| کد خبر: 146567 |

مراسم گرامیداشت روز جهانی دریانوردی/4

◄ بازنگری در ماموریت سازمان بنادر/ فارغ‌التحصیلان ممتاز به خارج اعزام شوند

در ایران راجع به ترانزیت بسیار صحبت شده، اما برای عملیاتی شدن آن باید به دنبال توسعه شبکه ریلی که یک سمت آن به دریا وصل می‌شود، باشیم

تین نیوز

وزیر راه و شهرسازی گفت: از هیئت عامل سازمان بنادر و دریانوردی می‌خواهم معاونت ریلی را در این سازمان ایجاد کند.

به گزارش خبرنگار تین‌نیوز، عباس آخوندی در مراسم گرامیداشت روز جهانی دریانوردی با تبریک انتصاب  هیئت عامل جدید سازمان بنادر و دریانوردی از زحمات مدیر عامل پیشین این سازمان قدردانی کرد و با اشاره به ماموریت‌های پیش روی مدیرعامل جدید سازمان بنادر و دریانوردی گفت: بارها بر این نکته تاکید شده است که در ایران آبراهه وجود ندارد بلکه دریا وجود دارد که به معنای فعالیتی بین‌المللی است.

وزیر راه و شهرسازی با تاکید بر اهمیت رقابت در عرصه جهانی افزود: هیئت عامل سازمان بنادر و دریانوردی باید به یاد داشته باشد که هر اقدامی می بایست برای افزایش توان رقابت پذیری ظرفیت های دریایی کشور با جهان باشد.

او ادامه داد: در این زمینه ما بحث محلی و ملی نداریم بلکه هر چه هست بین‌المللی است و در این عرصه جز اثبات شایستگی چاره‌ای نداریم.

ظرفیت دریا فقط بار نیست

آخوندی با بیان اینکه در حوزه دریا همواره یک پرسش اساسی مطرح است گفت: آیا ایران از ظرفیت‌های دریایی خود بهره برده است؟

او تاکید کرد: این ظرفیت، فقط مختص بار نیست. اما مشکل سازمان بنادر و دریانوردی این بود که همواره به سمت تمرکز بر تخلیه وبارگیری کالا هدایت شده است. باید این روند تغییر کند.

وزیر راه و شهرسازی با بیان این‌که سازمان بنادر یک مسئولیت اجتماعی نیز دارد افزود: در سواحل شمالی نیازمند به بازنگری در ماموریت های سازمان بنادرهستیم؛ در جنوب نیز  دریای عمان، دریایی بکر با ظرفیت بالا است که در زندگی ملت ایران نمودی ندارد.

آخوندی با بیان اینکه یک تحقیق درباره پرداختن به مسائل دریا در کتب درسی انجام شده است گفت: در این تحقیق متوجه شدیم که فقط کمتر از یک درصد از مباحث کتب درسی به شکل مستقیم یا غیرمستقیم به دریا اختصاص یافته است.  

وزیر راه و شهرسازی احداث بندر شهید رجائی را اتفاقی مهم در عرصه عمرانی دانست و تاکید کرد: اما متاسفاته در احداث این بندر بزرگ، ابعاد اجتماعی و فرهنگی کمتر مورد توجه بوده است به گونه‌ای که بنادر سنتی و قدیمی‌ اطراف آن افول کرده‌اند.

معاونت ریلی در سازمان بنادر ایجاد شود

آخوندی در ادامه به حمل و نقل ترکیبی نیز پرداخت و گفت: در ایران راجع به ترانزیت بسیار صحبت شده، اما برای عملیاتی شدن آن باید به دنبال توسعه شبکه ریلی که یک سمت آن به دریا وصل می‌شود، باشیم.

او تصریح کرد: از هیئت عامل سازمان بنادر و دریانوردی می‌خواهم معاونت ریلی را در این سازمان ایجاد کند.

وزیر راه و شهرسازی با تاکید بر اینکه تمام سکوهای تخلیه وبارگیری باید به ریل متصل باشند گفت: در این صورت است که قیمت تمام شده کالا کاهش می یابد و ترانزیت در کشور رونق می‌گیرد.

او تاکید کرد: باید معاونت ریلی ایجاد شود و این معاونت در هماهنگی با مرکز کنترل راه‌آهن سبب تسهیل این مهم شود و از این طریق باید سهم ۱۴ درصدی ریل و بندر به ۴۵ درصد افزایش یابد.

فارغ‌التحصیلان ممتاز به خارج اعزام شوند

عباس آخوندی در پایان حرف‌هایش به آموزش نیروی انسانی اشاره کردو گفت: نیازاست به فوریت برخی از فارغ التحصیلان برجسته دانشگاهی برای تحصیلات تکمیلی به خارج از کشور اعزام شوند تا در محیط بین‌المللی آموزش ببینند.

او ادامه داد: ما نیاز داریم که دریا تبدیل به یک فرهنگ شود. کار زیادی داریم که انجام دهیم و این یک دستوز سازمانی نیست. بلکه نیاز به یک تحول ملی دارد.

او افزود: از سازمان بنادر و دریانوردی می‌خواهم پیشتاز این حوزه باشد و ظرفیت‌های دریا را برای مردم ایران معرفی کند.

 

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.