوز | مدیرعامل سازمان منطقه آزاد اروند از برنامه‌ریزی برای ساخت و راه‌اندازی یک بندر اقیانوسی در دهانه اروند (ورودی خلیج‌فارس) خبر داد.
اسماعیل زمانی اظهار کرد: منطقه آزاد اروند به‌عنوان یک منطقه استراتژیک باید بتواند یک بارانداز فعال تجاری با محوریت تجارت را تقویت و راه‌اندازی کند، برای این منظور زیرساخت‌های لازم برای انجام این کار ایجاد می‌شود.
زمانی با اشاره به فعالیت موازی عراق در این خصوص تصریح کرد: امید می‌رود با انجام به موقع برنامه‌ها از قافله کار و توسعه عقب نمانیم.
وی بیان کرد: باتوجه به وجود پسکرانه‌ها، استراتژی آن است که بندر امام (ره) به دهانه اروندرود در شمال خلیج‌فارس متصل شود.
وی بااشاره به توسعه جغرافیای منطقه آزاد اروند از آن به‌عنوان یک هدف کوتاه‌مدت نام برد و گفت: آغاز تجارت و بازرگانی در قالب راه‌اندازی بازارهای کالای راه مسافر به‌عنوان یکی از برنامه‌های کوتاه‌مدت برای فعال شدن اقتصاد شهرهای آبادان و خرمشهر و ارتقای سطح زندگی شهروندان انجام شد. وی با بیان اینکه واردات و توسعه کلان منطقه به‌نحوی هدف‌گذاری شده است تا منطقه حول محور صادرات در بخش‌های تجارت، صنعت و بازرگانی شکل گیرد، افزود: در هیات‌مدیره سازمان منطقه آزاد اروند، اخیرا مصوباتی داشته‌ایم که امید می‌رود به همت دولتمردان و با تعامل و همکاری مدیران استانی و محلی این مصوبات عملی شوند.
زمانی بیان کرد: در همین راستا، همت، همگرایی و مشارکت تمام مسوولان و مدیران استانی و محلی را برای توسعه خواهانیم، زیرا بدون وحدت مدیران، این توسعه امکان‌پذیر نیست. 
زمانی در ادامه با اشاره به وجود منطقه نفتی مشترک ایران و عراق تصریح کرد: تصمیم گرفته‌ایم تا این منطقه نفتی را که پیش‌تر در اروند شناسایی شده بود کشف کنیم و به‌عنوان حوزه نفتی اروند مورد بهره‌برداری قرار گیرد تا از عایدات آن منطقه نیز بهره ببرد. وی یادآور شد: این میدان نفتی به‌عنوان ثروت منطقه تلقی می‌شود که به‌زودی موضوع اکتشاف آن ازسوی سازمان منطقه آزاد اروند اعلام خواهد شد. وی از تصمیم برای اتصال راه آهن بندر امام به شلمچه و سپس بصره خبر داد و گفت: این خط‌آهن در ادامه به حوزه مدیترانه شرقی و سپس ترکیه متصل می‌شود و این خط کریدور اتصال شرق به غرب آسیا خواهد بود.
مدیرعامل سازمان منطقه آزاد اروند افزود: در زمان حاضر کارهای مطالعاتی این خط آهن در دست انجام است و به‌زودی عملیات اجرایی آن با فاینانس چینی انجام می‌گیرد که بخشی از آن را سازمان متقبل شده است. 
وی بااشاره به اختصاص مبلغ 500 میلیون دلار از صندوق توسعه ملی برای توسعه صنایع در منطقه آزاد اروند اظهار کرد: در این رابطه مذاکراتی با دولت انجام و قول داده شد تا در راستای توسعه منطقه منابع مالی ویژه‌ای اختصاص یابد که اعتبار یادشده در همین راستا تخصیص داده شده است.
