| کد خبر: 14889 |

◄ دهه ایمنی راه‌ها، فرصتی مغتنم برای کاهش همیشگی تصادفات

وبلاگ تین نیوز، حسین قاسمی نژاد | تصادفات یكی از مهمترین حوادث غیر عمدی در جهان محسوب می شود به طوری كه سالیانه در حدود 2/1 میلیون نفر در سراسر جهان در اثر این حوادث جان خود را از دست می‌دهند، طی سالیان اخیر مجموع تلفات جانی حوادث رانندگی در کشور ما همواره بالغ بر 20 هزار نفر بوده است. این در حالی است که در کشورهایی نظیر آلمان و فرانسه میزان تلفات به تعداد کمتر از 5000 نفر رسیده و روندی رو به كاهش را طی می نماید.
نكته حائز اهمیت، کمتر بودن تعداد تلفات تصادفات در كشور فرانسه به میزان حدود یک چهارم در مقایسه با كشور ما است. در صورتیكه تعداد خودروهایی كه در این كشور تردد می‌كنند در مقایسه با جمعیت به میزان چشمگیری بالاتر از همان شاخص برای ایران است.
 
كشورهای مختلف برنامه هایی را برای كاهش حوادث ناگوار ترافیكی در نظر گرفته اند كه به عنوان مثال می توان به طرحی كه برای اولین بار در سال 1995 در كشور سوئد و توسط مدیر عامل اداره ایمنی و ترافیك آن كشور مطرح شد و به رویكرد افق صفر در ایمنی جاده ای نام گرفت و به این مهم پرداخت كه هرگز قابل پذیرش نیست كه مردم در سیستم حمل و نقل جاده ای كشته شده یا به شدت زخمی شوند و چنین وقایعی باید حذف شوند نه اینكه تنها كاهش یابند. 
در دیدگاه افق صفر فرآیند عملیات سیستم (نظیر تبلیغات، آموزش و اعمال قانون) باید به گونه ای باشد كه رفتارهای كاربر كه همان استفاده كننده از جاده (نیروی انسانی) می باشد را به بهترین شكل ممكن هدایت كرده و طراحی و اجزای سیستم نظیر (راه، وسیله نقلیه و...) نیز به صورتی باشد تا در صورت اشتباه یا خطای عامل انسانی از قوه حادثه جلوگیری كرده و عواقب آن را كاهش دهد.
در راستای كاهش تلفات جاده ای در مارس 2010 مجمع عمومی سازمان ملل متحد، سالهای 2011 لغایت 2020 را دهه اقدام برای ارتقای ایمنی جاده ای نامگذاری نمود و در قطعنامه خود از كمیسیون‌های منطقه ای و نهادهای ایمنی سازمان ملل و سازمان بهداشت جهانی در خواست نمود تا برنامه ای را برای رسیدن به اهداف این دهه تهیه نماید. در متن برنامه تهیه شده به فعالیت های این دهه طبق پنج ركن مدیریت ایمنی جاده، تردد در جاده های ایمن، وسایل نقلیه ایمن، استفاده كنندگان ایمن جاده و عملیات و امداد پس از حادثه اشاره شده است كه باید در سطوح ملی، منطقه ای و جهانی انجام شود و اولویت در سطح ملی و محلی باشد.
در كشور ما نیز در همین راستا و به منظور ایجاد عزم ملی برای کاهش حوادث رانندگی، کار گروه امور اجتماعی، آموزش و فرهنگ ایمنی، کمیسیون ایمنی راه ها وزارت راه و شهرسازی، 16 تا 25 آبان هر سال را به عنوان دهه ایمنی راه ها نامگذاری نمود. 

از آنجا كه ایمنی در حمل و نقل جاده ای و تحقق راهبرد ایمنی جاده ای وظیفه تمام دستگاه ها و در درجه اول همراهی مردم است. لذا باید تمام دستگاه های مرتبط مانند وزارت راه و شهرسازی، وزارت كشور، طراحان و شركتهای سازنده خودروها، آموزش و پرورش، رسانه ها، قانون گذاران و مسئولان و... در كشور كه می توانند نقش مهمی در ارتقای ایمنی جاده ای ایفا نمایند، با ارائه برنامه و مكانیسم‌هایی درخصوص افزایش تسهیلات و تجهیزات برای مقابله با تلفات ناشی از سوانح جاده‌ای نه تنها در دهه مذكور بلكه در طول ایام سال از تعداد تلفات جاده ای بكاهند. لذا ضروری است شعار دهه ایمنی راه ها را به عنوان سرلوحه اقدامات قرار داده و بدانیم اكنون زمان عمل است.

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.

  • ایمنی 0 0

    سلام آیانجات جان انسانها و … به گونه ای بی ارزش شده که می بایستی سازمان جهانی یک دهه را نامگذاری تا مسئولین(علی الخصوص در کشور ما) به فکر ارتقائ سطح ایمنی باشند. از آنجا که این موضوع از حساسیت شدیدی برخوردار است ولیکن مسئولین تا اتفاق و یا فاجعه ای رخ ندهد عکس العملی از خود نشان نمی دهند و متاسفانه این عکس العمل هم مقطعی می باشند چه باید کرد. به امید روزی که همه ما برای خود ارزش قائل و طبق گفته شما دوست عزیز به مرحله عمل در کارها برسیم و خود اشتباهات خود را قبول کرده و دنبال توجیح و … نرویم.