| کد خبر: 14791 |

◄ نگاهی به روند ساخت آزادراه اصفهان شیراز

تین نیوز | آزادراه اصفهان - شیراز به طول 210 کیلومتر در صورت تکمیل می تواند نقش بسیار مهمی در کاهش مصرف سوخت سالانه، کاهش زمان سفر، کاهش تلفات جاده ای و خسارت های ناشی از آن، توسعه ترانزیت در طول کریدور شمال-جنوب و توسعه صنعت گردشگری ایفا کند.

به گزارش تین نیوز، طرح احداث آزادراه اصفهان - شیراز حدود ۴۰ سال قبل پی‌ریزی شده اما تا ابتدای انقلاب مطالعات محدودی بر روی آن انجام گرفته و تقریبا از تیرماه 89 وارد فاز اجرایی و در دی ماه کلنگ‌زنی شده است.

آزادراه اصفهان  ـ شیراز به طول كلی 370 كیلومتر در دو فاز اجرایی عملیاتی شده است. فاز اول اجرایی به طول 210 کیلومتر، در شش قطعه از محور سپیدان شیراز شروع و پس از عبور از تنگ خیاره و دشت بیضاء و ساحل حاصلخیز رودخانه کر و کامفیروز، بهشت گمشده و شرق آبشار مارگون ، تنگ براق و شرق شهر یاسوج(با فاصله حدود 50 کیلومتر)، منطقه کوهستانی چهار دره و آبادی های خسرو شیرین ضمن عبور از رودخانه ایزد خواست در محدوده شهر ایزدخواست به محور موجود وصل می شود و فاز دوم اجرایی این آزادراه از سمت اصفهان تا كیلومتر 116 به موازات محور موجود طراحی شده است.

آزادراهی که قرار بود 4 ساله تمام شود
قرارداد مشارکت پروژه مذکور در قالب قرارداد B.O.T منعقد شده و برای ساخت آزادراه اصفهان ـ شیراز، مبلغ 16 هزار میلیارد ریال اعتبار نیاز داشته که این پول با مشارکت 50 درصدی سرمایه گذاری توسط  شرکت راهسازی و عمران ایران و موسسه مالی اعتباری مولی الموحدین در مدت چهارسال با دوران مشارکت 18 ساله، چهار سال ساخت به علاوه 14 سال بهره برداری در دست ساخت است.
 
لازم به ذکر است از مدت عقد قرار داد و به دلیل تورم سالانه، به طور درصدی به اعتبار مورد نیاز این پروژه اضافه می شود؛ به طوری که در سال 92 شاهد افزایش 13 درصدی اعتبار ساخت آن بوده ایم.

از مهم ترین اهداف این طرح می توان به توسعه‌ كریدور حمل و نقل شمال – جنوب بین سواحل دریای خزر تا خلیج فارس از یك‌سو و توسعه شاهراه مهم گردشگری، صنعتی، كشاورزی تهران ـ قم ـ اصفهان ـ شیراز ـ بوشهر به ویژه منطقه ویژه اقتصادی و انرژی پارس جنوبی در عسلویه اشاره کرد.
 
نقش 136 میلیون لیتری اصفهان-شیراز در کاهش مصرف سوخت
همچنین كوتاه شدن مسیر حمل و نقل اصفهان - شیراز به طول 134 كیلومتر و تقلیل زمان سفر وسایل نقلیه جاده ای (معادل سواری) به میزان حداقل 100 دقیقه و كاهش میزان سوخت به میزان 136 میلیون  لیتر  در  سال  و کاهش تصادفات در مسیر کریدور  شمال-جنوب افزایش ایمنی حمل و نقل جاده ای و تقلیل هزینه های حمل و نقل. كاهش آلاینده های زیست محیطی نیز از دیگر مزایای این آزادراه به شمار می رود.
 
آزادراهی با قابلیت صرفه جویی 180 میلیارد تومان از تلفات جاده ای
لازم به ذکر است حدود 51 درصد تصادفات برون شهری استان در حوزه نفوذ این آزادراه است كه لزوم احداث راه های ایمن در این محدوده را نشان می دهد و در بخش کلان نیز موجب کاهش خسارت های ناشی از تلفات جاده ای در مسیر اصفهان-شیراز به ارزش 180 میلیارد تومان می شود.

در پایان باید توجه داشت این پروژه در حال حاضر با مشکل کمبود منابع مالی از سوی بخش دولتی و خصوصی روبرو است و طبق برخی پیش بینی ها نمی توان تاریخ دقیق برای افتتاح پروژه اعلام کرد، لذا با در نظر گرفتن سهم ترانزیت جاده ای و اهمیت کریدور شمال جنوب در اقتصاد کشور، امید است هم معاونت نظارت راهبردی ریاست جمهوری در خصوص سهم زیر ساخت از کمک یک میلیارد دلاری دولت به حمل و نقل و هم مجلس با افزایش بودجه به داد زیرساخت کشور برسند.

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.