| کد خبر: 146573 |

چرخ راننده ها از فقر می چرخد

با توجه به نرخ بالای بیکاری و نبود مراکز صنعتی کافی در استان، مسافرکشی در الویت شغلی جوانان ماست.با این هجوم اجباری وضعیت رانندگان درون‌شهری خرم‌آباد روز به روز بغرنج تر می شود. این توده نیاز به حمایت دارند و گاه شاهد جر و بحث و مشاجره های آنان نیز هستیم.

تین نیوز

با توجه به نرخ بالای بیکاری و نبود مراکز صنعتی کافی در استان، مسافرکشی در الویت شغلی جوانان ماست.با این هجوم اجباری وضعیت رانندگان درون‌شهری خرم‌آباد روز به روز بغرنج تر می شود. این توده نیاز به حمایت دارند و گاه شاهد جر و بحث و مشاجره های آنان نیز هستیم.

به گزارش خبرآنلاین،  از جمله مشکلات این گروه شغلی که عمدتا جزو بیکاران پرزحمت جامعه محسوب می شوند،می توان به عدم داشتن بیمه،مسکن ، وجود خودروهای شخصی که در کسب آنها اخلال ایجاد می کنند و... اشاره کرد. خرم‌آباد شهری غیرصنعتی است که کمتر مورد توجه قرار گرفته و با توجه به حجم بیکاری اکثریت قریب به اتفاق جوان‌ها، چه تحصیلکرده و چه بی‌سواد، همگی رو آورده‌اند به سمت تاکسی‌رانی. بیشتر جوانان با ماشین‌هایی در این کار آمده‌اند که مجوز ندارند و شخصی هستند و همین حجم زیاد ماشین‌های شخصی که هیچ کنترلی هم بر آن‌ها نمی‌شود، باعث شده که فشار زیادی از لحاظ معیشتی روی صاحبان تاکسی‌ها اعمال شود.به گفته خود راننده ها این فشار فقط مادی نبوده و گاه دچار مشکلات عصبی نیز می شوند که هرگز نمی توانند با آرامش در محیط کار و یا حتی منزل امورات را سپری کنند!آیا در این شهر فقط برای کسب لقمه ای نان، باید روح و روان و زندگی شخصی را به معضل بیکاری باخت!؟

روحیه راننده نباید خدشه دار شود چون حامل جان و ناموس مردم است

مشکلات مسافرکشی و تاکسرانی در استان چگونه بهبود می یاید؟با چه تدابیری؟ راننده تاکسی با جان ، مال و ناموس مردم در ارتباط است پس نیاز به حمایت دارد که اگر در وضعیت نامطلوبی باشد به تبع آن مشکلاتی برای خود، مسافر و خانواده ها رقم خواهد زد. چندی پیش دکتر فتحی بیرانوند مدیرعامل سازمان حمل بار و مسافر در جلسه علنی شورای شهر خرم آباد تصریح کرد: رانندگان محرومترین و زحمت کش ترین اقشار جامعه هستند که از اولین دقایق صبح شروع به فعالیت می کنند و تا پاسی از شب زحمت می کشند.
وی با اشاره به اینکه از سال 94 تاکنون هیچ افزایشی در نرخ کرایه تاکسی صورت نگرفته، گفت: راننده تاکسی با جان ، مال و ناموس مردم در ارتباط است و می بایست در وضعیت مالی مناسبی قرار بگیرد و روح لطیفش خدشه دار نشود که به تبع آن مشکلاتی برای خود و مسافر فراهم نماید.
ماحصل این نشست این شد که اعضای کمیسیون موافقت کردند مسیرهایی که کرایه آنها زیر 40 درصد است در همان وضعیت بمانند و تغییر پیدا نکنند و مسیرهایی که بعضا تا سقف 70 درصد تغییر کرده اند حداکثر به 40 درصد تعدیل قیمت برسند.