زمانی تصریح کرد: رئیس‌جمهور به دنبال آن است تا یک میلیارد دلار برای زیرساخت‌ها در این منطقه کمک کند که این درحقیقت، پايه‌اي درجهت توسعه کلی منطقه و استان خوزستان است. وی با بیان اینکه پروژه‌های زیادی در دست انجام و مذاکره است، گفت: خوشبختانه، سرمایه‌گذاران به‌ویژه در بخش داخلی از ظرفیت‌ها و مزیت‌های منطقه آزاد اروند آگاهی یافته‌اند و استقبال زیادی نیز برای سرمایه‌گذاری و آغاز کار و فعالیت در این منطقه از سوی آنان صورت گرفته است. مدیرعامل سازمان منطقه آزاد اروند از هلدینگ خلیج‌فارس و پترو فرهنگ و سایر دستگاه‌ها همچون بنیاد مستضعفان و ستاد فرمان امام به‌عنوان بخش‌های علاقه‌مند در جهت سرمایه‌گذاری و کار در منطقه آزاد اروند نام برد. 
وی از راه‌اندازی یک کارخانه آلومینیوم‌سازی (450 میلیون تن) و یک کارخانه فولاد با ظرفیت 500 میلیون تن در آتیه‌ای نزدیک در منطقه آزاد اروند خبر داد و افزود: انجام تمام امور یادشده علاوه‌بر تاثیرگذاری مطلوب بر منطقه، سبب ایجاد تحول در بحث ملی و فراملی نیز خواهد شد.
همچنین معاون اقتصادی و سرمایه‌گذاری منطقه آزاد اروند از صادرات بیش از 50 میلیون دلار تولیدات صنعتگران منطقه آزاد اروند در سال 92 به کشورهای حاشیه خلیج‌فارس و برخی کشورهای اروپایی خبر داد.
سیدعلی موسوی برخی برنامه‌های بخش اقتصادی و سرمایه‌گذاری سازمان منطقه آزاد اروند را در راستای کمک به صنعت برشمرد و ابراز کرد: ازجمله این اقدامات، افزایش سقف تسهیلات بانکی ازطریق رایزنی با بانک‌های عامل خصوصا بانک توسعه تعاون، بانک صنعت و معدن و صندوق توسعه است.
وی ادامه داد: در نتیجه این رایزنی‌ها، در سال93 موفق به گرفتن سهمی خوب برای صنعتگران منطقه آزاد اروند شدیم.
معاون اقتصادی و سرمایه‌گذاری منطقه آزاد اروند دیگر اقدام مدنظر این واحد را جذب سرمایه‌گذارهای بزرگ برشمرد و عنوان کرد: جذب سرمایه‌گذاری شرکت‌های بزرگ برای صنایع بالادستی همچون فولاد، نفت و گاز و آلومینیوم از دیگر برنامه‌های سازمان منطقه آزاد اروند است.
موسوی در ادامه از در نظر گرفتن 650 هکتار از اراضی سایت صنعتی برای سرمایه‌گذاری چین خبر داد و اظهار کرد: طی توافق‌نامه‌ای که سال گذشته با چین منعقد شد، 650 هکتار زمین برای سرمایه‌گذاری چین در بخش صنعت خصوصا صنایع پیشرفته در نظر گرفته‌ایم.
وی خاطرنشان کرد: فضا را برای استقرار این صنایع پیشرفته آماده کرده‌ایم و پیگیر هستیم در سال 93 این صنایع عملیاتی شوند.
معاون اقتصادی و سرمایه‌گذاری منطقه آزاد اروند از پایان فنس‌کشی گمرك آبادان و استقرار گمرك در آینده نزدیک در این گمرک خبر داد و تاکید کرد: از سوي گمرک کل کشور بازدیدی از گمرک سایت صنعتی آبادان به عمل آماده و مناسب بودن آن مورد تایید قرار گرفته است.
وی ابراز کرد: امیدواریم بتوانیم به همین زودی گمرک را مستقر کنیم تا از نگاه حمایتی منطقه آزاد که شامل بحث ارزش افزوده نیز هست، استفاده کنیم.
معاون اقتصادی و سرمایه‌گذاری منطقه آزاد اروند استقرار صنایع پیشرفته را در سایت صنعتی آبادان چشم‌انداز این شهرک صنعتی اعلام کرد و ادامه داد: به این منظور از مباحث زیست محیطی نیز غافل نبوده‌ایم و ارزیابی 3 هزار و 800 هکتار از اراضی سایت صنعتی منطقه آزاد اروند تا پایان سال 93 در دستور کار قرار دارد.

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.