رقیبان غیر قانونی عرصه مسافرکشی

از زمان آغاز به کار تاکسی‌ها، مسافرکش های شخصی هم پابه پای تاکسی‌داران اقدام به مسافرکشی می کنند و این امر باعث به وجود آمدن مشکلات فراوان بین این دو قشر شده است.
مشاجره راننده‌های تاکسی با مسافرکش‌های شخصی اغلب در همه جا وجود دارد ولی در بعضی از شهرها با مدیریت مناسب شهری و ایجاد ایستگاه‌های تاکسی مستقل و با همکاری با پلیس اجازه کار به مسافرکش‌های شخصی داده نمی‌شود.


درد دل رانندگان؛

محمد.ر - من سالهاست راننده درون شهری هستم یعنی مجبور بودم پتروشیمی که ما را استخدام نکرد... اما حالا شخصی ها جایی برای مسافرکشی هم نگذاشتند!

شهرام.ب - آیا ما زن و بچه نداریم؟ چکار کنیم؟ دزدی کنیم؟

بهنام.س- میدان کیو روی جاده اصلی قرار دارد و مسافرهای خارج شهری را باید اینجا سوار کنیم اما از محل ارشاد اسلامی تا ایستگاه ما تاکسی های درون شهری و صف غیر مجاز شخصی ها امان نمی دهد مسافر برسد!هر روز مشاجره..تا کی ؟

وحید.ش- مگر ما چیکار کرده ایم که هر شب از ساعت 9 تا 1 نیمه شب ماشین پلیس اینجا گشت می زند؟مگر کار ما دزدی بوده؟ یا به زور مسافر سوار می کنیم؟

جابر.د- آنقدر از شرایط خودم ناراضی هستم که می خواهم ماشینم را در همین میدان آتش بزنم.

فرزاد.ن- چه کسی می خواهد جوابگوی زن و فرزند ما باشد؟ آیا ما نباید زندگی کنیم؟


ناگفته های رانندگان خودروی شخصی؛

سجاد .د- ما شخصی ها هم درآمد زیادی نداریم خب در شهر ما همه می دانند شغلی جز مسافرکشی نداریم سوار می شوند اما بنده فقط برای جبران هزینه بنزین این ماشین چندتا مسافر می زنم و بس!
علی.ا- با شرایط موجود نمی توانم زندگی عادی خود را ادامه دهم، باید بگویند گناه ما چیست؟آیا هزینه خط تاکسی را می دهند!؟ که اجازه مسافر کشی به ما نداده است؟
یاسر.ش- دائم جریمه آنهم جرمی که خودم از آن بی خبرم پلیس برای من قرار می دهند و رزق و روزی ما را قطع می کنند؟از طرفی نمی خوام تا ابد هم مسافرکشی کنم ...خب چکار کنیم..

شهروندان چه می گویند؛

محمد سپهوند- رانندگان مسافرکش شخصی هیچ نوع مجوزی برای فعالیت خود ندارند و هیچ مرجع قانونی ای روی کار آنها نظارت نمی کند.چه کسی امنیت و سلامت مسافران را تا مقصد ضمانت می کند؟ آیا رانندگان که به صورت شخصی فعالیت می کنند پاسخگوی مراجع قانونی خواهند بود؟

وی ادامه داد: فعالیت رانندگان شخصی کاملا غیرقانونی است و آنها اجازه چنین فعالیتی ندارن د ولی متاسفانه برخی مسافرین به این مساله توجهی نمی کنند!

خانم شمسی فر- بسیاری از رانندگانی که به صورت شخصی مسافرکشی می کنند بازنشسته های دیگر ارگانها هستند و رزق و روزی این بیچاره ها را قطع می کنند!

آرش فروغی- خودرویی که از نظر فنی دارای شرایط مناسب نباشد، اجازه مسافرکشی نخواهد داشت؛ اما چه کسی ناظر بر شرایط فنی یک خودرو شخصی خواهد بود؟

نادر قربانی- در چهارچوب قانون، راننده باید دارای شرایط جسمی و روحی مناسب و سالمی باشد ولی عملا ما می بینیم راننده ها چقدر عصبی هستند و با هم و دیگران مشاجره دارند!

مساله بیکاری در استان و به تبع آن مشکلات این صنف همچنان پابرجاست اما چیزی که فعلا مبرهن است این است که در این آشفته بازار قبل از چیزی مسافرکش های شخصی باید به فکر دریافت مجوز باشند.

46

منبع: خبرگزاری خبر انلاین

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.